Ducatismutskastartråd

Hallå nu glider ni off topic. :gnissla
Det här är inte Ducatiförsvarartråden. Det här är Ducatismutskastartråden ! :D

Ericsson skrev:
Du vet väl dom brukar säga "Om du måste fråga så..." :D

Lägg därtill 2 kamremmar (à 500:- st), ev. antal shims (2st per ventil), olja, glykol, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, lite packningar och så.

Hmm, varför service på japs är så dyr? tror jag betalade 2000-3000:- för en 100-mila på GSX-R:en
 
Ericsson skrev:
Du vet väl dom brukar säga "Om du måste fråga så..." :D

Lägg därtill 2 kamremmar (à 500:- st), ev. antal shims (2st per ventil), olja, glykol, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, lite packningar och så.

Hmm, varför service på japs är så dyr? tror jag betalade 2000-3000:- för en 100-mila på GSX-R:en


[OT]
Jag betalade 2500kr för en 3200 DELUX service ("service" efter en Lowside + vanligt 3200mila servcie). Helnöjd med det priset...

Johan i Påarp är guld värd för oss skåningar. :tummenupp
MYCKET Kunnig, väldigt trevlig, och bra priser. Lite sämre med tider dock... (duuuh, undra varför... :D )
 
Ducatis twin verkar lite överarbetad. Desmo-my-ass-ventilstyrning fyller ingen funktion utom att snacka om vid korvmojjen. "desmodromedarisk ventilstyrning klarar högre varv. Inge ventilfladder vettu!" Nä tacka fan för det när de inte går över 10' varv! För förti år sen var det ett problem, knappast idag. HD har fö ungefär lika bra prestanda som Ducati, fast de gör det med stötstänger - mycket enklare, mycket billigare, mycket lättare att serva. Ducati har ofta lite bättre vägegenskaper, fast den vanlige gatåkaren märker knappast den lilla skillnaden.
 
Pejo skrev:
Det enda esset i skjortärmen som tvinnen har är att den är smalare och lättare...
Smalare är den, lättare är den inte. Det skulle säkert gå att göra dem lättare med modern teknik och moderna tillverkningsmetoder men i nuläget väger de mer än fyrorna. V-twinsfolket vill ha dem så - de skall påminna om förr i tiden. Fast å andra sidan, skall vi snacka saker som modernt, bra, effektivt osv finns ju inget att säga om Ducati eller HD.
 
Varför låter en Ducatimotor som om den rasat?
Tjut,skrammel, står dom stilla så vibrerar marken
som när man kör en markpadda.
 
Pejo skrev:
Det kan du ju inbilla dig att vi är om det känns bättre. :tummenupp
De enda jag är avundsjuk på är MV-Augusta-ägare...
--------

Radfyran är tekniskt sett överlägsen v-tvinnen. Det enda esset i skjortärmen som tvinnen har är att den är smalare och lättare (lite, inte mycket.) . Och vem bryr sig ?

Just ja, den har ju mer vrid (läs lågvarvseffekt) också. Precis som dieselbilar. Och vem gillar att smiska dieselbilar ?

Näe, sorry. V-twin är och förblir ett tekniskt sidospår. Sen är det ju bra att ha en Ducce om man vill att folk ska titta på en. Ska man åka hoj så är och förblir en hårt arbaitande radfyra det enda rationella valet.


Pejo min vän - Har man aldrig fått prova en Riktig V-Twin ska man inte uttala sig i ämmnet , det är bara folk som alltid kört radfyror som klagar ,men folk som bytt till V-twinnar från just radfyra säger -Jag kommer aldrig byta till en radfyra igen.
Men lugn du ska få prova min i sommar så får du gärna smutskasta V-twin efter det om du vill :tummenupp


Och sen till ämmnet varför är duccar alltid röda ? det är ju lika tjejigt som ferrari :rofl
 
Last edited:
Bj.O.rn skrev:
Bingo tyckte det fanns en del att göra på detta området.. Här kan ni häckla å kasta skit hur mycket ni vill, jag kommer att bemöta med sakliga argument, så gott det nu går..

/B

Jag har kört 2 duccar,en 916 & en 996 SPS
Den sistnämnda körde jag på bana och var en mycket trevlig bekantskap,men...
Varför betala närmare 230000 kr för en hoj som enligt min mening blir slagen på alla områden(vikt,effekt,stabilitet,kvalitet, prestanda,adrenalinfaktor m.m) jämfört mot min (f.d) GSX-R1000-01 för 109000 kr(höstpris utan byte)?
Detta är absurt och totalt orimligt!!!
Visst,öhlins komponenterna är inte dåliga, men det räcker inte.
 
Hade jag inte provat Martans 916 så hade jag bara illa att säga om Ducati. MEN!!!!! Det är en alldeles förträfflig kurvhoj (när den inte står still)....
Jag förstår varför ni vurmar om era hojar, det pajar ju annars.... strömförsörjning och sånt skit......
 
Ett fel med ducati är att de görs i italien av italienare...

Kolla italiens insats i andra världskriget... Sverige köpte "caproni" flygplan där vingarna ramlade av... Alla som ägt en FIAT vet vad italiensk kvalitét är...
ALFA ROMEO "Alfa sud" say no more... Ciao - moppen som vobblar i 45km/h... och sen så har vi Ducati som säljs med argument som "utstrålning" och "låter bra"... Fan köp en lampa och en stereo istället för bra är dom inte!

Ducati - för folk med ego :tungan

Förresten: allt hitech är ju japanskt... vem skulle köpa en italiensk mobiltelefon?, italiensk video / dvd, italienskt flygplan??? Största italienska industrin är ju förfaen Maffian...
 
Last edited:
BMW R90s skrev:
Varför låter en Ducatimotor som om den rasat?
Tjut,skrammel, står dom stilla så vibrerar marken
som när man kör en markpadda.
Markpadda? :D

Syftet med torrkoppling har jag missat, men det låter inte så exklusivt, jag trodde det var något allvarligt fel... :hihi

/A
 
Jahaja, inte det heller

Bingo skrev:
Smalare är den, lättare är den inte. Det skulle säkert gå att göra dem lättare med modern teknik och moderna tillverkningsmetoder men i nuläget väger de mer än fyrorna. V-twinsfolket vill ha dem så - de skall påminna om förr i tiden.
 
Helt underbar tråd

Hehe...ska hålla mig till ämnet!

Min jävla 750 Paso allså. Efter tre veckors körning (köpt begagnad på Bike i Trollfettan) så pajar höger packbox i framgaffeln.

Läckande olja på bromskivan spelade ju ingen roll, man har ju en till, men lite
oroligt var det allt.

När jag sedan skulle serva/fixa boxen (på garantin) hos Olle Nelli i Malmö, så
hade den filuren mage att erbjuda mig att låna hans preppade 888'a med
racelåda (ettan upp, resten ner...) medan han fixade gaffeln. Jag höll ju
för helsike på att loosa körkortet när jag drog på E6'an mot Landskrona. Borde
han ju som Ducceägare tänkt på!

Senare på vårkanten hade jag en mycket inspirerande nära-döden upplevelse
när gasen hängde sig på fullt i en svag vänster. Efter ett tag kom jag på att
jag kanske skulle dra in kopplingen = räddad. Ny gasvajer fixade det hela.

Sedan denna Paso, min första Ducce, har jag varit så urbota korkad att det
blivit 4 Ducati till...att man ALDRIG lär sig! Jag gjorde ju faktiskt allvarliga
försök med andra nationaliteter som TL1000S och Daytona T595...

Nä fy faaan för Ducati... :lol
 
Alla ni som klagar på Ducati....
Hade ni oxå varit på motormässan i dag så hade ni oxå stått med tungan i backen och provsuttit hojarna i Ducatimontern tills ni fick skavsår på tasken!

Ducati har en själ... visst dom kanske skramlar och låter som om de faller isär men det är det som är charmen!
 
Ehhh.... nej, det hade vi inte.

Mcbrud skrev:
Alla ni som klagar på Ducati....
Hade ni oxå varit på motormässan i dag så hade ni oxå stått med tungan i backen och provsuttit hojarna i Ducatimontern tills ni fick skavsår på tasken!



duc916 skrev:
Min jävla 750 Paso allså. Efter tre veckors körning (köpt begagnad på Bike i Trollfettan) så pajar höger packbox i framgaffeln.

Läckande olja på bromskivan spelade ju ingen roll, man har ju en till, men lite
oroligt var det allt.

Den sortens charm betackar jag mig för... :gnissla :gnissla
 
Last edited:
Mcbrud skrev:
Harley Davidson har en själ... visst dom kanske skramlar och låter som om de faller isär men det är det som är charmen!
Tja, smaken är som baken.
 
Mcbrud skrev:
Alla ni som klagar på Ducati....
Hade ni oxå varit på motormässan i dag så hade ni oxå stått med tungan i backen och provsuttit hojarna i Ducatimontern tills ni fick skavsår på tasken!

Ducati har en själ... visst dom kanske skramlar och låter som om de faller isär men det är det som är charmen!

pff det gjode jag när det var i stockholm, berätta det fantastiska?:)
De var ju fula ju
 
Mcbrud skrev:
Alla ni som klagar på Ducati....
Hade ni oxå varit på motormässan i dag så hade ni oxå stått med tungan i backen och provsuttit hojarna i Ducatimontern tills ni fick skavsår på tasken!

Ducati har en själ... visst dom kanske skramlar och låter som om de faller isär men det är det som är charmen!

Jag fick kväljningar när jag gick förbi och såg hur nya duccarna såg ut... :dummer

Aldrig har en riskokare varit snyggare än nu :Bugar
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top