Hej,
Tackar! Nej, jag räknade aldrig på ramen även om jag har tillgång till FEM-program. Problemet är att bestämma lastfallet, dvs vilka krafter finns och vilka riktningar? Egenvikten är det lilla, de stora krafterna kommer vid kurvtagning (och när vägverkat glömt laga potthålen), och då är varken storlek eller riktning självklart. Eftersom det som vanligt gäller skit in - skit ut för datorprogram avstod jag från beräkningar och förlitade mig på Peters erfarenhet vad gäller rördimensioner. Huvuddimensionerna är Ø 22-28 mm och 1.5 mm godstjocklek med crome-moly rör. En sak jag inte visste om är att SFRO vill ha minst 2 mm gods i rören, tyvärr är reglerna inte anpassade för fackverksramar utan H-D stuket. Med andra ord var lite kreativ med intyget för materialval och svetsning eller bygg en tung ram... Tony Foale har skrivit en bra bok i ämnet (om än på en ganska teoretisk nivå, men det passar mig) och rördimensionerna som jag har stämmer med hans rekommendationer. Tänk två gånger, det är trots allt du som sitter på och rambrott i fullfartskurvan är inte kul...
Jag skaffade alla grejorna först (hjul, gaffel, sving mm) och skapade sedan alla delarna i Pro/E. Sedan valde jag axelavstånd och gaffelvinkel och hängde in allting i en sammanställning med rätt mått. Börja ramen med ramhuvudet, sving- och stötdämparinfästning samt motorfästena utifrån sammanställningen, sedan är det bara att börja knåpa med rördragningen. Har du fått in huvudkomponenterna och valt basmåtten ger sig de flesta andra mått av sig själv. Glöm inte att förgasare, avgasrör och sånt ska få plats och att det är praktiskt att kunna ta ur motorn utan att skära i ramen.
Med andra ord, bestäm dig för motor, gaffel och sving/bakfjädring innan du börjar, de bestämmer rammåtten. Funkar det inte alls så var beredd att byta grejor, eller tänka om, själv vände jag på fjädringslänkaget. På Paso sitter det under svingen, men på mitt bygge sitter det ovanpå. Detta krävde en del modifiering av sving och länkage, men blev mycket bättre. Jag gjorde tanken själv, men det spar en massa jobb att välja en färdig, liksom sadel. Det är lättare att anpassa ramen innan man byggt den...