Dum fråga: Sätta ner foten vid uppkörning?

Starstriker skrev:
Det borde vara mer fokus på KÖRNING och mindre på perfekt krypkörning utan fötter i backen. Saknar man däremot ett ben eller två så kan det ju vara bra att kunna vända sin hoj ändå.
Det är rätt bra att kunna hantera sin cykel i väldigt låga hastigheter med kontroll. Inte så kul att vingla när man exempelvis åker i en långsam bilkö... eller mellan långsamma bilköer. Åka fort, eller efter gällande hastigheter kan alla.

Krypkörningen har jag nytta av vid alla korsningar. Man vill ju inte behöva sätta ner foten. :näsblod

mini-knutten skrev:
2230393
Jag vet att det är att föredra att inte sätta ner foten, det är bara att jag på den ena lågfartsbanan har STORA problem att få runt cykeln i den begränsade ytan...

Ta ut svängen ORDEEEENTLIGT vid näst sista konen så går det, tro mig.. klarar jag så klarar du.

Starstriker skrev:
2230523 Det är lättare att backa med lite fart. Prova att backa i nedförsbacke (utan fot) några gånger så ska du se att det går bättre :)

Alternativet är att köpa hoj med backväxel. Har hört att man kan backa en goldwing i 50 km/h.

Nu är det väl inte alltid som man kan vända så att man får hjälp av en lutning men visst går det att få hojen bakåt utan att använd fötterna. Guldvinge skulle man nog kunnat ha som ett allternativ til sporthojen men då för comfort-touring och inte bara för att den har back...

RW skrev:
2230561 Nu är det väl inte alltid som man kan vända så att man får hjälp av en lutning men visst går det att få hojen bakåt utan att använd fötterna. Guldvinge skulle man nog kunnat ha som ett allternativ til sporthojen men då för comfort-touring och inte bara för att den har back...

Med lite fart menade jag typ 20 km/h. Det var ett skämt ;)

mini-knutten skrev:
2230360 God morgon,

tänkte passa på att ställa en dum fråga så här på morgonkvisten. Efter att ha läst igenom VV:s föreskrifter om de nya konbanorna tror jag att jag hittat någon sorts kryphål. Som jag ser det står det ingenstans att man inte får sätta ner foten under lågfartsdelen (eller allt annat för den delen) :va. Synpunkter på detta?
Själv satte jag ner foten i lågfartsdelen vid ett tillfälle, men klarade av allt annat så inspektören var nöjd och jag fick lappen... m a o har du bara kontroll i övrigt så kommer du inte att bli underkänd för en isättning.

Jag gick över en linje i början under krypkörningen, men klarade resten utan problem. Killen sa inget utan kolla väl på helheten. Gör man ett fel är det bara fortsätta och göra så gott man kan.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back