Dum fråga: Sätta ner foten vid uppkörning?

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
God morgon,

tänkte passa på att ställa en dum fråga så här på morgonkvisten. Efter att ha läst igenom VV:s föreskrifter om de nya konbanorna tror jag att jag hittat någon sorts kryphål. Som jag ser det står det ingenstans att man inte får sätta ner foten under lågfartsdelen (eller allt annat för den delen) :va. Synpunkter på detta?

mini-knutten skrev:
2230360 God morgon,

tänkte passa på att ställa en dum fråga så här på morgonkvisten. Efter att ha läst igenom VV:s föreskrifter om de nya konbanorna tror jag att jag hittat någon sorts kryphål. Som jag ser det står det ingenstans att man inte får sätta ner foten under lågfartsdelen (eller allt annat för den delen) :va. Synpunkter på detta?

om du kan visa att du har "kontroll" på cykeln när du trampar runt på tå med den så är det lungt...

/47

Min lärarare sa alltid att en nedsatt fot i backen inte ka leda till att man inte klarar lågfartsdelen om den i övrigt vart väldigt bra. Men kör du ner foten, kör hackigt å lite för ort lär det ju inte gå så bra

mini-knutten skrev:
2230360 God morgon,

Nej inget om att sätta ner fötterna eller ej MEN att man ska kunna manövrera och visa att man har kontroll. Det är ju skillnad om du sätter ner foten/välter en kon om du visat i större drag att du verkligen kan kontrollera hojen.. Mot om du sätter ner foten och har visat att du kört vingligt eller dåligt i övrigt.

Det är ju därför som de ibland fäller och ibland friar när man satt ner foten. Beror ju helt på hur det sett ut i övrigt.

Får man inte 5 secunders lidstillägg när man sätter ner foten? :va

Frågan är ju hur bra koll du har om du "tvingas" sätta ner foten vid krypkörningen?

Övning ger färdighet, nu kan man ju balansera tills det slår om till grönt vid rödjusen t o m

Snowman89 skrev:
2230376 de e ju bra, eftersom det ska ta så lång tid som möjligt

Ska väl igentligen inte ta så lång tid som möjligt på sig heller. Enligt min körlärare så tar dom inte tid på själva övningen utan man ska visa att man har kontroll i ett lågt tempo, det ska vara i ungefär samma tempo så att läraren hade kunnat gå i maklig takt bredvid cykel.
Jag ska också köra upp snart, ska bli spännande :3freak

Jag använde fotbromsen på min lågfartsdel och fick göra om banan igen utan fotbroms.
Han ville se att jag kunde krypköra med endast koppling. :tummenupp :rolleyes:

Wheeliegirl skrev:
2230385 Jag använde fotbromsen på min lågfartsdel och fick göra om banan igen utan fotbroms.

Yes... där rök veckor av övning :huvet

Hände ioförsig något liknande när jag körde upp för A1 då man fortfarande hade kvar garagesvängen. Hade övat hela sommarn med att använda fotbromsen för att bromsa upp men uppkörningsledaren ville att jag enbart skulle använda kopplingen :död

Jag vet att det är att föredra att inte sätta ner foten, det är bara att jag på den ena lågfartsbanan har STORA problem att få runt cykeln i den begränsade ytan...

Wheeliegirl skrev:
2230385 Jag använde fotbromsen på min lågfartsdel och fick göra om banan igen utan fotbroms.
Jepp, i föreskrifterna står det att man ska krypköra med hjälp av gas och koppling. Förut stod det även broms, men det är borta sedan de nya föreskrifterna trädde i kraft 2005-01-01. Det är olika i olika delar av landet hur hårda de är vid uppkörningen när det gäller användande av broms vid krypkörningen.

mini-knutten skrev:
2230393 Yes... där rök veckor av övning :huvet

Hände ioförsig något liknande när jag körde upp för A1 då man fortfarande hade kvar garagesvängen. Hade övat hela sommarn med att använda fotbromsen för att bromsa upp men uppkörningsledaren ville att jag enbart skulle använda kopplingen :död

Jag vet att det är att föredra att inte sätta ner foten, det är bara att jag på den ena lågfartsbanan har STORA problem att få runt cykeln i den begränsade ytan...

Okej, att det inte står något om att man inte får sätta ner foten på lågfartsbanan. Men om du ska hålla på och överklaga och tjafsa om det juridiskt så tar det mer tid än att öva in banan före uppkörningen så att man inte behöver sätta ner foten.

Jag blev iaf godkänd när jag använde bakbromsen under uppkörningen.
Vet inte om det spelar in men då hade jag uppförsbacke till vändningen och därefter nerförsbacke. Svårt att sänka farten i nerförsbacke utan att använda någon form av broms.

Man ska ju visa att man kan hantera motorcykeln och bakbromsen är iaf enligt mig en del av nämnda motorcykel. :hihi

mini-knutten skrev:
2230393Jag vet att det är att föredra att inte sätta ner foten, det är bara att jag på den ena lågfartsbanan har STORA problem att få runt cykeln i den begränsade ytan...

Är det under vändningen du menar eller är det i utgången/ingången där man börjar med att leda hojen?
Själv har jag problem med vändningen, blir alltid att jag sätter ner vänster foten om jag kör vändningen åt vänster. Dock går det bra om jag kommer från andra hållet och vänder åt höger. Kanske beror på att där det är uppmålat så lutar asfalten lite också, så när jag åker nerför lutningen blir det skumt, men inte när jag åker uppför.
Jaja, bara att nöta på. Högfartsdelen tror jag inte var några problem.
Läraren tyckte nog att jag var duktigare än vad han hade trott, efter 2 övningskörare, en inne i staden/byn och en med manöverprov så håller han på och bokar uppkörning åt mig :tummenupp

Haha. Jag tror inte jag gjort en enda "riktig" (koppling, ingen broms)garagevändning sen jag tog lappen.

Förstår faktiskt inte vad lågfartsövningarna vid MC-lektioner/uppkörning är bra för.

Visst, man ska ha kontroll på sin hoj, det håller jag med om, men vid låg fart kan man ju faktiskt sätta i foten om det blir knivigt? Onödigt uppkörningamoment enligt mig.

Tycker man skulle fått träna mycket mer på broms/undanmanöver istället. Jag tror jag fick göra en eller två inbromsningar från 90 totalt under min körskoletid + några inbromsningar i lägre hastigheter och på grus.

Det är knappast i krypkörningsfart olyckorna inträffar, och inträffar de i krypfart så är det förmodligen bara hojjen som får en repa.

Vadå inte få använda bromsen???

Har jag aldrig hört talas om, att man inte skulle få använda den... skumt, och en himla tur att jag inte läste detta innan uppkörningen :)

Krypkörningen _går_ väl ut på att kunna balansera och kotrollera cykeln med hjälp av koppling/gas samt broms... broms = "falla" inåt, gas = "falla" utåt.

nåväl,

mini-knutten skrev:
2230393 Yes... där rök veckor av övning :huvet

Vår körskolelärare sa i och för sig att det var helt ok att använda fotbromsen så jag använde den rätt mycket på uppkörningen utan något anmärkning. Bland annat gjorde jag en räddning som följdes av en bromsnig för att få ner tempot igen då det höll på att gå åt pipan :).

Måste fortsätta....

KÖrskolor.... När jag tog lektioner tror jag att 50% (minst) av lektionstiden lades på krypkörning/garagevändning etc.

Tog nog en 5-6h och några tusenlappar innan jag fick fason på garagevändningen (hade ingen möjlighet att öva privat).

Helt galet tycker jag...... Det borde vara mer fokus på KÖRNING och mindre på perfekt krypkörning utan fötter i backen. Saknar man däremot ett ben eller två så kan det ju vara bra att kunna vända sin hoj ändå.

Vilken hastighet ses som krypkörning 3-7 km/h ?
Körde lite igår, å tyckte faktiskt inte det var så svårt. Det var också första gången jag prövade vid så låg fart.

Starstriker skrev:
2230463 Helt galet tycker jag...... Det borde vara mer fokus på KÖRNING och mindre på perfekt krypkörning utan fötter i backen. Saknar man däremot ett ben eller två så kan det ju vara bra att kunna vända sin hoj ändå.

Håller med, kört mc i snart 20 år utan att egentligen nån gång haft nån riktig nytta av att behärska garagevändningen... Har man dessutom en Ducce (som har riktigt dålig vändradie) så måste man backa minst en gg om det är trångt. Backa klarar åtminstonde inte jag utan att sätta i minst en fot.

RW skrev:
2230489 Håller med, kört mc i snart 20 år utan att egentligen nån gång haft nån riktig nytta av att behärska garagevändningen... Har man dessutom en Ducce (som har riktigt dålig vändradie) så måste man backa minst en gg om det är trångt. Backa klarar åtminstonde inte jag utan att sätta i minst en fot.

Det är lättare att backa med lite fart. Prova att backa i nedförsbacke (utan fot) några gånger så ska du se att det går bättre :)

Alternativet är att köpa hoj med backväxel. Har hört att man kan backa en goldwing i 50 km/h.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back