Ducce 900SSie vs VTR1000F vs TL1000R

Jag har haft en ZX-6:a och sk-ter i om den var snabbare runt en bana än min VTR. Jag blir inte putt om jag blir omkörd, och jag bryr mig inte om varvtider. Jag kör inte om placeringar utan bara för att ha kul.

Prova VTR-F eller en Mille. Är du lång så kanske en TL-R, jag upplever det iaf. som att styret är längre fram på den. 748:an är en underbart snygg hoj, passar lika bra hemma i vardagsrummet som prydnad som på bana. Det är dock inte alla som gillar körställningen för längre landsvägsåka.

Prova en twin, gillar du inte det så en Fireblade kanske?

FireSalle skrev:
Jag har haft en ZX-6:a och sk-ter i om den var snabbare runt en bana än min VTR. Jag blir inte putt om jag blir omkörd, och jag bryr mig inte om varvtider. Jag kör inte om placeringar utan bara för att ha kul.

Prova VTR-F eller en Mille. Är du lång så kanske en TL-R, jag upplever det iaf. som att styret är längre fram på den. 748:an är en underbart snygg hoj, passar lika bra hemma i vardagsrummet som prydnad som på bana. Det är dock inte alla som gillar körställningen för längre landsvägsåka.

Prova en twin, gillar du inte det så en Fireblade kanske?

That´s the spirit! :tummenupp

Så länge man inte är en aktiv tävlingsförare så handlar det ju om att ha kul och att få ett stort smajl på läpparna när man öppnar garagedörren och hojen som just DU gillar allra bäst står där och väntar på dig. :fakta

Om man sen även lyckas köra ifrån nån av min-hoj-är-mycket-snabbare-än-din killarna så är det ju extra gött. (inte för att jag kommer att lyckas med det nån gång men ändå... )

Last edited:
Jo, en twin köper man ju inte (i första hand) för prestanda... utan för :rock eller :kär t.ex.

Undrar förresten (dock utan att ha testat en) om inte en Falco vore relevant i jämförelsen oxå :confused:

/(VTR-) F.

J-Bone skrev:
Så länge man inte är en aktiv tävlingsförare så handlar det ju om att ha kul och att få ett stort smajl på läpparna när man öppnar garagedörren och hojen som just DU gillar allra bäst står där och väntar på dig. :fakta

ORD! :bow

Köp Macke´s TLR... nyskick!! :fakta under 70lappar... och VH-burkar som låter gott :tummenupp

Köp min Falco, den har defenetivt rätt ljud och e så go så go.
Renegade höga slip-on (Fint muller :rock )
Renegade airkit (satans induktionsljud :bow )
RSV Stötdämpare
Helt ny Barnett Koppling.

Gör inte helt ont i ögat heller.....

Bifogat

• falco m rene sida.jpg
    falco m rene sida.jpg
    125.9 KB · Visningar: 170
J-Bone skrev:
That´s the spirit! :tummenupp

Om man sen även lyckas köra ifrån nån av min-hoj-är-mycket-snabbare-än-din killarna så är det ju extra gött. (inte för att jag kommer att lyckas med det nån gång men ändå... )

Dito... ORD !! :bow

Osså det där men banåkning gubbar. Kör man bana lite då o då
så beror det mest på föraren.... :fakta

PS
Duccen knäcker :whip OH OH... :skrämd

Mike Hailwood var förvånad av hur snabbt man kan köra på en "slö" twin på TT:t. Utan några andra liknelser så känner jag det samma, på okänd landsväg är det rätt skönt att inte behöva hålla varvet på femsiffrigt in i en skymd kurva och skulle man ligga en växel fel när sikten blir fri så är det inte hela världen.
Sedan ljudet....

Visst är Falcon:n ett alternativ. TriggerHappy din är sk-tsnygg! Har inte provkört den, men kört både Mille och Futura. Den nedtrimmade motorn i Futuran gick klart sämre än Mille:ns. Den gick för hårt och med kraftiga vibrationer på vissa varvtalsområden.

Mycket info och kommentarer

Hej

Tack för alla kommentarer om dessa hojar :)

Jag har fått för mig att 900SSie går i försäkringsklass 5 och VTR med 100 hk går i 6?

Kan kanske hålla med att 900SSie kanske har en lite extremare körställning så det blir väl att träna handleder och rygg :)

Har någon en indikation på vad en TL1000R eller en VTR kostar att försäkra i Göteborg, halvförsäkring då...hel vågar jag ej längre fråga efter :skrämd är själv 27 och har eget låst garage...som om det skulle göra någon skillnad för bolagen :mad:

Utan att ha provkört VTR ännu så klappar hjärtat mer och mer för TL:en...ser lite klumpig ut men utstrålningen :tummenupp en riktigt fräck hoj.

Nej jag får ta och provköra en VTR innan jag bestämmer mig.

Tack än en gång för alla kommentarer :bow

Jag provkörde båda TLR och VTR i samma dag. TLR känns mer klumpigare och tyngre, å andra sidan är motorn underbart och det drar stark i hela regisret.

VTR känns mycket smidigare och lättkörd men har inte lika mycket pulver i toppen av regisret som TLR har.

Jag valde VTR på grund av att det var billigare, smidigare, tillräckligt med pulver och billigt att försäkra..

Valet är ditt. Men som sagt provkör båda innan..

-MLM- skrev:
Jag provkörde båda TLR och VTR i samma dag. TLR känns mer klumpigare och tyngre, å andra sidan är motorn underbart och det drar stark i hela regisret.

VTR känns mycket smidigare och lättkörd men har inte lika mycket pulver i toppen av regisret som TLR har.

Jag valde VTR på grund av att det var billigare, smidigare, tillräckligt med pulver och billigt att försäkra..

Valet är ditt. Men som sagt provkör båda innan..

Jag har höjt rideheighten och "ställt ner" trögheten i styrdämparen med en olja av lägre viskositet. Uj vad lätt och fint den svänger nu, en värld av skillnad mot originalinställningarna!

Allt det har kostat är ett par timmar i garaget, ett par brickor på Clas Ohlsson och en flaska dämparolja 2.5 (100 spänn).

Det jag försöker säga som inte så många fler än TL-folket vet är att hojens "tröga" styregenskaper med standardinställningarna är superlätt åtgärdat. Överhuvudtaget så svarar den mycket fint på enkla billiga modifieringar, men det är klart, är man rädd för att skruva lite så finns det hojar med bättre original-"setup". Det enda som jag tycker är lite konstigt är att Suzuki har satt en förhållandevis bred tank på den, trots att ramen är mycket smal...

Försäkring

Hej

Finns det någon som kan tänkas lämna ut reg nummer på en TL1000R och en VTR1000F så jag kan kolla upp försäkringarna.

Gärna tips om bra bolag...om det finns några idag :confused:

/Peter

heggeli skrev:
Är inte VTR klassad som en klass 7 hoj :confused:

Vad jag vet så klassas alla VTR Firestorm hojar som klass 6.

Det blev en stor skillnad när jag ringde å kolla mellan TLR och VTR. Annars är TLR en skitfin hoj med gott om effekt och vrid.

-MLM- skrev:
Vad jag vet så klassas alla VTR Firestorm hojar som klass 6.

Det blev en stor skillnad när jag ringde å kolla mellan TLR och VTR. Annars är TLR en skitfin hoj med gott om effekt och vrid.

Det måste väl nästan vara 7´an på fajjerstårmen va? Den har väl ca 110 häst ändå?

Min 900SSie ligger helt klart i klass 6 och inte 5. Och jag är tämligen säker att Firestormen ligger i 7an.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back