Ducati

Bj.O.rn skrev:
50 mil är bra, gärna oftare.. jag brukar justera ventiler när jag kört tomt en tank

/B

nu ska du inte va sån, bara för att jag inte är bättre än dig så behöver jag inte va dålig.. (eller?) :7peta
 
scud skrev:
nu ska du inte va sån, bara för att jag inte är bättre än dig så behöver jag inte va dålig.. (eller?) :7peta

Jag har hört att Kawasakis motorcyklar läcker ris..

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Ojj.. så långt skulle jag aldrig våga köra utan att skruva isär å dra grundbultarna

/B
Va???
Är det så mycket skruva med Ducati...
Jag är ju också med i V-twin klubben men jag har ju bränt över 400mil med min nu. Snackar dom bara skit där jag köpte den de sa 1000mil :o) Dom kanske vill att den ska gå sönder så att dom får lite jobb :mad: Tycker du att ja ska kolla grundbultarna eller ska jag chansa o köra resten av säsongen?
 
Lill-Sivert skrev:
Va???
Tycker du att ja ska kolla grundbultarna eller ska jag chansa o köra resten av säsongen?

Bj.O.rn har visserligen en poäng med grundbultarna, fast jag tycker han överdriver lite. Det räcker med att dela motorn under vinteruppehållet och mäta upp samtliga ramlager och byta loctite på grundbultarna. Kör man många bandagar, typ 7-8 per säsong, så kan dock Bj.O.rns mer rigorösa servicintervall för grundbultsdragning bli aktuellt.

Ett större problem är oljekonsumtionen. Jag har dock modifierat mitt Monster med en trycksatt oljeretur genom vevhusventilationen. På så sätt får jag upp trycket till 1200 mbar i vevhuset och jag slipper problem med bristande oljefilm i växellådan, ett välkänt problem på Duccarna mellan 93-98. Jag norpade en extra oljetank från en RG500 och använde bensinpumpen från en FZ750 för att lösa problemet med att trycka tillbaka oljan genom vevhusventen. Ok, det kanske är lite overkill, men så slipper jag dra grundbultarna under säsongen oxå, även om jag lägger 100 mil bana på en sommar. Klart Ok tycker jag.

Eller något sånt.


/T

.
 
Jag plockar själv ned hojen i molekyler och sätter ihop den igen efter varje tur. Man gör ju så va.

Så det är Per som har spricka i ramen? Fan va trist. Lär ju kosta en del kulor.
 
Hehehe... Nu har jag svårt o se vad som e ironi o inte men är det ett problem???

/S
TSRD skrev:
Jag har dock modifierat mitt Monster med en trycksatt oljeretur genom vevhusventilationen. På så sätt får jag upp trycket till 1200 mbar i vevhuset och jag slipper problem med bristande oljefilm i växellådan, ett välkänt problem på Duccarna mellan 93-98...

/T
 
Bj.O.rn skrev:
50 mil är bra, gärna oftare.. jag brukar justera ventiler när jag kört tomt en tank

/B

brukar du köra oljetanken tom? :lol
inte konstigt du får skruva ofta :-p
 
Lill-Sivert skrev:
Var sitter dom där grundbultarna??? Kan man se om de är dåliga?

Grundbultarna är jäkligt svåråtkomliga, hela skiten måste givetvis isär.. Sitter ju längst in bakom vevskinkan liksom.. Passa för fasen på att smörja pinjongen å nolla kamvinkeln samtidigt.. Annars blir det snart stora problem

/B
 
Om man inte har Ducati orginalverktyg, går det bra att använda en synvinkel när man inspekterar kammarna?
 
Njae, synvinkeln kan lätt bli felkalibrerad, speciellt när det hela göres okulärt.
Tror nog att en infallsvinkel passar ändamålet bättre.

Flyer skrev:
Om man inte har Ducati orginalverktyg, går det bra att använda en synvinkel när man inspekterar kammarna?
 
Flyer skrev:
Om man inte har Ducati orginalverktyg, går det bra att använda en synvinkel när man inspekterar kammarna?

Synvinkel går nog utmärkt, under förutsättning att man efterkontroll drar dem med hjälp aven darriunderläppsmomentverktyg som enbart kan köpas genom särskillt utbildade verkstäder med ISO 1200000 märkning. Alternativet är vinkelhake eller passare o papper..

Personligen försöker jag byta olja o filter under gång konternueligt, eftersom att det minskar plånbokskontot kraftigt, vilket annars kan resultera i god levnadsstandard.

EDIT: :rofl :hihi :lol :rofl :rofl :tomten :D
 
amullo skrev:
Synvinkel går nog utmärkt, under förutsättning att man efterkontroll drar dem med hjälp aven darriunderläppsmomentverktyg som enbart kan köpas genom särskillt utbildade verkstäder med ISO 1200000 märkning. Alternativet är vinkelhake eller passare o papper..

Personligen försöker jag byta olja o filter under gång konternueligt, eftersom att det minskar plånbokskontot kraftigt, vilket annars kan resultera i god levnadsstandard.

EDIT: :rofl :hihi :lol :rofl :rofl :tomten :D
Jag har blivit rekommenderad att använda ett ögonmått från C Olsson i stället, men det kanske bara funkar på japs?
 
Visst är det problem med vevhusventilationen. Peter Sköld har till och med experimenterat med en vakumsug på sin 996RS racer, men det är som sagt var lite overkill för gatan. Alla ducatiägare kan själva se om de har problem med vevhusventilationen, har du typ en vit "gegga/skum" i oljefönstret efter en kortare tur så behöver du installera en tryckutjämnare för vevhusventilationen. Enklast är att bara lede en slang från en oljebehållare ner i vevhusventilationen (sitter till höger direkt bakom vertikalcylindern). I nödfall kan man använda en Scot-oiler, men då ska man givetvis inte ladda den med kedjeolja, utan minst 20-70w motorolja. Castrol är skit.

Med oljeventilationsmodifieringen så kan du glömma bort problemen med grundbultarna under säsongen, no problems. Det Bj.O.rn nämde om pinjongen tog jag som självklart, därför nämnde jag det inte tidigare. Självklart måste du hålla koll på justering och insmorning av pinjongen. För att enbart inspektera pinjongen så behöver man faktiskt inte dela motorn. Det sitter en kontakt längst bak på motorblocket, typ under vevhusventilationen, men ovanför svinginfästningen. Där går det in en sladd i kabelstammen som ger tändningen styrimpulser från pinjongen. Om man kopplar bort den kontakten och mäter motståndet på kontakten i motorblocket så kan man se om pinjongen behöver justeras eller ej. Riktvärdet är 10-15 Ohm = Ok, allt under 10 Ohm är skit och måste justeras. Är det mellan 5-10 Ohm så kan du iofs vänta till vinteruppehållet och grundbultsjusteringen... Har du mindre än 5 Ohm skulle jag inte ens starta motorn.

Hoppas den inputen hjälper.

Mvh,


/T

.
 
HansJ skrev:
Jag har blivit rekommenderad att använda ett ögonmått från C Olsson i stället, men det kanske bara funkar på japs?

Men hallå, använda ögonmått!?!? Tänk om någon går på vad ni säger :brinnerup ? Det ska vara bladmått juh :fakta .


/T

.
 
Nu börjar jag nästan tro att ni driver med mig???
Jag är faktsikt jäkligt rädd om min Virago, och när ni pratar om ducce så reagerar man ju för det är ju samma typ av motor, V-twin. Jag är ju inte så bra på att mecka än, det är ju därför jag är på forumet för att lära mig!
 
Back
Top