Ducce 900SSie vs VTR1000F vs TL1000R

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Howdy!

Har efter 2,5 myckt nöjda säsonger sålt min Suzuki RF900R och tittar nu efter något nytt och annorlunda :confused:

Har provkört både Ducati 900SSie och TL1000R och tror mig fastnat för en twin...vet bara inte vilken :(

Ducatin hade ett ljud som fick håret i nacken att resa sig. Tyvärr hade TL1000R:en originalpipor så ljudjämförelse uteblir. Tycker dock TL1000R:en är en utstrålning som få kan mäta sig med :tummenupp
Körmässigt det lill jag hann med kändes Duccen smidigast medans Suzzen hade lite mer pulver.

Har inte haft möjligheten att provköra VTR:en ännu men det kommer.

Tar gärna emot tips och kommentarer gällande dessa tre twinnar:
Körställning, motor, chassi, kvalitet, impfaktor :cool: m.m.

Ha det gött!

Det skiljer mycket mer än vad man kanske tror på dessa hojar. Du måste provköra!

TL1000R har den goaste motorn jag provat, och väldigt gött ljud enligt mig. Mullrar bättre än Ducce, men man slipper Duccens ljud ifrån koppling och kamdrivning. Ett par Yoshimullra på så...

Ducce SS är en cool hoj. Har en motor med lång historia skulle man kanske kunna säga, andra menar nog att motorn inte är lika modern som chassit. Italiensk design. Går i f.kl. 6.

Honda VTR F en sådan har jag valt själv, och skulle välja samma idag. Inte samma pulver i motorn som TL-R:en men klart mer än SS:en. Min låter riktigt gott den med. Bästa körställningen i sällskapet för mig (TL:en lite stor, SS:en något krampig). Mer allround än de andra bägge.

Njao, alla e väl trevliga hojar, men fick jag välja så skulle jag nog vilja ha en VTR, fast med Duccen's ljud & utstrålning och mer pulver i motorn (eller kanske en TL-motor ;) ?).

För det är väl det jag saknar litegrann i min VTR (som jag för övrigt är nöjd med, ja förutom bensintörsten då) - mer effekt i motorn, samt kanske ett lite fastare chassi... men man kan ju inte få allt, om man inte betalar för det förstås (dvs. satsar på en VTR SP/Mille(R)/998-/9:a)

Foggy skrev:
Njao, alla e väl trevliga hojar, men fick jag välja så skulle jag nog vilja ha en VTR, fast med Duccen's ljud & utstrålning och mer pulver i motorn (eller kanske en TL-motor ;) ?).

För det är väl det jag saknar litegrann i min VTR (som jag för övrigt är nöjd med, ja förutom bensintörsten då) - mer effekt i motorn, samt kanske ett lite fastare chassi... men man kan ju inte få allt, om man inte betalar för det förstås (dvs. satsar på en VTR SP/Mille(R)/998-/9:a)

Hmm... mer pulver och ett stadigare chassi..
tja en fin TLR får du för 65000.... :fakta

Jahaja, låter ju inte helt fel, även om man haft siktet på en SP-1:a eller så... tyvärr tillåter ekonomin f.n. varken eller... men det är kanske dax att föra upp TL-R:en på listan :)

Foggy skrev:
Jahaja, låter ju inte helt fel, även om man haft siktet på en SP-1:a eller så... tyvärr tillåter ekonomin f.n. varken eller... men det är kanske dax att föra upp TL-R:en på listan :)

Jag ska inte gå in på jämförelser igen för då blir jag bara påhoppad av en massa förståsigpåare. Men kolla gärna på www.tlplanet.com och gör en sökning på RC51 (SP1 och SP2 heter så i staterna) så kan du bilda dig en uppfattning om hur TLR´en hävdar sig mot RC51´an (finns några där som har båda hojarna). Helt klart är iallafall att TLR´en är mycket hoj för en liten peng.

Till Black-wolf, det beror väl lite på hur du använder hojen också och vad dina främsta kriterier är? Då blir det kanske lättare att göra en en bra bedömning om vad du ska satsa på?

Jag tycker själv att de lite äldre 900SS från runt -95 är coola som fan och skulle kunna tänka mig en sån eller en Yamma TRX om jag blir så fattig att man inte pallar att betala för en klass7 hoj. Gillar däremot verkligen inte utseendet på 900SSie.

VTR´en är nog den allra mest allrounda hojen av de tre.

Last edited:
Foggy skrev:

Varför inte en mille -99:A, dem ligger väl i nästan samma prisklass som TL:R?! Kul o smidig hoj iaf, o fetgott ljud!! :rock

I vilken f.klass ligger vtr1000f då?
Har haf tlite funderingar på en sån som tung hoj sen framöver.

Jag röstar helt klart för en TLR. :tummenupp

Det finns några till salu på Sporthojs annonsforum.

Bla denna:
http://www.mt.luth.se/~jlord/
:kär

Tyvärr hade jag ganska nyligen köpt min när denna kom ut på annons. :6surkart

dan_mille skrev:
Varför inte en mille -99:A, dem ligger väl i nästan samma prisklass som TL:R?! Kul o smidig hoj iaf, o fetgott ljud!! :rock

Hear hear!!
:fakta

...och du kan få köpa min om du vill, PM:a isf för mer info!
:tummenupp

K-Micke skrev:
Kanske borde sagt detta tidigare. Min 748R rockar röven av alla de ovanstående :D Även en standard 748:a är bättre, speciellt om man prioriterar bankörning före touring.

Kanske snarare ENDAST om man prioriterar bankörning före touring. Provkörde en 748R en dag när min var på service, visst är den kul men f-n så obekväm.

K-Micke skrev:
Kanske borde sagt detta tidigare. Min 748R rockar röven av alla de ovanstående :D Även en standard 748:a är bättre, speciellt om man prioriterar bankörning före touring.

Standard 748an får ju storpisk av en sketen 600, så den är ju knappast bättre än nämda 1k Twinnar. Dock så på VISSA banor är den bättre. I trafiken är den mest obekväm och extrem.

Till och med när de gjorde om den och förbättrade i princip allt (utom useende) så får den fortfarande pisk av 600or...

Snygg är dock 748an... :)

Men ska man köra mycket bana men ändå ha en bra gatmaskin ska man ha en Aprilia Mille R. Den har vunnit alla twin tester de senaste åren... (Alla den har varigt med i...)

dan_mille skrev:

Med tanke på att TLR såldes nya för 89000:- för ett par år sedan bör dom nog ligga bra mycket lägre än en Aprila Mille.

dan_mille skrev:

Tja, Millen finns ju redan där, iaf på min lista :)

Vad VTR:en så ligger den tyvärr i fk 7 = inte låg kostnad där :(. Däremot ett gôtt bottendrag i motorn å ett hyfsat smidigt chassi :tummenupp

Apropå större/mindre hojars prestanda så fick t.ex. 2003 års MilleR märkbart stryk av d:o ZX-6(36)R vad gäller såväl acceleration (både från stillastående och på högsta växeln i fart) som i toppfart i engelska Superbikes test. Hur det skulle gå på t.ex. bana är (kanske) en annan historia...

Gustav skrev:
Med tanke på att TLR såldes nya för 89000:- för ett par år sedan bör dom nog ligga bra mycket lägre än en Aprila Mille.

Det skiljer inte mycket i beg-priser på dessa, 5 - 10 tusen för objekt i jämförbart skick & utrustningsnivå. (obs! inte rsv-r)

TLR´en står sig rätt bra i pris med tanke på att det inte tagits in några nya till Sverige sedan årsmodell -00, det är inte alltför lätt att hitta riktigt fina exemplar längre. I england kan man dock köpa spretans nya -03´or tror jag.

Last edited:
J-Bone skrev:
Det skiljer inte mycket i beg-priser på dessa, 5 - 10 tusen för objekt i jämförbart skick & utrustningsnivå. (obs! inte rsv-r)

TLR´en står sig rätt bra i pris med tanke på att det inte tagits in några nya till Sverige sedan årsmodell -00, det är inte alltför lätt att hitta riktigt fina exemplar längre. I england kan man dock köpa spretans nya -03´or tror jag.

Det står en Fin fin i helsingborg.
Lite dyr dock. 73k ska Yamaha Center ha frö den. Litta dyrt imho.

K-Micke skrev:
Inte storpisk, skillnaden är mycket liten, men "en sketen 600" som R6 t.ex. äter TLR, VTR och SSie till frukost på banan! Både R6 och 748:an är snabbare på bana än de twinnarna. 748:an har ett otroligt fint chassi som verkligen tigger om att köras hårt i kurvorna. Man får helt enkelt ett väldigt stort förtroende för vad hojen klarar. Jag har kört tillsammans med TLR på banor som Kinnekulle och det är inga problem att hänga med på rakan och garanterat hålla en högre kurvhastighet. Det kan ju bero på förarna men det ser jobbigt ut att pressa TLR:en i svängarna. Körställningen på 748:an är sportig men känns helt rätt på bana eller aktiv landsvägskörning.

Men som sagt för vanlig vardags/landsvägstransport så kan ju dom andra twinnarna passa flera bättre än Duccen.

Jo, R6, och kompany lär äta en VTR till frukost, en TLR till middag och en SSie till desert. :)
I alla fall på bana. I trafik går de fet bort för min del. Dessutom är jag ingen stor fan av att behöva ligga och varva 10-15k prm "helatiden" för att får bra fart. Twin är lugnare. :)

Tillvardags är det tvärt om skulle jag villja påstå.
Eh, fan måste dra, inte avsluta vad jag skulle säga. (Taxin kom...)

Men 748an är fin. men verkar vara lite extrem för vanligt användande. Om man nu är lagd åt det hållet. :)

:hej

PutteLiten skrev:
Det står en Fin fin i helsingborg.
Lite dyr dock. 73k ska Yamaha Center ha frö den. Litta dyrt imho.

Tycker det låter billigt för att vara hos en handlare (om det är hos en handlare?). Jag köpte min privat för 73K med 550 mil på klockan, det var jag väldigt nöjd med eftersom alla handlare skulle ha runt 80 lök för hojar i sämre skick.

K-Micke skrev:
Inte storpisk, skillnaden är mycket liten, men "en sketen 600" som R6 t.ex. äter TLR, VTR och SSie till frukost på banan! Både R6 och 748:an är snabbare på bana än de twinnarna. 748:an har ett otroligt fint chassi som verkligen tigger om att köras hårt i kurvorna. Man får helt enkelt ett väldigt stort förtroende för vad hojen klarar. Jag har kört tillsammans med TLR på banor som Kinnekulle och det är inga problem att hänga med på rakan och garanterat hålla en högre kurvhastighet. Det kan ju bero på förarna men det ser jobbigt ut att pressa TLR:en i svängarna. Körställningen på 748:an är sportig men känns helt rätt på bana eller aktiv landsvägskörning.

Men som sagt för vanlig vardags/landsvägstransport så kan ju dom andra twinnarna passa flera bättre än Duccen.

Jaha, nu blev det "pissing contest" av det här också...

Mitt råd blir, köp den som ditt hjärta klappar fortast för, det gjorde jag och jag ångrar det inte en sekund.

Måste bara ändå ifrågasätta att en vanlig 748 hänger med en TLR, SP1 eller RSV på rakorna? Din R kanske gör det, vet inte hur mycket "tröcka" det är i den. Tvivlar dock inte alls på att den svänger bättre...

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back