Ducatin Drar ur batteriet på en vecka!

Teggan

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Hoj
-03 Ducati Monster 620 sie
Jo jag har ett problem med min Ducce då den drar ur ström på en vecka!
Det låter då och då om hastighetsmätaren och har testat kretsarna från hastighetsmätaren till batteriet men utan resultat!? Det är ett knarrande ljud från hastighetsmätaren. Behöver jag byta ut den eller är det någon som vet något annat som det kan vara. Trodde från början att det var batteriet som inte laddade men det var det inte. Har köpt nytt batteri nu men det är samma fel!Batteriet laddar när den är igång!

Tacksam för hjälp!

Mvh Robin

mät dig fram till var det är. koppla in en multimeter vid batteriet och mät strömmen som hojen förbrukar när allt är avslaget. därefter kopplar du ur del för del (mätarhus, databox etc.). när strömförbrukningen dippar så har du felorsakande del, då kopplar du in multimetern direkt på strömförbrukaren för att vara helt säker.

mät dig fram till var det är. koppla in en multimeter vid batteriet och mät strömmen som hojen förbrukar när allt är avslaget. därefter kopplar du ur del för del (mätarhus, databox etc.). när strömförbrukningen dippar så har du felorsakande del, då kopplar du in multimetern direkt på strömförbrukaren för att vara helt säker.

Har mätt från mätarhuset och någonstans där emellan tror jag felet är. Har ström på även fast hojen är avslagen. Men lite ström ska väll gå till klockan t.ex?

Jag har ingen aning om dina el kunskaper men jag sticker in huvudet ändå med ett litet förtydligande. Spänning (V) mäts parallellt med tex batteriet medans ström (A) möts i serie med kretsen. altså du får lyfta av en kabel och koppla in multimetern i kretsen.

Hur har du konstaterat att den laddar tillräckligt när den är igång?
Hur mycket ström tar den när "hojen är avslagen"?

Drar den ur batteriet (1) bara när du kör eller (2) även om hojen står stilla i garaget?

Om alt. 1 är det troligen något fel på laddningen.
Om alt. 2 - läckström. Mät enligt bild på länk för att se om det är onormalt.
(Tändningen skall vara avslagen) Läckströmmen <1mA. (eller några fler mA om du har klocka och larm aktiverat på hojen).

Metod för mätning av läckström

Felsökningsmetod vid konstaterad onormal läckström

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back