Dum eller obildad ?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Känner mig ganska trög, men jag måste bara fråga !!! :rodnar

har sett att GSX:er kallas gixxer. vad betyder det eller vad står det för ? För det är väl inte en modellbeteckning, snälla säg att det inte är det för annars så har jag fetmissat något...... :huvet

Kawwa skrev:

har sett att GSX:er kallas gixxer. vad betyder det eller vad står det för ? För det är väl inte en modellbeteckning, snälla säg att det inte är det för annars så har jag fetmissat något...... :huvet[/QUOTE

Gixxer betyder oslagbar på latin :3freak

Kawwa skrev:

har sett att GSX:er kallas gixxer. vad betyder det eller vad står det för ? För det är väl inte en modellbeteckning, snälla säg att det inte är det för annars så har jag fetmissat något...... :huvet
gixer är smeknamn på gsxr modellerna, tiller på TLR, retta för R1, spetta för sp1 etc, :)

Kawwa skrev:

Det är inte lätt att veta allt :D
GSX härstammar från GS 1000 som fanns -78 & -79 då med 8 ventilad topp, sedan -80 kom första GSX 1100:an där man behöll GS och la till X:et som i detta fall betyder "siXteen" där X:et står för antalet ventiler i toppen, i detta fall 16 st

Enkelt va :D

Last edited:
Deadmetal skrev:
Det är inte lätt att veta allt :D
GSX härstammar från GS 1000 som fanns -78 & -79 då med 8 ventilad topp, sedan -80 kom första GSX 1100:an där man behöll GS och la till X:et som i detta fall betyder "siXteen" där X:et står för antalet ventiler i toppen, i detta fall 16 st

Enkelt va :D

Tror att jag börjar se sammanhanget nu, tack för svaren.... :tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!