Ducce som inte vill varva upp/dör vid belastning

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Nu har jag uttömt mina mekkunskaper som ändå inte är så extremt stora... :(

Har en Ducce 900SS -97 med Keihin flatslideförgasare och öppet luftfilter (k/n). För ett par veckor sen märkte jag att den bluddrade lite när man låg i motorvägsfart men inget som störde nåt vidare. För nån vecka sen tvärdog den dock i en rondell, fick igång den på tomgång och lyckades "hetsa" upp varvtalet och slira iväg på kopplingen. Bluddrade en del men gick sen hyfsat.

I dag kom jag inte mer än 300 meter så hände samma sak men denna gång ville den inte varva upp alls, tvärdog så fort man rörde på rullen. Stod 5 minuter avstängd, drog igång den och kunde komma iväg på kopplingen ett hun dratal meter innan den dog igen.

Har kollat bensinflödet/pumpen, det ser bra ut, inga stopp. Har rengjort och oljat in luftfiltret, ser inget anmärkningsvärt i förgasarna (man ser rakt ner i dem under luftiltret) utan det kommer ordentligt med bensin när man drar på rullen. Fick igång den igen, står bra på tomgång, gick att varva bra med den men så fort man släpper upp kopplingen och skall iväg (belastar motorn) = tvärdör, sen får man vänta en bra stund så kan man få upp varvet igen för att kunna komma iväg 20-30 meter sen dör den igen.

Har kört i k-sprit då jag trodde det ev var vatten i bensinen, verkar inte hjälpa. Har nu slut på idéer :(

Självklart kom frugans lämp och mitt handledartillstånd i förrgår så det hade ju varit extra trevliget om härket hade funkat nu...

Tacksam för hjälp!
mvh
Micke
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Sådär var imasters monster också, iofs så dog den ju inte vad jag kommer ihåg men det var nån skruv i insugsröret som hade skakat loss så den fick in rätt bra med luft efter spjället.

Tokslö och small som fan när man släppte gasen, kanske värt att kolla.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
polarns ducce betedde sig så, då hade en slang inne i tanken lossnat på bensin pumpen. blir sånt jäkla tryck där så den har lätt för att hoppa ur ifall man inte sätter dit en ordenklig slangklämma.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Inga skruvar lösa (på hojen), ska kolla det där med slangen inne i tanken. Jag "provkörde" pumpen tidigare, la bränsleslangen i en dunk och öppnade kranen så kommer det ju bensin, slår man på tändningen så ökade flödet markant när pumpen gick igång.

Inga bränslefilter. Kan man kolla om den drar tjuvluft på nåt bra sätt? I den gröna ungdomens dagar när man körde volvo 240 sprayade man startgas runt insugsrören, gick tomgången upp fick man börja felsöka. Men det känns inte aktuellt att spruta startgas bland heta grenrör :D
 

meckar Lasse

larza
Gick med
7 Oct 2006
Ort
kungsbacka
Hoj
cbr 1000
Tjenare!ingen ducce expert, men kolla om du inte har en tunn slang från bränsle kranen,den går från kranen till en liten nippel på förgasaren.om den är kass, kommer det mindre bränsle fram. hur har du det med strömen ,kolla så du har tillräckligt med ström.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Ska prova blomsprutan :)

Batteriet är nytt, den startar ju också, det är inget problem utan den blurrar till och dör även om man kör i 70-80. Det finns ingen vaacumslang vad jag kan hitta, från tanken finns tre totalt, en till förgasarna, en retur och en för dränering.

slangen till bensinpumpen sitter rejält fast inne i tanken vad jag kan se :gnissla
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Provat med blomsprutemetoden nu, kunde nog inte fått mer vatten runt rören om jag hade sänkt ner hojen i badkaret men den hostade inte ens, stod och puttrade fint på tomgång :/

Har inga extra tändstift hemma så jag får försöka hitta nåt i morgon. Förbannat irriterande sånt här :(
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Nu har jag bytt stift och visserligen startar den faktiskt lättare men den fungerar inte bättre. Den står bra på tomgång men så fort man rör gasen så dör den. Det känns som att förgasarna vill mata in mer godis men att tändningen inte hänger med på nåt sätt. Jag ser inga skadade kablar nånstans och inga kontakter som hoppat ur.

Har provkört den med tändkabel på bara en cylinder åt gången, den går inte bra (no shit :D) men den går inte sämre om den går på bara bakre cylindern än den gör på bara främre.

Tacksam för tips, Ducati Stockholm hade givetvis stängt idag och i morgon :(
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Nu har jag bytt stift och visserligen startar den faktiskt lättare men den fungerar inte bättre. Den står bra på tomgång men så fort man rör gasen så dör den. Det känns som att förgasarna vill mata in mer godis men att tändningen inte hänger med på nåt sätt. Jag ser inga skadade kablar nånstans och inga kontakter som hoppat ur.

Har provkört den med tändkabel på bara en cylinder åt gången, den går inte bra (no shit :D) men den går inte sämre om den går på bara bakre cylindern än den gör på bara främre.

Tacksam för tips, Ducati Stockholm hade givetvis stängt idag och i morgon :(

Om du inte råkar ha nåt emot AvaMC kan jag rekommendera deras Ducati mek Niklas.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Det skulle kunna vara tändspolen. Kika i denna tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=140314&page=2 så ser du att det absolut skulle kunna vara ett alternativ. Har du servicemanualen så kan du se vilken resistans det ska vara och mäta upp den mha en multimeter.

Skulle kunna vara det. Det är en spole per cylinder så det skulle ju innebära att båda är kass i och för sig men jag lutar mer åt tändningen än åt bränsle/lufttillförseln.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Är det relaterat till hur mycket du drar på gasen, eller varvtal?
Tjuvluft ger större symptom ju mindre gas och läger varv man har, verkar inte troligt i det här fallet.
Prova med en stroboskoplampa. Slutar den blinka om du kommer upp i varv?
Dränera ur bottenskruvarna i förgasarna, dem är väl rätt så lätt att komma åt. Är du noga att samla upp bränslet som du tappar ur så ser du om det är vatten i förgasarna.

Mats
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Är det relaterat till hur mycket du drar på gasen, eller varvtal?
Tjuvluft ger större symptom ju mindre gas och läger varv man har, verkar inte troligt i det här fallet.
Prova med en stroboskoplampa. Slutar den blinka om du kommer upp i varv?
Dränera ur bottenskruvarna i förgasarna, dem är väl rätt så lätt att komma åt. Är du noga att samla upp bränslet som du tappar ur så ser du om det är vatten i förgasarna.

Mats

Skulle nog säga att det är varvtalsberoende, om jag ökar gasen sakta sakta så hör man ju hur förgasarna öppnar men varvet går inte upp, i stället dör den. Jag kanske får upp den från 900 till 1100rpm, sen är det kört. Ett par gånger har det gått att "hetsa" upp varvet genom snabba korta slag på gasen men det ville den inte heller nu igår...
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top