Ducce ST2 -ST4 och 916

Chopper

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Ducati 900ss final edition 1998
Sålde min förra ducce för 2 år sen och nu börjar suget bli oemotståndligt. Jag skulle mycket väl kunna tänka mej en 900SL av gamla snygga modellen igen men hellre en insprutad hoj, dock ej den nyare 900SS som jag tycker är apful.

Återstår då en fin sporttourer som ST2 med låååg försäkring eller en 916 som i mitt tycke är lika snygg som gamla 900SL.

Jag ska inte fråga vilken hoj ni gillar mest, jag gillar båda av olika orsaker. En är kanonfin touringhoj och en är ikon.

Hojarna börjar bli billiga i england och tyskland och jag har tänkt . Frågan jag har är vilka fel jag ska kolla efter på de olika modellerna. Är det något jag ska passa mej för? Jag har haft ett par ducce tidigare så generella idiotsvar typ "passa dig för ducce" från de som aldrig haft nån betackar jag mej för. Dom kör oftast volvo på ena eller andra sättet.

På min 900SS FE hade jag problem med dålig laddregulator, men det var oxå allt. Jag hade samma problem med min Cagiva Elefant ett par år tidigare. Det är den typen av problem jag vill veta samt mer allvarliga.:)

Problem jag hade med ST4s'n och ST2'an är elektroniken.
Tydligen är databoxen extremt känslig, de fick byta den på ST4s'n för att de smällt den vid ett batteri-byte.
Minsta problem med att starta den, ta en annan hoj.

Oljeläckage är ett problem på ST4s. Kontrollera oljepluggen.

Båda ST-hojarna hade en förmåga att koka vid långsam körning i hög temperatur (typ stadskörning i södra europa).

Båda hojarna har centralstöd :huvet vilket ger dålig markfrigång.
Även de låga/breda ljuddämparna begränsar markfrigången för aktiv körning.

Jag skulle rekommendera ST2'an framför ST4'an om du vill ha en ren touringhoj.
Lugn snäll motor. Lagom fjädringskomponenter. Bättre sadel.

Ingen av dem är lämplig för bana (felaktig gaffelvinkel, dålig markfrigång).

Skall jag vara ärlig, skall du ha en touringhoj = Honda VFR800, sporthoj = 916

Tack för klara besked. Jag kör lungt och är inte intresserad av bankörning. Touring och promenadåkning är vad som gäller. Jag var aldrig helt ut i däckskanten på förra duccen och bakom varenda kurva står en stor jävla grävmaskin eller skördetröska. Jag har helt enkelt mist för många kompisar i olyckor och blivit gammal nog för att vara dödlig.
En ST2 ligger väldigt högt på listan över de mest passande hojarna för mej, likaså VFR, men jag har faktiskt aldrig haft en hoj med fler än 2 cylindrar och varje gång jag funderat på en rad-4 har jag tyckt att de haft fel karaktär för mej. Jag är helt enkelt torsk på dom men har inga ambitioner att göra dom full rättvisa. För mej räcker det att dom rinner igenom kurvorna som inga andra hojar jag haft. Dessutom är ST2 oändligt mycket snyggare än VFR i mina ögon. Ovidkommande för vissa men inte för mej.:)
916 är för mej en ikon och sexmaskin. Jag har svårt att tänka mej att nåt snyggare kan tillverkas på 2 hjul.

Jag har sett att det klagas på ett extremt dåligt lyse på STn.
(konstigt på en touringhoj)

Glöm 916/996/998 med din körprofil.
Den är lika plågsam när den fiskörs som den är underhållande när den körs aktivt.

Knävinkeln antar jag?

Min förra SL var ju väldigt komfortabel. Den gick att köra 50 mil utan trötthet. Det har jag aldrig kunnat göra på en touringhoj.

Knävinkeln antar jag?

Min förra SL var ju väldigt komfortabel. Den gick att köra 50 mil utan trötthet. Det har jag aldrig kunnat göra på en touringhoj.

Knävinkeln och bristen på upplyftande fartvind brukar blir största problemet med värkande armar, axlar, rygg och ben som följd.

Extrema sporthojjar brukar bli mest bekväma (minst obekväma?) runt 140-150 km/h

Men ska man vara fin får man lida pin... :D

Enklast är väl att åka och provköra för att se om det passar :)

/issi

eller så får du göra som farsan.....

Han har en touringmaskin (Honda VFR) som han kör lungt å bekvämt på och så köpte han hojjen han avgudade (Honda RC30) och ställde i garaget, bara för att ha...
hmm rättning... hojjarna... han köpte 2 st, en helt racepreppad och en orginal,

Så där står dom... näst intill orörda och har inte varit utanför garaget på nästan 10 år.

Dom ska jag ärva sen... :yoparty

/issi

Last edited:
Köpte min st2 från tyskland. 1 ägare 98 med 3000 ärliga mil stora service gjord. alla kvitton full service bok . alla packväskor ,chippad ,kolfiberdämp ca 40000 hemma och klar inkl allt
http://www.ztk.de/

är en bra firma i övre tyskland som är billiga och trevliga .

Lyset är dåligt på st modellerna. är helt enkelt kablarna som är för klena.. byter man till grövre så får du bättre ljus .
Var nästan så jag inte fick in den på regbesiktningen pga dåliga l ljuset.

Sen en sak som jag upplevde väldigt dumt är att styret sitter fast i gaffelkronan.. vilket resulterar i att du kan ej justera styret och i mitt fall skulle jag behövt vinklat ut styret lite . händerna somnade efter ca 15 min körning för jag hängde så på händera .. på st4an så har jag för mig att dem sitter som ett vanligt clipon.

kw skiljer inte mycket . dyrare servcie för mer ventiler(vilket du redan vet som tidigare ducatiägare)
men försäkringer skiljer en hel del mellan st2an och st4an

Köpte min st2 från tyskland. 1 ägare 98 med 3000 ärliga mil stora service gjord. alla kvitton full service bok . alla packväskor ,chippad ,kolfiberdämp ca 40000 hemma och klar inkl allt
http://www.ztk.de/

är en bra firma i övre tyskland som är billiga och trevliga .

Lyset är dåligt på st modellerna. är helt enkelt kablarna som är för klena.. byter man till grövre så får du bättre ljus .
Var nästan så jag inte fick in den på regbesiktningen pga dåliga l ljuset.

Sen en sak som jag upplevde väldigt dumt är att styret sitter fast i gaffelkronan.. vilket resulterar i att du kan ej justera styret och i mitt fall skulle jag behövt vinklat ut styret lite . händerna somnade efter ca 15 min körning för jag hängde så på händera .. på st4an så har jag för mig att dem sitter som ett vanligt clipon.

kw skiljer inte mycket . dyrare servcie för mer ventiler(vilket du redan vet som tidigare ducatiägare)
men försäkringer skiljer en hel del mellan st2an och st4an

Jo försäkringen skiljer en del plus att jag förstått att 944 motorn är lite mer lågvrid i men mindre spets. Vare sej min Cagiva Elefant eller 900SS FE krävde någon större service. Ventiler går ju att justera själv bara man har tålamod, men det är nog enklare på tvåventilers. Jag har aldrig pillat med fyrventilers Duccar.
På min SS satt det ju vanliga clip-on. Föregående ägare hade monterat raisers. De gick iallafall att flytta ner för mer liggande körställning. Jag tror de kom från en ST4. Sånt är nog enkelt att ändra på en ST2.
Tack för länken.:)

Knävinkeln och bristen på upplyftande fartvind brukar blir största problemet med värkande armar, axlar, rygg och ben som följd.

Extrema sporthojjar brukar bli mest bekväma (minst obekväma?) runt 140-150 km/h

Men ska man vara fin får man lida pin... :D

Enklast är väl att åka och provköra för att se om det passar :)

/issi

eller så får du göra som farsan.....

Han har en touringmaskin (Honda VFR) som han kör lungt å bekvämt på och så köpte han hojjen han avgudade (Honda RC30) och ställde i garaget, bara för att ha...
hmm rättning... hojjarna... han köpte 2 st, en helt racepreppad och en orginal,

Så där står dom... näst intill orörda och har inte varit utanför garaget på nästan 10 år.

Dom ska jag ärva sen... :yoparty

/issi

Önskar jag hade din farsas hojar... eller pengar. Jag har tyvärr bara råd med en. Annars hade jag aldrig sålt nån av de duccar jag haft.:(
Jag ska försöka testköra, men duccar brukar vara rätt korta vilket ju innebär att man inte hamnar så långt ner. Fast jag förstår vad du menar, körde mycket FZR1000-91a för 6-7 år sen och den var för lång för mej. Jag hamnade aldrig i viktlöst tillstånd under 110-120.
Och visst, på sätt och vis kan ju en naken hoj vara skönast om man kör på gränsen till lagligt, men det har jag haft så många och tro mej, körsässongen minskar med ett par månader.
Jag bor inte i nån stad så den typen av långsam körning bekommer mej inte. Det är bara landsvägar, mest kurviga 70 och 90-vägar mellan blånande berg och sjöar. Fan!! Jag måste få en hoj snart igen.

Last edited:
Jo försäkringen skiljer en del plus att jag förstått att 944 motorn är lite mer lågvrid i men mindre spets. Vare sej min Cagiva Elefant eller 900SS FE krävde någon större service. Ventiler går ju att justera själv bara man har tålamod, men det är nog enklare på tvåventilers. Jag har aldrig pillat med fyrventilers Duccar.
På min SS satt det ju vanliga clip-on. Föregående ägare hade monterat raisers. De gick iallafall att flytta ner för mer liggande körställning. Jag tror de kom från en ST4. Sånt är nog enkelt att ändra på en ST2.
Tack för länken.:)

rasiers gör bara att du får 2 cm mer upprätt ,du kan fortfarande inte vinkla ut men man kan tydligen ta monsters gaffelkrona och sätta på . skall passa rätt på enligt en ducati handlare .det är rätt uprätt sittställning på dem utan raisers.

sen var det något mer som gick sönder på dem för den låg nära motorn så när motorn blir för varm så gick den sönder.. något relä. ..om det var laddningsrelät.kommer ej ihåg :va var rätt vanligt så ringer du och frågar biscaya eller halmstadgustav så vet dem.

service intervallen på st är ju var 1000e mil plus kamremsbyte var 2000e eller 2-3 år så försök hitta en med den servicen gjord med ventiltätningar och kamrem och orginal väsksatsen för den är snor dyr i sverige

rasiers gör bara att du får 2 cm mer upprätt ,du kan fortfarande inte vinkla ut men man kan tydligen ta monsters gaffelkrona och sätta på . skall passa rätt på enligt en ducati handlare .det är rätt uprätt sittställning på dem utan raisers.

sen var det något mer som gick sönder på dem för den låg nära motorn så när motorn blir för varm så gick den sönder.. något relä. ..om det var laddningsrelät.kommer ej ihåg :va var rätt vanligt så ringer du och frågar biscaya eller halmstadgustav så vet dem.

service intervallen på st är ju var 1000e mil plus kamremsbyte var 2000e eller 2-3 år så försök hitta en med den servicen gjord med ventiltätningar och kamrem och orginal väsksatsen för den är snor dyr i sverige

Tackar!:)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...