Duger däcken för en dag på knudan?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hej
Jag undrar hur pass fräscha däck man behöver ha för att gå en SMC BKK (Broms och Kurv Kurs) ?

Så här ser mina däck ut nu

Bakdäck
bakdack20110601.jpg


Framdäck
framdack20110601.jpg



De börjar ju bli lite slitna, framförallt bakdäcket, men jag tycker fortfarande att de ser ok ut.

Provade en biltema Mönsterdjupsmätare

Fick det till ca 2mm mönsterdjup i mitten på bakdäcket utanför slitklack och ca 1mm på slitklack i mitten. Kanske inte är exakt 2.0/1.0 utan kanske kan vara 1.9/0.9 men ungefär något sådant.

Framdäck ca 2.5mm i mönstret mitten och ca 1.5mm i slitklack på mitten.

Däcken har också blivit lite plattslitna, alltså mer slitna i mitten än på sidorna.
Blir som lite kant mellan mitten och sidorna, men jag tycker inte det är någon skarp kant.


Säg om jag hinner köra 50 mil till innan BKK, är de fortfarande ok?
Om jag hinner 100-200 mil innan BKK, är de ok då?

Beror väl på hur man kör, men säg någorlunda inspirerat utan att vara jätte snabbt. Hojen är bara en 750 radfyra på 76 kusar så det är inget monster.

Köpte både framdäck och bakdäck 2009, skrev inte upp miltal när jag bytte, men har väl kört runt 800-900 mil hittills på de här däcken.
Det är Dunlop Roadsmart

Jag gick min första BKK 2009 men då var däcken så fräscha att de flesta nopporna var kvar. :p
(Bytte veckan innan)


Är det någon idé att byta backdäcket först eller är det bara dum-snålt att inte byta båda samtidigt?


Skulle uppskatta om någon som brukar besiktiga hojar för SMC kurser och/eller bandagar kan ge mig ett svar.
 
Tycker dom ser nästan nya ut..

Dock ser man inte profilen på dem så bra på dina bilder.. men har de samma mönster runt om och är "runda" eller vad man ska säga så är det bara köra..

Om de är platta på mitten så är det mkt skönare med nya slangar om du ska köra bana..
 
Av det jag ser på bilderna skulle jag släppa igenom däcken vid besiktningen, och på banan kommer du mest slita på sidorna där det finns massor med gummi kvar.

Men som Peter1980 säger, däcken skall väl ändå bytas snart så varför inte ta det före bandagen så slipper du irritera dig på touringplattan varje gång du tar en kurva.
 
Hej
Jag undrar hur pass fräscha däck man behöver ha för att gå en SMC BKK (Broms och Kurv Kurs) ?
Behöver du fråga behöver du byta.

På de senaste SMC-körningarna jag varit på så har det funnits en firma i tält på plats som byter snabbt och enkelt.

Det kan tänkas att det kostar lite mer än normalt men bättre det än att behöva avbryta eller byta i förtid.

Be en instruktör kolla däcken efter varje pass och byt så fort det är dags.
 
Behöver du fråga behöver du byta.

På de senaste SMC-körningarna jag varit på så har det funnits en firma i tält på plats som byter snabbt och enkelt.

Det kan tänkas att det kostar lite mer än normalt men bättre det än att behöva avbryta eller byta i förtid.

Be en instruktör kolla däcken efter varje pass och byt så fort det är dags.

Behöva byta däck under än smc kurs???? :va:va:va:va:va:va
Nu skojar du va?
 
Asså vafan gubbar.. däcket är ju inte ens slitet!! kör på !
 
Slitna däck på BKK

Hej GuessWho.

Det är svårt att se på bilden men det som gäller är gatlegalt. D.v.s. 1 mm mönsterdjup på det mest slitna stället.

psxcare är tyvärr lite fel ute i sitt resonemang (en diskussion som vi tyvärr har ibland)... Visst sliter du mer på sidorna på en bandag MEN bromsgreppet är fortfarande mitt på däcket... Om det blir en regndag så är risken att du tappar greppet i bromsningen om du har ett dåligt mönster på mitten, och det brukar inte sluta bra.

Är du osäker så byt däck.

Det har hänt att vi har släppt igenom tveksamma däck med förbehåll att det blir ombesiktning vid lunch men det är alltid bättre med ett fräscht däck.

Det du riskerar är att inte bli utsläppt på banan och då har du ju kastat pengarna i sjön.

Behöver du fråga behöver du byta.

På de senaste SMC-körningarna jag varit på så har det funnits en firma i tält på plats som byter snabbt och enkelt.

Det kan tänkas att det kostar lite mer än normalt men bättre det än att behöva avbryta eller byta i förtid.

Be en instruktör kolla däcken efter varje pass och byt så fort det är dags.

Tyvärr så har vi inte förmånen att ha Racerepair hos oss varje kurs så räkna inte med att den servicen finns i depån.

Senast så fick en deltagare åka till Lödde för att byta däck på morgonen (tack vare att en av våra instruktörer jobbar på MC-firma där och kunde ringa till verkstaden) och missade första körpasset... tråkigt.

Vänligen
Richard Karlsson
Kursledare
SMC-School Skåne
 
Last edited:
Hej GuessWho.

psxcare är tyvärr lite fel ute i sitt resonemang (en diskussion som vi tyvärr har ibland)... Visst sliter du mer på sidorna på en bandag MEN bromsgreppet är fortfarande mitt på däcket... Om det blir en regndag så är risken att du tappar greppet i bromsningen om du har ett dåligt mönster på mitten, och det brukar inte sluta bra.

Jag är nog den sista att släppa igenom ett ordentligt slitet däck, och brukar byta mina egna så tidigt att däckgubben kommenterar att "vaffan, dom där däcken har ju 200 mil kvar i sig". Däcken såg inte tokslut ut på bilderna, och det jag menade med det jag skrev var att det inte kommer slitas ner speciellt mycket mer på mitten av däcket på en bandag. Regnar det så får man givetvis anpassa sin körning efter hur däcken mår.
 
Nu är ju inte jag besiktningsman (varken på SBP eller SMC) men seriöst, dessa däck ser ut att ha rätt bra mönsterdjup även i mitten, vilket inte bör innebära några som helst problem vid inbromsning (spec. om man ligger på 75% av sin kapacitet som smc förespråkar :D ). Man får ju självklart köra efter väder och skick på banan, går ju inte att bomba helvete i blött bara för att man har nya gatdäck på hojen heller så..

Att bakdäcket har något sämre mönster än fram spelar minimal roll vid inbromsning, då största bromskraften såklart ligger på framdäcket (som hade dubbla lagstadgade mönsterdjupet). Dessutom om det vore farligt att köra med dessa däck, borde inte däckstillverkarna ändra slitagevarnarna då? Dom lever ju trots allt på att sälja däck och skulle säkert inte ha något emot om vi bytte däck oftare.

Touringplatta är ju ingen fördel såklart, men den kanske försvinner efter en dag på bana, vem vet :tungan
 
Last edited:
Nu är det ju inte i huvudsak frånvaron av gummi som ger grepp, vare sig i torrt eller blött (såvida man inte tycker regelrätta vattenpölar är kul)... Men det där framdäcket ser inte så skoj ut oavsett. Visserligen inte helt slut mönstermässigt och klarar nog säkert en kurs (man brukar snitta 15-20 mil/dag) men fortfarande inte kul att åka på. Kör du 200 mil till innan kursen kommer det definitivt vara slut innan du kommer dit, så jag skulle beställt nya däck utan tvekan.

Att du dessutom kört på dem sedan 2009 gör ju också sitt till, de börjar bli gamla på andra sätt än att mönstret tagit slut.

Byt!
 
Last edited:
Brandfackla i diskussionen;
Däcken ser helt ok ut på bilden! Dessutom är mönster framför allt till för att skapa rörelse i däcket = värme o göra att det ser coolt ut o får sin egen "look".

Det är väl egentligen inte mönsterdjupet som gör det viktigaste jobbet vid regn utan däckets förmåga att hålla värmen på mekanisk väg? Det ska vara bra mycket vatten på vägen/banan för att du skall behöva mönster där vattnet skall få plats o tryckas undan genom?

Rätt eller fel?
 
Behöva byta däck under än smc kurs???? :va:va:va:va:va:va
Nu skojar du va?

Vadårå, det går ju som faaaaaaaaaaaaaaan på deras kurser. Sliter sönder prylarna totalt. Köp aldrig en SMC-körd hoj. Bara skrot kvar. :fakta

Nu är det ju inte i huvudsak frånvaron av gummi som ger grepp, vare sig i torrt eller blött (såvida man inte tycker regelrätta vattenpölar är kul)... Men det där framdäcket ser inte så skoj ut oavsett. Visserligen inte helt slut mönstermässigt och klarar nog säkert en kurs (man brukar snitta 15-20 mil/dag) men fortfarande inte kul att åka på. Kör du 200 mil till innan kursen kommer det definitivt vara slut innan du kommer dit, så jag skulle beställt nya däck utan tvekan.

Att du dessutom kört på dem sedan 2009 gör ju också sitt till, de börjar bli gamla på andra sätt än att mönstret tagit slut.

Byt!

Däck från 2009 ska inte vara några problem. Om de är mycket slitna så de är platta kanske det kan kännas lite hackigt att svänga, men det är knappast nåt som påverkar ens prestation på en sån kurs. Klart han kan köra på de där däcken. Förhoppningsvis jämnar han ut motorvägsplatån han har på dem genom att slita lite på sidorna också.
 
Last edited:
Hej GuessWho.

Det är svårt att se på bilden men det som gäller är gatlegalt. D.v.s. 1 mm mönsterdjup på det mest slitna stället.

psxcare är tyvärr lite fel ute i sitt resonemang (en diskussion som vi tyvärr har ibland)... Visst sliter du mer på sidorna på en bandag MEN bromsgreppet är fortfarande mitt på däcket... Om det blir en regndag så är risken att du tappar greppet i bromsningen om du har ett dåligt mönster på mitten, och det brukar inte sluta bra.

Är du osäker så byt däck.

Det har hänt att vi har släppt igenom tveksamma däck med förbehåll att det blir ombesiktning vid lunch men det är alltid bättre med ett fräscht däck.

Det du riskerar är att inte bli utsläppt på banan och då har du ju kastat pengarna i sjön.



Tyvärr så har vi inte förmånen att ha Racerepair hos oss varje kurs så räkna inte med att den servicen finns i depån.

Senast så fick en deltagare åka till Lödde för att byta däck på morgonen (tack vare att en av våra instruktörer jobbar på MC-firma där och kunde ringa till verkstaden) och missade första körpasset... tråkigt.

Vänligen
Richard Karlsson
Kursledare
SMC-School Skåne

Det var för "osäkert" att släppa in honom på banan med 1 mm däckmönster kvar .. undrar hur fort han körde till Lödde och tillbaka för att hinna till nästa pass.
 
Det var för "osäkert" att släppa in honom på banan med 1 mm däckmönster kvar .. undrar hur fort han körde till Lödde och tillbaka för att hinna till nästa pass.

Förstår inte ditt resonemang....:va
Hade han fått köra hela dagen och slitit ner däcket helt, så hade han i värsta fall inte ens tagit sig hem på kvällen, alternativt åkt dit i en kontroll pga för slitet däck.
Då var det väl ändå bättre att han fick köra med ett precis godkänt däck till en verkstad och få det bytat?
 
Körde 2003-2005 en hel del bana bl.a med smc och alltid med skurna pirelli slicks på hojen då jag hade köpt ett större parti som jag körde upp vilket aldrig någon smc ansvarig klagat på! Så ts däck ser oförskämt fräscha ut som legala gatdäck ska göra och om smc inte släpper igenom de däcken vette fan vilka däck som passerar!! lycka till med körningen :tummenupp
 
Förstår inte ditt resonemang....:va
Hade han fått köra hela dagen och slitit ner däcket helt, så hade han i värsta fall inte ens tagit sig hem på kvällen, alternativt åkt dit i en kontroll pga för slitet däck.
Då var det väl ändå bättre att han fick köra med ett precis godkänt däck till en verkstad och få det bytat?

Jag bara tänkte på att killen kanske körde asfort för att hinna tillbaka, vilket ökar riskerna för hans säkerhet.
Jag har själv kört med så slitet däck att metalltrådarna syntes fläckvist. det funkar för att transportera sig från A till B
 
Nu har det hänt lite i tråden.

Jag får tacka för alla svar, tyvärr har jag fått värre problem än däckbyta vs inte däckbyta.

Körde omkull i måndags. Både jag och hoj var i skick att kunna ta oss hem på två hjul efteråt. Men tror inte att däcken hade varit det första någon kommenterat på om jag kom med hojen i nuvarande skick...
Ska på läkarundersökning i eftermiddag.
Hojen ska till verkstad för uppskattning av vad det kostar att fixa till den.
Så blir nog inge köra för mig :/


Jag har visserligen en Honda NX 650 Dominator också, men kanske inte så kul hoj att köra bana med. Mycket mönster kvar på däcken till den, men det är halvgrova däck som är en kompromiss mellan gatdäck och terrängdäck och dessutom sitter det ett slipon på som jag är osäker på om den klarar bullermätningarna.
Kawasakin var visserligen inte så tyst om man gör sena växlingar heller, så bara för att dominatorn brölar mer på låga/mellan varv så kanske den inte är värre på höga varv. Men svårt att veta om det är för mycket eller ej utan bullermätare.



https://www2.svmc.se/school?courseId=268

2011-06-19 AK BKK Ring knutstorp SMC Skåne
Datum: 2011-06-19
Ansvarig: Magnus Olsson

Pris från 1 800.00 sek
Avbeställningsskydd: 80.00 sek
Plats-status: Platser slut, väntelista aktiv


Någon som är intresserad av att gå den?
Kan man sälja sin plats?

Jag tog inte avbeställningsskydd för jag hade bestämt mig för att åka... men hade inte räknat med att åka i backen innan... :död :huvet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top