Ducatimotor, modell, ritning

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har funderat ett tag på att bygga nån egen hoj, helst ända från grunden och nu har tankarna florerat så mycket att jag vill göra en ritning, eller i varje fall börja skissa.

Det enda kravet jag har hittills är att det ska vara en Ducatimotor, är det nån som vet nånstans på internet där man kan hitta ritningar med mått eller kanske färdiga CAD-ritningar i 3D på nåt sånt? Gärna hela hojen i ritningsform så jag kan se lite hur de har löst vissa saker som jag går och funderar på. Alla modeller från 1993 och framåt är intressanta..!

Hej,

Jag har en länk till en hemsida med en måttsatt ritning till en 750SS, ska skicka den när jag kommer hem... Där står de flesta måtten du behöver, sedan kan man till nöds mäta upp yttermåtten på motorn eftersom den är inritad, men inte måttsatt. Jag tror att det är samma mått på alla luftkylda Ducce-motorer från 91- eller nåt. Den har jag själv använt för att göra CAD-modell på min ram.

Det ska finnas ritnignar på 916-ramen också som då har samma motorfästen som som 748, 996 och 998, men jag har inte letat efter dem eftersom det inte har varit aktuellt.

Återkommer!

Hej,

Jag har en länk till en hemsida med en måttsatt ritning till en 750SS, ska skicka den när jag kommer hem... Där står de flesta måtten du behöver, sedan kan man till nöds mäta upp yttermåtten på motorn eftersom den är inritad, men inte måttsatt. Jag tror att det är samma mått på alla luftkylda Ducce-motorer från 91- eller nåt. Den har jag själv använt för att göra CAD-modell på min ram.

Det ska finnas ritnignar på 916-ramen också som då har samma motorfästen som som 748, 996 och 998, men jag har inte letat efter dem eftersom det inte har varit aktuellt.

Återkommer!

Tack! :Bugar :Bugar

varför just ducce? är det inte billigare med en yamaha twin istället? skrotar och reservdelar tänkte jag? du kanske har motorn redan,

ska föllja den här byggtråden tills den blir KLAR till 2008 streetfighter tävlingen :D

varför just ducce? är det inte billigare med en yamaha twin istället? skrotar och reservdelar tänkte jag? du kanske har motorn redan,

ska föllja den här byggtråden tills den blir KLAR till 2008 streetfighter tävlingen :D

Ducce för att det ska vara Ducce. Dels för utseendet på motorn och dels för ljudet och märket och själen och allt det där... ;) Jag är rätt Duccefrälst och just därför ska det bli en sån. Förhoppningsvis är den klar till SSotYA 2008 och då deltar den givetvis men vi får se. Det hänger mest på ekonomin faktiskt.

skulle va kul med nåt sjukt mål, som torrvikt på 140 kg eller liknande, lycka till :D

EDIT: typ sachs beast look

http://www.bikez.com/pictures/sachs...mage by Sachs. Published with permission..jpg

Den var cool. Tanken är dock att den ska vara tillräckligt stor för mig som är 185 cm kort och den ska vara hyfsat bekväm. Den ska ha en framträdande ram som också lämnar motorn naken. USD-gaffel och enkelsving är också krav och gärna femekrade fälgar typ 996/998. Vi får se.

Först och främst ska jag leta rätt på min Solid Works-skiva. :)

Ok, här är länken till ramritningen:

http://www.taunus-biker.de/~mdvp/Me/duc1.html

Den är på tyska, men det är inte så svårt att dechiffrera.

Glömde skicka med den här länken, mitt eget bygge:

http://www.turbomonster.com/AndersJonsson-TurboPaso.tpl

Tack ska du ha!

Riktigt tuff hoj du har byggt själv, hur har du räknat hållfastheten på ramen? Dimensioner så som höjd och sånt, har du tänkt på det i förhand eller har det bara dykt upp allt eftersom?

Hej,

Tackar! Nej, jag räknade aldrig på ramen även om jag har tillgång till FEM-program. Problemet är att bestämma lastfallet, dvs vilka krafter finns och vilka riktningar? Egenvikten är det lilla, de stora krafterna kommer vid kurvtagning (och när vägverkat glömt laga potthålen), och då är varken storlek eller riktning självklart. Eftersom det som vanligt gäller skit in - skit ut för datorprogram avstod jag från beräkningar och förlitade mig på Peters erfarenhet vad gäller rördimensioner. Huvuddimensionerna är Ø 22-28 mm och 1.5 mm godstjocklek med crome-moly rör. En sak jag inte visste om är att SFRO vill ha minst 2 mm gods i rören, tyvärr är reglerna inte anpassade för fackverksramar utan H-D stuket. Med andra ord var lite kreativ med intyget för materialval och svetsning eller bygg en tung ram... Tony Foale har skrivit en bra bok i ämnet (om än på en ganska teoretisk nivå, men det passar mig) och rördimensionerna som jag har stämmer med hans rekommendationer. Tänk två gånger, det är trots allt du som sitter på och rambrott i fullfartskurvan är inte kul...

Jag skaffade alla grejorna först (hjul, gaffel, sving mm) och skapade sedan alla delarna i Pro/E. Sedan valde jag axelavstånd och gaffelvinkel och hängde in allting i en sammanställning med rätt mått. Börja ramen med ramhuvudet, sving- och stötdämparinfästning samt motorfästena utifrån sammanställningen, sedan är det bara att börja knåpa med rördragningen. Har du fått in huvudkomponenterna och valt basmåtten ger sig de flesta andra mått av sig själv. Glöm inte att förgasare, avgasrör och sånt ska få plats och att det är praktiskt att kunna ta ur motorn utan att skära i ramen.

Med andra ord, bestäm dig för motor, gaffel och sving/bakfjädring innan du börjar, de bestämmer rammåtten. Funkar det inte alls så var beredd att byta grejor, eller tänka om, själv vände jag på fjädringslänkaget. På Paso sitter det under svingen, men på mitt bygge sitter det ovanpå. Detta krävde en del modifiering av sving och länkage, men blev mycket bättre. Jag gjorde tanken själv, men det spar en massa jobb att välja en färdig, liksom sadel. Det är lättare att anpassa ramen innan man byggt den...

Hej,

Tackar! Nej, jag räknade aldrig på ramen även om jag har tillgång till FEM-program. Problemet är att bestämma lastfallet, dvs vilka krafter finns och vilka riktningar? Egenvikten är det lilla, de stora krafterna kommer vid kurvtagning (och när vägverkat glömt laga potthålen), och då är varken storlek eller riktning självklart. Eftersom det som vanligt gäller skit in - skit ut för datorprogram avstod jag från beräkningar och förlitade mig på Peters erfarenhet vad gäller rördimensioner. Huvuddimensionerna är Ø 22-28 mm och 1.5 mm godstjocklek med crome-moly rör. En sak jag inte visste om är att SFRO vill ha minst 2 mm gods i rören, tyvärr är reglerna inte anpassade för fackverksramar utan H-D stuket. Med andra ord var lite kreativ med intyget för materialval och svetsning eller bygg en tung ram... Tony Foale har skrivit en bra bok i ämnet (om än på en ganska teoretisk nivå, men det passar mig) och rördimensionerna som jag har stämmer med hans rekommendationer. Tänk två gånger, det är trots allt du som sitter på och rambrott i fullfartskurvan är inte kul...

Jag skaffade alla grejorna först (hjul, gaffel, sving mm) och skapade sedan alla delarna i Pro/E. Sedan valde jag axelavstånd och gaffelvinkel och hängde in allting i en sammanställning med rätt mått. Börja ramen med ramhuvudet, sving- och stötdämparinfästning samt motorfästena utifrån sammanställningen, sedan är det bara att börja knåpa med rördragningen. Har du fått in huvudkomponenterna och valt basmåtten ger sig de flesta andra mått av sig själv. Glöm inte att förgasare, avgasrör och sånt ska få plats och att det är praktiskt att kunna ta ur motorn utan att skära i ramen.

Med andra ord, bestäm dig för motor, gaffel och sving/bakfjädring innan du börjar, de bestämmer rammåtten. Funkar det inte alls så var beredd att byta grejor, eller tänka om, själv vände jag på fjädringslänkaget. På Paso sitter det under svingen, men på mitt bygge sitter det ovanpå. Detta krävde en del modifiering av sving och länkage, men blev mycket bättre. Jag gjorde tanken själv, men det spar en massa jobb att välja en färdig, liksom sadel. Det är lättare att anpassa ramen innan man byggt den...

Tackar för den texten. :tummenupp

Jag utgick från motor/motorfästena när jag plannerade min ram - fast jag är ju inte klar ännu på långa vägar.
Sving, dämpare, gaffel och sådant har jag dock redan bestämt vad jag ska ha. Kanske ändrar jag mig under designen, men då får jag ändra.
Jag försöker kolla lite hur andra som har gjort ramar till denna motorn gjort. :)

Ska ta en titt på den där Tony Foale.
Är det en dyr bok? Och var köpte/beställde du den?
Kan ju vara bra att hänvisa till för SFRO mannen, du besiktigade inte din i Trelleborg möjligen... hehe, eller hur var det nu, du besiktigade inte din?? :va

:hej

Last edited:
Kanontext, tack! :)

Jag kommer köpa motor, gaffel, fälgar och bakfjädring, ram och sving kommer bli egentillverkat om jag inte springer på en sving som är så jäkla snygg att den inte går att tacka nej till (läs Spondon :hihi). Jag försöker modellera upp saker och ting i SolidWorks men det vill sig inte - som jag skrev i Ducceformuet. Men det är väl bara att träna, jag har ju hela vintern på mig... ;)

Får man lov att fråga varför så få chopperbyggare ville ta på sig att göra en räserram?

Vi får se hur det går, först och främst ska jag väl lära mig få ordning på SolidWorks som sagt...

Hej,

Jag tyckte väl det var många som plötsligt blivit intresserade att bygga på Ducati-motor...

Snyggaste svingen jag sett till en Ducce byggde Streetfighters till sitt monsterprojekt, affishen sitter på väggen på jobbet. Vill ha en sån, men det ligger en bit ner på listan. Jag besiktigade aldrig min hoj, på grund av kostnader och bök med bullerprov och besiktning och en försäkringspremie lika hårresande som vilken ny sporthoj som helst och betydligt färre bolag att välja mellan. Efterhand har det blivit att jag kör mer och mer bana och mindre landsväg, det är helt enkelt inte lika kul. Dessutom har jag en annan landsvägscykel som är mer användarvänlig (och tillräckligt gammal för att få en anständig premie) för köra till jobbet och så. Dock har jag gjort byggbesiktningen för SFRO, men den besiktningsmannen slutade och sedan har jag bara pratat med killen i Trelleborg en gång innan jag skrinlade landsvägsplanerna.

Som jag sagt innan är Solid Works ett lättanvänt program (jämfört med andra CAD-program), så det är bara att träna på. Själv har jag jobbat som konstruktör med Pro/Engineer sen -97 så jag har hyfsad koll på det... Tröskeln för att komma igång är dock betydligt högre, liksom för t ex Catia.

Tony Foales bok köper man från hans hemsida, den är rätt dyr men bra. Där står relativt lite om det faktiska rambygget, men massor om teorierna bakom, olika varianter på hjulupphängning, krafterna som verkar på motorcykeln och liknande.

Jag kollade faktiskt inte med chopperbyggare när jag beställde min ram utan valde Morani Teknik eftersom han bygger rejsramar och priset var vad jag väntade mig. Eftersom han byggt ramar till t ex classic racing och Supermono vet han också vilka krav som ställs på ramen, chopperbyggare brukar bry sig betydligt mer om hur det ser ut än hur det fungerar (spelar ju mindre roll när man glassar utanför korvkiosken). Dessutom gillar chopperbyggare rördimensioner runt Ø35-38mm och 3-4mm gods, har inte mycket koll på fackverksramar och oftast är deras ramjiggar enbart anpassade efter H-D motor och i sämsta fall stelbensram. Till slut, En H-D ram väger sisådär 45 kg, min ram drygt 8 och slutligen en hårdbantad rejsram 6, kan ju vara en ledtråd vem man ska prata med.

Det är en bra idé att inte stressa för mycket med planering och ramritning, det mår oftast bra av att mogna lite. När det väl är dags att bygga ska det gå hyfsat fort, risken är annars att man ändrar sig och börjar ändra halvvägs, det kan gå riktigt illa...

Measure twice, cut once

Last edited:

Som jag sagt innan är Solid Works ett lättanvänt program (jämfört med andra CAD-program), så det är bara att träna på. Själv har jag jobbat som konstruktör med Pro/Engineer sen -97 så jag har hyfsad koll på det... Tröskeln för att komma igång är dock betydligt högre, liksom för t ex Catia.

Measure twice, cut once

Catia är bökit som f-n. Man får tänke lite specielt när man jobbar i det. Och enda anledningen till att jag valde det var att jag har lite support från en Catia construktör. OCh så var böckerna halva priset jämfört med Rhino som var det andra jag tittade på (känner en IRL som är hyfsad på Rhino, men men...)

Ska man inte göra en proffs ritning kan man "fuska" lite och göra saker som dummie motorn i ett stycke "icke exploderbart". Det förenklar phett om man säger så.

Denna tog väll 2 timmar att lista ut hur jag skulle göra.
Engine_mockup.jpg

Bara ena sidan, och den är faksiskt skalenlig, men jag har inte alla mått, så den är bara gjord som test av metod att bygga en motor att "montera" ramen runt så att jak kan se att allt faktiskt får plats. Det är ju en del delar till som ska fåplats där i mellan. :)

Denna tog 15 minuter
oljeburken_CAD.jpg

(fast jag glömde böja topp pipen...)
Inga mått, de petar man in i "drawings" och det tar ytterligare några minuter. När jag listat ut exakt hur man gör :hihi

:hej

När vi ändå är inne på ämnet rambygge är en viktig grej ramjiggen. Ramen du bygger blir inte rak/vinkelrät eller vad du nu vill ha om inte ramjiggen är det. Det är ingen skitbagatell att få ihop en sådan, själv snubblade jag på detta hindret förra gången och det var den direkta anledningen att jag slutligen beslöt mig för att plundra spargrisen och anlita en professionell rambyggare.

Sedan dess har jag funderat kring ämnet. Morani Teknik har en ramjigg som i princip är en ram av fyrkantrör där han fäster in gaffeln i ena änden som då håller ramhuvudet på plats. En bra bild på denna finns i MCMs reportage om Mats Olofssons bygge kring en speedwaymotor som publicerats det sista året (som kuriosa såg jag den faktiskt på Morani Teknik när jag hämtade min ram). Sedan byggs ett motorstativ med rätt höjd som placeras på rätt plats och fästs med skruvtvingar eller nån annan metod (punktsvetsar funkar också). Nåt liknande stativ fixerar svingaxeln på plats (om det inte är en Ducati-motor, då är det redan löst), eventuellt också bakfjädring och länkage. Sedan är det bara att börja bygga.

Lite tips finns i SFRO:s bygghandbok, dock inte tillräckligt. Det är all idé att antingen köpa den från tidningen Wheels eller låna den på Biblioteket innan du börjar. Tyvärr upplever jag att hela handboken skulle behöva en uppdatering.

En variant på ramjigg som jag själv kommit fram till är att utgå från två parallella balkar 50 mm isär. En liknande har jag hittat på Internet här:

http://www.chopperhandbook.com/neatstuff/framejig2.htm

Ignorera det faktum att det diskuteras bygge av jordbruksredskap utan fjädring, det är principen som är intressant. Där står även en massa annat matnyttigt på denna hemsida.

Jag hade tur och hittade delar till ett aluminiumstativ i containern på jobbet (lika kul varenda gång med bra "dyk", det är värt alla konstiga blickar man får från slipsnissarna) som jag sedan sågat till och skruvat ihop till bottendelen på jiggen. Stabilt och vinkelrätt med profilspår överallt att skruva fast grejor i, skitbra. Just nu ska jag hitta en bra lösning på ramhuvudet där jag lutar åt Peters variant att använda gaffeln, det är en elegant och smart lösning. Fästet för framaxeln kräver dock lite eftertanke och maskinbearbetade delar. Jiggbygget ligger på is just nu, garaget ligger före i planeringen.

Läs och fundera, läs lite mer och fundera lite till. Bilda dig en egen uppfattning omhur du vill ha det, det finns gott om självutnämnda experter här i världen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back