Ducatis 800cc testad

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
http://www.crash.net/news_View~t~800cc-Ducati-makes-track-debut-~cid~6~id~129399.htm

http://superbikeplanet.com/2006/May/060502z.htm

214200.jpg

"it is as if our family has given birth to a second 'baby' and the first noises it has made are not bad at all!".
Undrar hur länge Ducatis PR-avdelning filade på den kommentaren? :hihi
De kan väl lägga ut lite ljudfiler?

Cool, inga vettiga bilder på hojens högersida...svårt att räkna pipor.
Är det en V4 igen eller nått annat. Skymtar bara en pipa bak men det kan lätt visa sig fel....

Cool med nya grejer även om jag är emot 800cc....

Gustav O skrev:
2132908Det driver upp kostnaderna ännu mer...
Det är säkert sant. Men vi vet inte om det blir större skillnader mellan de olika fabrikatens förmåga att konkurrera. Honda bör ju i teorin vara helt överlägsna i alla klasser. Men verkligheten ser annorlunda ut. Vi som åskådare kan i alla fall vara säkra på att 800 cc ger mer spektakulär körning; mer wheelies, power sliding, ormande, wobblande och kraschande.

Nyteknik skrev:
2132930 Det är säkert sant. Men vi vet inte om det blir större skillnader mellan de olika fabrikatens förmåga att konkurrera. Honda bör ju i teorin vara helt överlägsna i alla klasser. Men verkligheten ser annorlunda ut. Vi som åskådare kan i alla fall vara säkra på att 800 cc ger mer spektakulär körning; mer wheelies, power sliding, ormande, wobblande och kraschande.
Det är ju helt klart kostnaderna skenar och då kan färre vara med och leka. Angående dina förutspåelser om hur hojarna komemr bli är jag inte alls lika säker. Det som fabrikerna jobbar absolut hårdast med är ju elektroniken och att eliminera allt sådant du beskriver eftersom det inte är det effektivaste sättet att köra fort på och elektroniken kommer inte spela en mindre roll på en 800cc motor än en 990cc.

Nyteknik skrev:
2132930Vi som åskådare kan i alla fall vara säkra på att 800 cc ger mer spektakulär körning; mer wheelies, power sliding, ormande, wobblande och kraschande.

Har jag rätt i att 800cc kommer vara något effektsvagare och med toppigare register än 990cc? Kommer de isf bli så mycket svårare att kontrollera? Med elektronisk motorstyrning kan ju mycket av sådana problem döljas.

Det känns hur som helst som att mer svårkörda maskiner kommer leda till ett ojämnare startfält om bara några få kan hantera maskinerna till fullo. Vet om det är en garant för tät, spännande racing.

Gustav O skrev:
2132950 Det är ju helt klart kostnaderna skenar och då kan färre vara med och leka. Angående dina förutspåelser om hur hojarna komemr bli är jag inte alls lika säker. Det som fabrikerna jobbar absolut hårdast med är ju elektroniken och att eliminera allt sådant du beskriver eftersom det inte är det effektivaste sättet att köra fort på och elektroniken kommer inte spela en mindre roll på en 800cc motor än en 990cc.

Jag tror precis som du !

NÄ ,jag föreslår fritt antal cylindrar och en ekipagevikt på 210Kg så Pedrosa får smaka smör och Kenny jr får smaka på bantning.

- Ekipage vikt: >210kg: förare inkl utrustning + hoj utan tank efter målgång.
- Antal cylindrar: Fritt utan vikt tillägg.
- Cylindervolym. Får totalt inte överskrida 1000cc
- Däck: fritt !
- Elektronik: Fritt (går ej att kontrollera iallfall)
- Bränsle och volym: Max 24 liter pumpbensin.
- Radiokomunikation mellan hoj/förare och teamet: FÖRBJUDET ovsett riktning under hela rejshelgen.

Må bäste man/ maskin/däck vinna !!

Logiken säger alltså att det blir billigare, mindre komplicerat och mer lättkört om man tillåter 2,5-liters motorer? :)

elwe skrev:
2132974 Logiken säger alltså att det blir billigare, mindre komplicerat och mer lättkört om man tillåter 2,5-liters motorer? :)

Det som menas är väl att teamen kommit en bit på väg i sin utveckling av 990cc-maskiner och att kostnaderna för att utveckla en helt ny 800cc-motor är betydligt högre än att fortsätta utveckla 990cc-motorer. Annars förstår jag inte heller hur det skulle kunna bli dyrare med 800cc?

Coola Ola skrev:
2132962 Har jag rätt i att 800cc kommer vara något effektsvagare och med toppigare register än 990cc? Kommer de isf bli så mycket svårare att kontrollera? Med elektronisk motorstyrning kan ju mycket av sådana problem döljas.

Det känns hur som helst som att mer svårkörda maskiner kommer leda till ett ojämnare startfält om bara några få kan hantera maskinerna till fullo. Vet om det är en garant för tät, spännande racing.
Effekten lär inte vara lägre än dagens motorer vilket alltså ger ett rejält toppigare register och en större utmaning för föraren. Jag tror inte man ska överkatta möjligheten för elektronik att tygla en sådan motor så att den blir fin och lättkörd.

Nyteknik skrev:
2133013 Effekten lär inte vara lägre än dagens motorer vilket alltså ger ett rejält toppigare register och en större utmaning för föraren. Jag tror inte man ska överkatta möjligheten för elektronik att tygla en sådan motor så att den blir fin och lättkörd.

Så snart kanske det blir lite sport igen att tygla hojens motor :)

Som t ex när absolut ingenting händer under 8500 rpm och allt tar slut vid 10 800 rpm ...

Det jag tror blir roligast med 800cc är de mindre gyrokrafterna, det kommer gå fortare i kurvorna.
Att de på något sätt skulle likna gamla 500-motorer i karaktären tror jag inte är särskilt troligt, utan de kommer fortsatt ha rätt breda register, med skillnaden att de kommer varva ännu högre.

Får man fortfarande köra med 500cc tvåtakt?
Känns som det skulle bli en bra mycket jämnare martch nu! :banana

Freddola skrev:
2136610 Får man fortfarande köra med 500cc tvåtakt?
Känns som det skulle bli en bra mycket jämnare martch nu! :banana
Nej, det är sista året i år.
sdb10199.gif

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back