Duktig MC-byggare?

  • Thread starter Thread starter 3zz
  • Start date Start date

3zz

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2018
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R100RT -80
Ingen sporthoj, men.. (jag chansar ändå).

Har en BMW R100 från -80 (café) som är färdigbyggd, vill göra lite småändringar som exempelvis lacka förgasarna, kalibrera hastighetsmätaren och göra den redo för sommaren (har tyvärr inte tillgång till garage).

Hittar helst någon duktig entusiast som vill ta sig an "projektet" men även tips på företag för ändamålet mottages tacksamt.

Helst någon som finns i Stockholms-området men viktigaste är att den tas hand om "rätt person" så avståndet spelar mindre roll.
 
Lacka förgasarna? Vattenpolering skulle väl funka?
 
Lacka förgasarna!?!
I med lite dasspapper och kör med sprayburk från Biltema, klart!!!

Hehe. Nä.

Finns det inte många customklubbar i Sthlm som gör sånt?
 
Ja dit kan nästa ägare vända sig för att få bort, citat”den jävla färgen någon dåre målat förgasarna med” slut citat
Just färg och mög/olja/kladd tar inte vattenpoleringen bort.
Bums eller annan kemisk tortyr och sandblästring om grejerna är riktigt skitiga behövs innan poleringen.
 
Just färg och mög/olja/kladd tar inte vattenpoleringen bort.
Bums eller annan kemisk tortyr och sandblästring om grejerna är riktigt skitiga behövs innan poleringen.
Inte sandblästra förgasare som en allmän rekommendation - fel sand/fel tryck så blir det för elakt, där måste man ha koll på vad man gör
 
Inte sandblästra förgasare som en allmän rekommendation - fel sand/fel tryck så blir det för elakt, där måste man ha koll på vad man gör
Sodablästring är nog bäst på fuggar, jag tänkte på andra pryttlar i förra inlägget.

Jag testade våt sandblästring med kärchern, funkade fint med ett kinakit.
 
Just färg och mög/olja/kladd tar inte vattenpoleringen bort.
Bums eller annan kemisk tortyr och sandblästring om grejerna är riktigt skitiga behövs innan poleringen.
Man blästrar väl aldrig med enbart vatten? Blandar väl ”alltid” in blästermedel ihop med vattnet, som gör stor nytta i att kyla ner.

Går säkert bra att få bort färg med. Jag har en blästerpistol från JULA som sprutar birkabonat och som blästrar kromet av en dragkrok. Eller inte😁
 
Man blästrar väl aldrig med enbart vatten? Blandar väl ”alltid” in blästermedel ihop med vattnet, som gör stor nytta i att kyla ner.

Går säkert bra att få bort färg med. Jag har en blästerpistol från JULA som sprutar birkabonat och som blästrar kromet av en dragkrok. Eller inte😁
Vattenpoleringen är med glaskulor och högt tryck.
Kolla in hans bilder före efter.
 
Man blästrar väl aldrig med enbart vatten? Blandar väl ”alltid” in blästermedel ihop med vattnet, som gör stor nytta i att kyla ner.

Går säkert bra att få bort färg med. Jag har en blästerpistol från JULA som sprutar birkabonat och som blästrar kromet av en dragkrok. Eller inte😁
Det finns isblästring, vet inte om det är enbart fruset "vatten" och om det i så fall tar bort även olja o fett.
 
Det finns isblästring, vet inte om det är enbart fruset "vatten" och om det i så fall tar bort även olja o fett.
Olja och fett är svårt både med blästring och Ultraljudstvätt ( och högtryckstvätt ) Det ska nog vara lite hårt för att spricka och lossna.
 
Ja? Som jag skrev. Varför skulle det inte ta bort färg?
Fn vet, mjukt och limmigt, vet att Jörgen brukar svara över färg som sitter satan och kräver mekanisk borttagning. Vp "polerar" men avverkar inte materialet, oxider försvinner, lekmannaförklaring tänk som att polera med autosol men att ytan blir hårdare och porfri.
 
Olja och fett är svårt både med blästring och Ultraljudstvätt ( och högtryckstvätt ) Det ska nog vara lite hårt för att spricka och lossna.
Sodablästring tar bort all smuts är min erfarenhet, inkl ev fett/olja. Har förvisso alltid grovrengjort först innan blästring så har aldrig varit tal om några enorma mängder olja.

-edit- sorry TS för att du hittills inte fått ett enda on topic svar 😅
 
Fn vet, mjukt och limmigt, vet att Jörgen brukar svara över färg som sitter satan och kräver mekanisk borttagning. Vp "polerar" men avverkar inte materialet, oxider försvinner, lekmannaförklaring tänk som att polera med autosol men att ytan blir hårdare och porfri.
Menar du som typ kulpolering? Fast kanske mindre tufft på materialet, ja jag fattar nu
 
Sodablästring tar bort all smuts är min erfarenhet, inkl ev fett/olja. Har förvisso alltid grovrengjort först innan blästring så har aldrig varit tal om några enorma mängder olja.

-edit- sorry TS för att du hittills inte fått ett enda on topic svar 😅
Hehe hans tråd blev totalt kidnappad. Ska vi enas om att han ska ge fan i och måla förgasarna😆
 
Hehe hans tråd blev totalt kidnappad. Ska vi enas om att han ska ge fan i och måla förgasarna😆


Japp. Det kommer se rent förjävligt ut.
Som ett par bromsok en entusiastisk tonåring målat upp på sin mammas Mazda.
...utan att våga ta av hjulen. Bara låt bli.
 
Back
Top