Ducati-tråden

Det tråkiga svaret på batterifrågan är Yuasa.
Köp inte Biltemabatterier.
Om du använt en billaddare på MC-batteriet och laddaren inte har ett läge för det så har du garanterat knäckt ditt batteri.
 
Det enda att göra är att du tar en rejäl kabel direkt från plus på batteriet och duttar mot plusskruven på startmotorn och ser om dt startar då.
I så fall har du bara att köpa skyllermarkskablar och byta både på minussidan och från plus på batteriet till startreläet och därifrån till startmotorn.
 
Tänkte kolla imorn vad dom tar för en felsökning på desmo i väsby. Lär ju inte va gratis. O ett j-a jobb o lasta hojen, spänna fast, lasta av. Det här väntade jag mig inte av en ny hoj som gått två somrar.
Nån som vet vad dom tar? Ska ha kabeltricket i minne. Tror det är kortis nånstans.
 
Varför inte göra mitt test först. Det kommer att kännas dumt när Desmocenter säger att du har dåliga kablar eller oxid på någon anslutning och du får en faktura på 3kKr.
 
Helt sant. En polare ska komma över i veckan. Han är en fena på hoj/bil.
Sitter en givare på oljekylaren. Desmo hade dragit filtret så j-a hårt att jag fick ta stor polygripen. Kände o hörde att jag kom åt nåt när jag vred. Undrar om det kan vara den som fått sig en knäck.
Måste lokalisera startmotorn. Vad tror du, kan något bli värre om man drar igång den med kabel?
 
Försökte du byta filter med kall motor?
Det är dömt att misslyckas. Varmkör alltid, dels lossar allt enklare och så rinner oljan lättare.
Nej, inget kan bli värre, så länge du inte startar med kablar från bil med motorn igång, det är inte bra.
Och du ska se till att pluskabeln sitter bra mot batteriet och så får du inte fega när du trycker den mot startmotorpolen.
Med tändningen på så startar den.

Innan du försöker så ska du kolla batteripolerna, kabelanslutningar osv. Oxid är din ovän.
 
Hittade några videos med Monster och forumtrådar där man säger att Monster är kända för kassa och svindyra startmotorer. Flera som vittnar om ras efter ett par säsonger bara. Ska finnas en motor som heter Deso tror jag, japansk. Får se om den går runt sen.
Man får bygga en avdragare för att få loss vänster sidokåpa, enkelt.
 
Har du verifierat att startmotorn är trasig?
Jag stötte på ett fall där någon pillat i starten och glömt sätta dit gummiisoleringen rund plusskruven så det kortslöt.
Så kolla det också.
 
Ok. Gjort följande idag.
Kopplat loss plus från startmotorn. Ingen skillnad; soppapumpen går igång, skärm o lysen tänds. Vrider på starten, skärmen slocknar utom soppalampan, oljelampan o abs-lamporna.
Voltmätare på batteriet; 12.19V. Slår på tändningen. Samma spänning. Vrider på startknappen. Samma spänning.
Kopplat isär ett par kontakter vid oljefiltret. Ingen skillnad.
Ringde Ducke. Deras verkstadschef har meckat Ducke i 34 år, racehojar,street, multistrada,gammalt o nytt. Sett allt. Utom det här.
Men dom verkar faktiskt rätt sjyssta. Dom bad mig ringa förs.bolaget. Troligtvis har du assistanshjälp så du kan få den hitkörd.
Helförsäkrad på Svedea med tilläggsförsäkring vilket gör att det är gratis att få den ditkörd. Ska dubbelkolla imorn men det ser bra ut. Desmocenter sa att dom inte är så noga med tiden för felsökning. Tar betalt för en timme men kan hålla på i flera timmar.
Jag kör på det. Beroende på vad dom hittar kanske det kan bli fråga om goodwill.
Mår lite bättre nu men vi får se var det landar.
Dom rekommenderar inte att köra plus från batteriet direkt på startmotorn. Oklart varför.
 
Ok. Gjort följande idag.
Kopplat loss plus från startmotorn. Ingen skillnad; soppapumpen går igång, skärm o lysen tänds. Vrider på starten, skärmen slocknar utom soppalampan, oljelampan o abs-lamporna.
Voltmätare på batteriet; 12.19V. Slår på tändningen. Samma spänning. Vrider på startknappen. Samma spänning.
Kopplat isär ett par kontakter vid oljefiltret. Ingen skillnad.
Ringde Ducke. Deras verkstadschef har meckat Ducke i 34 år, racehojar,street, multistrada,gammalt o nytt. Sett allt. Utom det här.
Men dom verkar faktiskt rätt sjyssta. Dom bad mig ringa förs.bolaget. Troligtvis har du assistanshjälp så du kan få den hitkörd.
Helförsäkrad på Svedea med tilläggsförsäkring vilket gör att det är gratis att få den ditkörd. Ska dubbelkolla imorn men det ser bra ut. Desmocenter sa att dom inte är så noga med tiden för felsökning. Tar betalt för en timme men kan hålla på i flera timmar.
Jag kör på det. Beroende på vad dom hittar kanske det kan bli fråga om goodwill.
Mår lite bättre nu men vi får se var det landar.
Dom rekommenderar inte att köra plus från batteriet direkt på startmotorn. Oklart varför.
Glöm inte att uppdatera tråden med vad de hittar. Alltid intressant att få svar på ett mysterium.
 
Ett par frågor.
- Vrider på startknappen?
- Kollade du anslutningarna på pluskabeln från batteri - Startrelä - startmotor?
- Kollade du minuskabeln anslutningar från batteri till ramen och eller motorn?

Väntar med stor spänning på svaret på felsökningen.
 
Hypermotard 939 SP tillförlitlighet? (erfarenheter?)
Haft många hojar men ingen Ducce och är nu lite sugen på en HPM 939 SP. Om man ska tro youtube och internet i stort ska man hålla sig borta från den här cykeln särskilt HPM 821 -13. Jag tittar på nyare hojar med budget max 120k. Finns några 939 SP till det priset med några år och mil i bagaget. Känns lite risky business att köpa en hoj utan garanti eftersom det verkar vara ett helt Silicon Valley man har mellan benen. Du som har erfarenhet får gärna svara, du som inte har behöver inte tipsa om MT09, XSR 900 eller en 2021 RVE eller något annat jag inte vill eller kan köpa. Frågan är specifik. Köper 939 SP för att den i mina ögon är designmässigt fulländad.
 
1600 mil på en Hyperstrada 821 i alla väder, fick byta startmotorn på garanti - det var allt som hände.
1600 mil på nuvarande Hypermotard 939 - Inte ett fel. Hade tänkt att byta denna säsong men kör glatt vidare då jag älskar hojen.
Motorrad har kört långtest på Multistrada 950 som den delar motor med, fullständig nedmontering av hojen efter 5000 mil. Inga graverande anmärkningar - princip bara montera ihop igen och sikta på 5000 mil till.

Vet att det skrivits en jävla massa skit om Hym 821 på nätet.... Trams, citroner finns det hos alla märken.

Köp och var glad, du kommer inte ångra dig!
 
1600 mil på en Hyperstrada 821 i alla väder, fick byta startmotorn på garanti - det var allt som hände.
1600 mil på nuvarande Hypermotard 939 - Inte ett fel. Hade tänkt att byta denna säsong men kör glatt vidare då jag älskar hojen.
Motorrad har kört långtest på Multistrada 950 som den delar motor med, fullständig nedmontering av hojen efter 5000 mil. Inga graverande anmärkningar - princip bara montera ihop igen och sikta på 5000 mil till.

Vet att det skrivits en jävla massa skit om Hym 821 på nätet.... Trams, citroner finns det hos alla märken.

Köp och var glad, du kommer inte ångra dig!
Tack för bra svar.
Vilken årsmodell/motor har du på din 939?
 
Back
Top