Bonnie
Tequila MC
Efter att ha haft kontakt med två olika duccebutiker börjar jag undra om inte säljarna där också är offer för duccemytbildningen. Att en del ducceägare går för långt i sin tillbedjan av ducce är en sak, men att de som ska kränga grejerna verkar ha drabbats av samma sjuka är lite oroväckande.
Jag har varit hos duccesäljare nummer 1 ett antal gånger sedan hösten och också provkört ducce. Nu är tiden mogen att gå vidare till köp och då behövs vissa basfakta som pris, pris på trimsystem, pris på inbyte och ungefärlig leveranstid.
Att de krävs lite mail till fabriken om leveranstid och att vissa priser måste kollas upp är helt ok.
Tidigare under åren har min erfarenhet varit att man kan inte gå in i en mc butik och vara seriös spekulant utan att komma ut med ett förslag. I många fall vill de ha påskrift direkt och kan plocka fram inbytespriser, fixa rabatter, kolla upp bästa försäkring mm Nu pratar jag om de stora japsåterförsäljarna där det nästan är svårt att värja sig för alla olika paket de erbjuder.
Efter fyra besök hos duccebutik 1 finns egentligen inga mer besked än ordinariepriset som jag kunde läsa själv i prislistan. Trots frågor, lämnat ut mail och nallenummer, har jag inte hört någonting. Inte ens personligt besök i butiken hjälper eftersom de inte kollar upp något till nästa gång.
Nåja, storstadsfenomen tänkte jag och åkte långt ner i landet sydväst till en lite mindre duccebutik 2. Bemötandet var trevligare, mycket tjat om design och tufft ljud, men det är ok, jag är såld på myten och gillar det.
Sedan var det dags att prata priser, inbyte, trimpipa mm Det var som vanligt, priset fick jag läsa själv på lappen som satt på hojen, resten gick inte riktigt att få fram, leveranstid måste mailas, inbyte kollas. OK, jag accepterar det och lämnar nallenummer och mail som vanligt.
Vad händer? Inte ett skit, inte hört ett ljud av någon. Bara timmar av snack om unika tillverkningsprocesser, unik design, unikt ljud, enorma möjligheter med trimpipor.... mm mm
Som sagt, jag köper säljsnacket och håller med till stora delar, jag gillar ducce, jag gillar designen, jag gillar ljudet.
Men varför ägnar de inte sin tid åt att få fram en hoj som jag vill köpa?
Varför stannar det vid en massa odlande av duccemyten?
Hade jag visat hälften av de säljsignalerna inne hos en japsbutik hade jag haft 5 olika paketpriser med mig.
Edit: Alla säljare har varit sjysta och pratat lyriskt om ducce, inga problem där. Problem uppstår när man tar fram plånboken och ska handla...
Edit2: Med andra ord, tycker duccesäljarna att hojarna är lite "fina" och man ska vara tacksam som får ens vara i deras butik? Lite BMW känsla där alla bilar i hallen är låsta och man får boka tid.
Edit3:
Jag hade tänkt mig en ganska snabb affär eftersom jag i stort sett har bestämt mig. Mina erfarenheter från Sulas Flen/Uppsala samt Yamaha Haninge samt brorsans från MC-Varuhuset och AVA talade för att det handlade om att säga vad man vill och få ett erbjudande. Sen om det är ett skambud eller liknande det hör till spelet. MC-Varuhuset gav mig ett skambud förra gången och de sa att de tyvärr måste göra det med tanke på att de hade för mycket begagnat i lager. Jag åkte till Sulas och handlade där istället, inte värre än så och jag tycker MC-Varuhuset varit rätt ok.
Jag har varit hos ducce max 45 minuter per gång och inte velat prata så mycket mytbildning och känsla. Fast den dåliga responseb gjorde att jag började prata om duccefabriken och då fanns obegränsat med tid helt plötsligt. Med ivrigt deltagande från de sjysta mekarna.
Helt ok att snacka bort lite tid om en fantastisk hoj. Till slut blev jag väldigt konkret med vad jag ville ha och vilka uppgifter jag behövde. Att man missar en gång kan jag ta. Men samma sak har upprepats två gånger på samma ställe.
Det finns en enkel lösning, helt enkelt skita i dem och ta en annan handlare. Problemet är bara att det inte direkt dräller av duccehandlare och närhet är ett plus.
Min reflektion och anledningen till brandfacklan var att det tycktes finnas oändligt med tid till att snacka duccemyten, men väldigt stort ointresse för att göra affärer.
Jag har varit hos duccesäljare nummer 1 ett antal gånger sedan hösten och också provkört ducce. Nu är tiden mogen att gå vidare till köp och då behövs vissa basfakta som pris, pris på trimsystem, pris på inbyte och ungefärlig leveranstid.
Att de krävs lite mail till fabriken om leveranstid och att vissa priser måste kollas upp är helt ok.
Tidigare under åren har min erfarenhet varit att man kan inte gå in i en mc butik och vara seriös spekulant utan att komma ut med ett förslag. I många fall vill de ha påskrift direkt och kan plocka fram inbytespriser, fixa rabatter, kolla upp bästa försäkring mm Nu pratar jag om de stora japsåterförsäljarna där det nästan är svårt att värja sig för alla olika paket de erbjuder.
Efter fyra besök hos duccebutik 1 finns egentligen inga mer besked än ordinariepriset som jag kunde läsa själv i prislistan. Trots frågor, lämnat ut mail och nallenummer, har jag inte hört någonting. Inte ens personligt besök i butiken hjälper eftersom de inte kollar upp något till nästa gång.
Nåja, storstadsfenomen tänkte jag och åkte långt ner i landet sydväst till en lite mindre duccebutik 2. Bemötandet var trevligare, mycket tjat om design och tufft ljud, men det är ok, jag är såld på myten och gillar det.
Sedan var det dags att prata priser, inbyte, trimpipa mm Det var som vanligt, priset fick jag läsa själv på lappen som satt på hojen, resten gick inte riktigt att få fram, leveranstid måste mailas, inbyte kollas. OK, jag accepterar det och lämnar nallenummer och mail som vanligt.
Vad händer? Inte ett skit, inte hört ett ljud av någon. Bara timmar av snack om unika tillverkningsprocesser, unik design, unikt ljud, enorma möjligheter med trimpipor.... mm mm
Som sagt, jag köper säljsnacket och håller med till stora delar, jag gillar ducce, jag gillar designen, jag gillar ljudet.
Men varför ägnar de inte sin tid åt att få fram en hoj som jag vill köpa?

Varför stannar det vid en massa odlande av duccemyten?
Hade jag visat hälften av de säljsignalerna inne hos en japsbutik hade jag haft 5 olika paketpriser med mig.

Edit: Alla säljare har varit sjysta och pratat lyriskt om ducce, inga problem där. Problem uppstår när man tar fram plånboken och ska handla...
Edit2: Med andra ord, tycker duccesäljarna att hojarna är lite "fina" och man ska vara tacksam som får ens vara i deras butik? Lite BMW känsla där alla bilar i hallen är låsta och man får boka tid.
Edit3:
Jag hade tänkt mig en ganska snabb affär eftersom jag i stort sett har bestämt mig. Mina erfarenheter från Sulas Flen/Uppsala samt Yamaha Haninge samt brorsans från MC-Varuhuset och AVA talade för att det handlade om att säga vad man vill och få ett erbjudande. Sen om det är ett skambud eller liknande det hör till spelet. MC-Varuhuset gav mig ett skambud förra gången och de sa att de tyvärr måste göra det med tanke på att de hade för mycket begagnat i lager. Jag åkte till Sulas och handlade där istället, inte värre än så och jag tycker MC-Varuhuset varit rätt ok.
Jag har varit hos ducce max 45 minuter per gång och inte velat prata så mycket mytbildning och känsla. Fast den dåliga responseb gjorde att jag började prata om duccefabriken och då fanns obegränsat med tid helt plötsligt. Med ivrigt deltagande från de sjysta mekarna.
Helt ok att snacka bort lite tid om en fantastisk hoj. Till slut blev jag väldigt konkret med vad jag ville ha och vilka uppgifter jag behövde. Att man missar en gång kan jag ta. Men samma sak har upprepats två gånger på samma ställe.
Det finns en enkel lösning, helt enkelt skita i dem och ta en annan handlare. Problemet är bara att det inte direkt dräller av duccehandlare och närhet är ett plus.
Min reflektion och anledningen till brandfacklan var att det tycktes finnas oändligt med tid till att snacka duccemyten, men väldigt stort ointresse för att göra affärer.
Last edited: