Ducatiklubben VS Sporthoj?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nogger skrev:
2544212 ....det verkar passande för dig och va på "Hangaroundring" i så fall....:tummenupp :pannkyss

:rofl :rofl :hihi

Nogger skrev:
2544212....du vet hur det är man sitter i förhandlingar med fabriken i japan...:rodnar Eller så va det ngn annan man förhandlade med... Locket ska läggas på brunnen och grisen ska matas, kompisar med duccar ska skjutsas eftersom deras hojar inte går... osv....

Du Nogger, hur ska vi göra med posten nu när vi far till Hangaroundring? :rofl :D
 
imaster skrev:
2545995 :rofl :rofl :hihi



Du Nogger, hur ska vi göra med posten nu när vi far till Hangaroundring? :rofl :D

Ni behöver väl knappast eftersända....ni lär ju mest sitta å meka och kommer väl hem igen när det är slut på hela vippor ! Så ni åker väl hem igen på eftermiddagen...


:arsele
 
Triggerhappy skrev:
2546336 Ni behöver väl knappast eftersända....ni lär ju mest sitta å meka och kommer väl hem igen när det är slut på hela vippor ! Så ni åker väl hem igen på eftermiddagen...
Var det inte en R1:a som Ducati-fantasterna skulle köra?
 
sandstream skrev:
2546343 Var det inte en R1:a som Ducati-fantasterna skulle köra?

Just ja...så var det. Shit när tror du de kommer hem...första ventiljusteringen är ju vid 4200Mil.........de kommer kunna köra störningsfritt i 2 säsonger.

:tuttar
 
Triggerhappy skrev:
2546344 Just ja...så var det. Shit när tror du de kommer hem...första ventiljusteringen är ju vid 4200Mil.........de kommer kunna köra störningsfritt i 2 säsonger.
Av ren vana kommer de att riva motorn efter varje pass och leta efter saker som lossnat eller läcker olja. Gissar på en ventiljustering redan till lunch, så gör man ju på riktiga hojar :hihi
 
sandstream skrev:
2546357 Av ren vana kommer de att riva motorn efter varje pass och leta efter saker som lossnat eller läcker olja. Gissar på en ventiljustering redan till lunch, så gör man ju på riktiga hojar :hihi

De e klart.. de ska väl se om riset är färdigkokat till lunchen.. :D
 
elwe skrev:
2544364 Psssst, ska jag berätta en hemlis? Duccarna HAR ventilfjädrar!! :D

Shhhhyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy! Tyst på dig!

De har inte ALLS ventilfjädrar!
De har hjälpfjäder för stängaren.. Som egentligen inte behövs när motorn väl är igång.

Rätt kul egentligen.. Många menar att desmosystemet är en effektbov, men jag köper inte riktigt det. Du kan lätt dra runt en kamaxel på en desmomotor med ena handen, men jag har aldrig lyckats med det på en motor med starka ventilfjädrar (jag kanske är svag i nyporna..)

Å andra sidan så menar vissa att ventilfjädrarna hjälper till att snurra runt kamaxeln på en konventionell ventilstyrning, vilket jag inte köper riktigt heller.. De skulle mycket väl hjälpa till OM kamaxeln var tillåten att accelerara fritt på stängning, men det får den inte.

Att sen en rad4 har mer effekt än en twin är ju en annan diskussion. Skulle vara kul att se vad en 4-cylindrig desmomotor skulle ge i effekt.. Vänta nu.. runt 200 häst kanske?:yoparty
desmosedici-RR.jpg

Jag tror tillochmed Sandstream skulle byta sin Gixxer mot en sådan..
 
amullo skrev:
2546379
Att sen en rad4 har mer effekt än en twin är ju en annan diskussion. Skulle vara kul att se vad en 4-cylindrig desmomotor skulle ge i effekt..

Visst kan ducce bygga en rad4 eller köpa en från MV.

Trist bara att de byggt en myt runt sitt motorval och nu inte kan komma vidare och välja en bättre pris/prestanda lösning.

Det skulle nog inte säljas många ducce med rad4.

Hela duccemyten bygger på att man inte kan jämföra L motorn rakt av med japsens rad4.

Om nu ducce var så himla bra skulle väl alla köra 999 istället för att hålla liv i de gamla 90-tals hojarna.

Nä ducce gör rätt när de likt HD satsar på retro .:tummenupp

Kolla ducces senaste race satsning!
 

Bifogat

  • ducce.jpg
    ducce.jpg
    40.6 KB · Visningar: 88
Bonnie skrev:
2546441

Kolla ducces senaste race satsning!

Ohooo.. fatta vicket vrrrrrid den har... :yoparty

Och om vi nu säger att 999 skulle vara bäst av allt så
hoppas jag att inte alla skulle ha en sån. Hur kul skulle vi ha det då..
Inget bråk, alla har lika hojar, kläder, frisyrer..
 
amullo skrev:
Jag tror tillochmed Sandstream skulle byta sin Gixxer mot en sådan..
20.000:- mellan så kan det bli aktuellt med ett byte.

Trist att Ducati inte använder sina kunskaper från MotoGP och WSBK till att bygga en bra sporthoj i en mer human prisklass.
Desmosedici RR i alla ära, en kanonfin hoj, men jag gissar att vilken som helst av de japanska tillverkarna lätt skulle kunna spota ur sig en lika bra hoj till ett betydligt lägre pris, dock utan själ såklart.
 
Triggerhappy skrev:
2546430 GE MIG !!! I´LL HA


Mullorna kan sitta vid varsin cylinderbank med bladmåtten :D


Behövs inte..
Det är fri service i 3 år.. Och längre än 3 år brukar ju inte japs-ägare ha sina hojar!:D

Det är bara köpa en.. har du 529.900:- över?
Om jag hade det så skulle jag köpa en.. Den är värst.. Hoppas bara man får se en sådan IRL någon gång. Enligt uppgift skall 3 vara förköpta i Sverige..

sandstream skrev:
2546481 20.000:- mellan så kan det bli aktuellt med ett byte.

Trist att Ducati inte använder sina kunskaper från MotoGP och WSBK till att bygga en bra sporthoj i en mer human prisklass.
Desmosedici RR i alla ära, en kanonfin hoj, men jag gissar att vilken som helst av de japanska tillverkarna lätt skulle kunna spota ur sig en lika bra hoj till ett betydligt lägre pris, dock utan själ såklart.

Jo.. Men en ny hypersport skall enl. ryktet presenteras i Milano.. och Givetvis så skulle nog även Ducati kunna sälja Desmosedici RR till ett lägre pris. Men om de ändå får alla hojar sålda, varför inte ta betalt? Det skulle jag göra. Samma som Ferrari Enzo när den kom. Väntelista, godkänd av fabriken och mycket dyr. De gick åt som smör i solsken.
 
Last edited:
amullo skrev:
2546379
Rätt kul egentligen.. Många menar att desmosystemet är en effektbov, men jag köper inte riktigt det. Du kan lätt dra runt en kamaxel på en desmomotor med ena handen, men jag har aldrig lyckats med det på en motor med starka ventilfjädrar (jag kanske är svag i nyporna..)
Att du kan dra runt motorn för hand beror på att masskrafterna är låga vid låga varv.
Först när ventilerna släpper på en hoj med ventilfjädrar, DÅ går det åt mer energi för motsvarande motor med desmostyrning.
Så länge fjädern hinner med så ger den ventilen en återförande energi som vippan lagrat in i fjädern, minus kostnaden för den deformationsenergi som övergår i värme i fjädern.
Att fjädern är så styv som den är beror på att man ska kunna klara de höga masskrafter som krävs vid höga accelerationsnivåer hos ventilen. Men, när motorn står och tuffar på 1000 rpm eller marschar på 4-6000 rpm så behövs inte så höga krafter. Vippan som komprimerar fjädern får ÄNDÅ jobba som om det vore fullvarv för fjädern ändrar ju inte sin karakteristik när varvet inte är på max!
Desmon däremot levererar bara den kraft som behövs, och vid låga varv och i mellanregistret så är masskrafterna betydligt lägre än vid maxvarv.
Så, helt i onödan, får en motor med ventilfjädrar hela tiden arbeta som om masskrafterna var maximala, dvs som om motorn går på maxvarv.

amullo skrev:
2546379 Å andra sidan så menar vissa att ventilfjädrarna hjälper till att snurra runt kamaxeln på en konventionell ventilstyrning, vilket jag inte köper riktigt heller.. De skulle mycket väl hjälpa till OM kamaxeln var tillåten att accelerara fritt på stängning, men det får den inte.

Även här är det så att full kraft från ventilfjädern råder vid alla varvtal. Därför försvinner mycket av den tillskottsenergi som fjädern skulle kunna ge kammen i dess "nedförsbacke" i friktionsförluster.
På desmon finns det också friktionsförluster. Friktionsförlusterna är dock proportionella mot normalkraften och precis som nämnts ovan så är masskrafterna lägre vid alla varvtal under maxvarvet.
It's as simple as that ... :)
 
UÄÄÄÄÄÄ...gör inte detta till nån teknik nerd tråd...allt vidare snack om ventiler och förluster får ENDAST göras i syfte att häckla. Annat seriöst nerd snack får ni ta i teknikforumet !!

Elwe är utvisad i 2 minuter !
Den jäkeln som försöker ge Elwe ett seriöst svar får 5 minuters personlig utvisning !

:D
 
Last edited:
sandstream skrev:
2546481
Trist att Ducati inte använder sina kunskaper från MotoGP och WSBK till att bygga en bra sporthoj i en mer human prisklass.
Desmosedici RR i alla ära

Desmosedici är väl bara ett bevis på att det den där L motorn inte håller måttet. Ska vi ha en chans måste vi överge myten. Men till våra kunder erbjuder vi gammal teknik och hoppas att de köper myten om att det är samma hoj. :D
 
sandstream skrev:
2546481 20.000:- mellan så kan det bli aktuellt med ett byte.

Trist att Ducati inte använder sina kunskaper från MotoGP och WSBK till att bygga en bra sporthoj i en mer human prisklass.
Desmosedici RR i alla ära, en kanonfin hoj, men jag gissar att vilken som helst av de japanska tillverkarna lätt skulle kunna spota ur sig en lika bra hoj till ett betydligt lägre pris, dock utan själ såklart.


....självklart utan själ.....:D Skulle du verkligen lägga 20 000:- emellan och så böket och lacka kåporna Rizla blå igen osv... Voine voine...

P.s *viskar* Den hojen är REN porr, se bara backspeglarna som dom hämtat från Rsv Millen:rolleyes: ... (Men återigen så skulle japsen ta fram en liknande till ett helt annat pris, dock HELT utan själ muhahahaha :)
 
Last edited:
amullo skrev:
2546491 Samma som Ferrari Enzo när den kom. Väntelista, godkänd av fabriken och mycket dyr. De gick åt som smör i solsken.

Nja, ducce är väl mer att jämföra med Lancia.... och japsen med Fiat enligt er världsbild :rolleyes:
 
Bonnie skrev:
2546584 Nja, ducce är väl mer att jämföra med Lancia.... och japsen med Fiat enligt er världsbild :rolleyes:

Nej, Ducati är som Alfa Romeo och man kan inte jämföra japanska och italienska fordon.
 
Hahaha

Jaha - så har man varit borta över helgen och bränt gummi och kommer hem och ser att vissa japcrap ägare FORTFARANDE orkar hålla på att nörda sig.

Onekligen väcker Ducati starka känslor hos alla, sen om det är avundsjuka eller kärlek verkar variera väldigt.

:corn

sandstream skrev:
2546481 20.000:- mellan så kan det bli aktuellt med ett byte.

Trist att Ducati inte använder sina kunskaper från MotoGP och WSBK till att bygga en bra sporthoj i en mer human prisklass.
Desmosedici RR i alla ära, en kanonfin hoj, men jag gissar att vilken som helst av de japanska tillverkarna lätt skulle kunna spota ur sig en lika bra hoj till ett betydligt lägre pris, dock utan själ såklart.


hahahahaha.... mmmmmm .... :tummenupp Och självklart ska de lackas i bebisblå lack, göras på radfyror och ha en Suzuki dekal på tanken... hahaha...
Då hade det plötsligt blivit en bra hoj . . . :3freak

Nä tack, man vill ju inte åka med va skit som helst mellan benen:rolleyes:
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top