DucceTurbon bänkad!!!

verkar skumt med en effekt på nästan 350hk/l i en twin, bör ju vara ruggit slitage på grejorna isf. :confused:
 
Hammet skrev:
verkar skumt med en effekt på nästan 350hk/l i en twin, bör ju vara ruggit slitage på grejorna isf. :confused:
Äh! med teflonbehandlade Termignoni-kolvar kan man varva 18000...nu har jag lite snällare Piscott kammar så den drar bara till 15500 :rolleyes:
 
Vridet vid 12600 är 150 footpound dvs. 1.36*150 = 204 Nm.
Det skulle ge effekt 204*12.6/7.024=366 hk.
/u [/B]

Hur är det man räknar ut effekten med hjälp av vridet?? :va
Vad begrundar man t.ex värdet 12,6 ifrån. Är det en konstant
som bara ska vara där eller är det taget från effektkurvan.

En Ställ upp en FORMEL tack! :mattias
 
ulf_lundin skrev:
Såvitt jag kan se är det nåt fel på kurvorna. Vrid o effekt o varv hänger inte ihop.
Vridet vid 12600 är 150 footpound dvs. 1.36*150 = 204 Nm.
Det skulle ge effekt 204*12.6/7.024=366 hk.
Men kurvan visar 250.
Förklaring ?
/u

Sån e ju Duccen, massor med vrid och lite mindre effekt :tummenupp
 
ulf_lundin skrev:
eff = vrid*varv/7.024; hk, Nm, varv i 1000-tal och en 'sortkonstant'
/u

Det innebär att jag skulle ha ca 30Nm på min strypta r6:a...
sjukt klent.. Måste ta väck strypningen och köra olagligt då ju!
 
TomTom skrev:
Sån e ju Duccen, massor med vrid och lite mindre effekt :tummenupp
Har alltid misstänkt andra naturlagar gäller f Ducce(ägare).
Kom igen nu. laddtryck ? borr o slag ? luftkyld ? med el utan laddluftkylare ? komp ?
/u
 
Jag börjar inse att den brutala effekten kommer att kännas lite fjuttig snart, så jag tar nog av Kittet och börjar bygga på nåt nytt inför våren.

Till salu: 748 S -98 slipon+chip, pedantskött (lite glapp i svingen, bakdäcket helt slut).
 
Last edited:
Vapor skrev:
Det innebär att jag skulle ha ca 30Nm på min strypta r6:a...
sjukt klent.. Måste ta väck strypningen och köra olagligt då ju!
Std är väl runt 60 Nm på den. Nåt måste ju minska om effekten ska ner till 1/3 av orginal.

Obs att vrid-effekt formeln gäller vid varje enskilt varvtal. Går därför inte att räkna fram o tillbaka mellan max.vrid o max.effekt eftersom dom alltid ligger på olika varvtal.
/u
 
Men hallå? är det ett skämt lr? :confused:
Lr är det på riktigt? :)
 
Hm, Ferrariär nog intresserade av din motor 18000/min är vad en F1:a varvar.
Kolvskrammlande Ducati med 18000/min nä, nä
 
Ska visst ha filmats när turboduccen la en 400m lång lakrits, kunde visst blivit längre om inte däcket smällde, helt galet...! :D

Kan lova att den behöver servas OFTA!
Utan Termignioni-kolvar, SIL-vipporna och Bordi-stakarna hade den aldrig överlevt dom varvtalen.... :fakta

:rolleyes:
 
Men ärligt talat.
Är detta sant så måste vi ju få se lite bilder på bygget. :eek:

/Micke
 
Nice try. Prova att lägga upp tråden igen, fast den 1:a April. :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top