Ducati-tråden

Stein Dinse i tyskland handlade jag merparten av mina prylar till min M900
 
Kollar nu på Hypermotard 950, supersport 939s eller Monster 1200s? Vilken hoj kommer man tröttna minst på? Vill ha en hoj med bra bottendrag, acceleration som är grym, styrning och bromsar med bra respons. Skjutsa och packning är oviktigt. Men man måste kunna åka hyfsat bekvämt och utan för mycket tryck på handlederna.

Är personligen barnsligt förtjust i Hypermotarden, men skulle inte tacka nej till varken SS eller 1200 S. Vad du tycker är grymt acc vet jag inte men Hypern eller SS med sina "blygsamma" 114 hk sätter ganska bra fart på ekipaget. Personligen så upplever 950 maskinen mer bottenstark än storebror på 1200 cc, men den stora maskinen drar ifrån på höga varv, allt annat vore såklart konstigt. Bromsar är ju lite av en paradgren på en Ducce, du blir inte besviken på vilken modell du än väljer.


Men efter 1600 mil på en Hyperstrada 821 och numera 1600 mil på en Hyper 939 så skall det vägas noggrant mellan Hyper 950 eller Monster 1200S tills nästa säsong.
 
Har ju traskat runt på en Tenere700 i sommar och tyckte accelerationen var helt ok på den tills jag testade en tuono....det var ridå ner...visst inte alls samma hoj men ändå fy fasen vad gött med den där sjuka accelerationen. Att bara känna att man kan dra på. Samtidigt så tänker jag, är det för mycket. Kommer det att inte kännas kul att inte kunna ge fullt, för det kommer man ju bara kunna på rakor på typ motorvägen...
Jag håller med, hypermotarden är sjukt snygg, 939sss är snygg men inte klassisk. Den kommer inte åldras på samma värdiga sätt som en 1200s monster..
Detta är ett svårt val
 
Vart servar man en ducati i nordvästra skåne? :)
Kan nog göra det mesta själv, men då måste jag säkra tillgång på delar?!
 
Men en verkstad?
Eller det är "själv är bäste dräng" som gäller?
Jag har inte tummen mitt i handen visserligen... men ändå!

Har 939 / 950 motorerna några kända svagheter eller korta intervall på svåra jobb? (kamrem?)
 
Men en verkstad?
Eller det är "själv är bäste dräng" som gäller?
Jag har inte tummen mitt i handen visserligen... men ändå!

Har 939 / 950 motorerna några kända svagheter eller korta intervall på svåra jobb? (kamrem?)

3000 mil är en magisk siffra för dessa motorer, ventilkoll samt byte av kamremmar. Har inte fått uppfattningen att dessa motorer har några typfel.
 
Nu är Duccen bortbytt.
Streetfighter 848 kan ju vara det absolut snyggaste och bland det roligaste jag har kört, men just detta ex har mest stått på verkstad och mitt förtroende för den är lika med noll.

Passar på att tacka Italia Bike Center för kanonservice.

Köpte det med 2400 mil på mätaren.
IBC levererade den nyservad.
Kort därpå upptäckte jag ett mindre oljeläckage.
IBC hämtar hojen och åtgärdar det på garantin.
Jag får tillbaka den och tänker att jag ska hinna besikta den innan hösten gör sitt intåg.
På väg till besiktning så smäller det till ordentligt i motorn, Bärgare till AVA mc där IBC åter hämtar hojen, det visar sig ha kommit in något vid kamremmen med ordentligt haveri som följd.
IBC tar åter på sig ansvaret och fixar detta utan att jag behöver lida ekonomiskt.
Men där försvann cirka 5 veckor till.
Vid det laget har jag bestämt mig för att göra slut med denna kärlek,
Probike ger mig ett mycket bra inbytespris, så det blev en kawasaki z900rs .
IBC kör den direkt till Probike åt mig, När Probike testar hojen så går den inte alls som den ska när den är kall.....

Probike tar på sig att lösa detta med IBC och jag får min nya hoj.

Så jag vill egentligen bara säga att jag är sjukt nöjd med både Italia Bike Center och Probike i denna soppa.
Handlarna brukar ju inte få så mycket cred här annars.

Nu inväntar vi våren.
 
Jag behöver råd ifrån er Ducati entusiaster.

Jag köpte en Ducati Monster S4 2001 med 916 motorn för ett par månader sedan. Köpte den osedd på annons då priset var ok och medveten om att den behövde en estetisk renovering och saknade startmotor. Jag har en, enligt mig, en god erfarenhet av att renovera hojar men aldrig en Ducati. Så jag tänkte att det kunde vara kul att skruva med en.
Hojen har gått 4300mil och har inte varit i trafik sedan 2017.
När den anlände hem så var den verkligen i ett bedrövligt skick den var verkligen ärgad i stort sett överallt men av någon anledning så är höger sida mer ärgad än vänster.
Jag beställde direkt en mängd delar såsom service detaljer, special verktyg, drivpaket, startmotor etc etc. Har dessutom börjat att soda blästra en mängd detaljer.
Efter att bytt olja, filter, kylarvatten, monterat startmotor så tänkte jag att det var dags för kamremmarna.
Oljan var förresten svart när den byttes utan några tecken på vatteninträngning eller metall skimmer. Så det kändes i det läget ok.
Jag reagerade doch att tändstiftet på främre cylinder var rostig. Både på utsidan men även tänddelen på insidan.
Men jag tänkte att den sitter utsatt då den pekar framåt. Jag borde ha anat något redan där.

Men glad i hågen så monterade jag drivpaketet för att kunna ställa i tdc för kamremsbytet. Rasslar i högsta växeln och skall till att börja snurra hjulet. Bonk, tvärstum.

Så nu misstänker jag att kolvringarna har rostat fast i främre cylindern. Så den cylindern måste av.

Jag vet nu inte om den tidigare ägaren bara har haft den stående ute i regn och rusk eller om den stackars hojen har stått under vatten vid något tillfälle?

Men nu har jag kommit till ett vägskäl där jag måste bestämma mig för om det är lönt att fortsätta renoveringen eller sonika sälja hojen i delar?

Med inköp och alla delar som är inköpta så står den mig i ca 20k.

Min fråga till er, är det lönt att fortsätta?

Tacksam för era råd.
 
om du misstänker att kolvringar rostat fast så kan du skruva ut tändstiften och sedan spraya ner wd40 eller liknande i ganska rikliga mängder och låta det stå och verka. upprepa lite då och då och även försök vrida lite då och då på vevaxel och se om släpper.
 
om du misstänker att kolvringar rostat fast så kan du skruva ut tändstiften och sedan spraya ner wd40 eller liknande i ganska rikliga mängder och låta det stå och verka. upprepa lite då och då och även försök vrida lite då och då på vevaxel och se om släpper.

Jag gjorde det igår så jag öser in mer idag. Man vill ju helst undvika att riva även om den cylindern sitter lätt tillgänglig. Det finns inga indikationer på att ramlagren har gått så veven har skurit då motorn har stått med olja och inget skimmer syntes vi oljebytet. Så den enda slutsats jag har är kolvringarna. Men jag fortsätter ösa på med wd40 så får vi hålla tummarna
 
Jag skrev ett inlägg på mobilen som visst kommit bort.
På högersidan av motorn framför/nedanför kopplingen har du en oljescreen, grovfilter som tar halva kolvar och annat som skramlar runt i motorn.
Kolla det för säkerhets skull.
Du kan säkert sälja den i delar och få tillbaka dina pengar, eller kolla på FB, där finns Ducati köp och sälj där det ibland efterfrågas vrak.
 
Jag skrev ett inlägg på mobilen som visst kommit bort.
På högersidan av motorn framför/nedanför kopplingen har du en oljescreen, grovfilter som tar halva kolvar och annat som skramlar runt i motorn.
Kolla det för säkerhets skull.
Du kan säkert sälja den i delar och få tillbaka dina pengar, eller kolla på FB, där finns Ducati köp och sälj där det ibland efterfrågas vrak.

Jag kollade och rengjorde det filtret när jag genomförde en oljeservice. Rent och fint utan några tecken på metall eller skräp. Så motorn är nog frisk för övrigt.
 
Vet inte om jag hamnat rätt här men testar.
Har en Monster 1200 2017. Bytte olja, rullade ut ur garaget och skulle starta. Skärmen drar igång, soppapumpen går, försöker starta. Skärmen blir svart förutom abs-lamporna. Hade igång den för några veckor sen. Tänker batteriet. Kopplar på en laddare. Laddar i typ 30 sekunder sen säger den att det är klart. Provar starta. Samma sak. Fattar ingenting. Någon som har någon aning vad problemet är? Känns lätt förtvivlat. Beställt en laddare med adapter till kontakten under limpan men min vanliga laddare säger ju att det är ok.
 
Vet inte om jag hamnat rätt här men testar.
Har en Monster 1200 2017. Bytte olja, rullade ut ur garaget och skulle starta. Skärmen drar igång, soppapumpen går, försöker starta. Skärmen blir svart förutom abs-lamporna. Hade igång den för några veckor sen. Tänker batteriet. Kopplar på en laddare. Laddar i typ 30 sekunder sen säger den att det är klart. Provar starta. Samma sak. Fattar ingenting. Någon som har någon aning vad problemet är? Känns lätt förtvivlat. Beställt en laddare med adapter till kontakten under limpan men min vanliga laddare säger ju att det är ok.
Batteriet är slut, byt.
 
Vet inte om jag hamnat rätt här men testar.
Har en Monster 1200 2017. Bytte olja, rullade ut ur garaget och skulle starta. Skärmen drar igång, soppapumpen går, försöker starta. Skärmen blir svart förutom abs-lamporna. Hade igång den för några veckor sen. Tänker batteriet. Kopplar på en laddare. Laddar i typ 30 sekunder sen säger den att det är klart. Provar starta. Samma sak. Fattar ingenting. Någon som har någon aning vad problemet är? Känns lätt förtvivlat. Beställt en laddare med adapter till kontakten under limpan men min vanliga laddare säger ju att det är ok.
Hade mätt batterispänningen när du försöker starta. För att få koll på vad som händer.
Multimeter:
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Genom dubbla säkringar är den ovanligt svår kvadda. (Jag vet, har själv lyckats kvadda en FLUKE på jobbet, men inte den här från Biltema. :hihi)
Testkabel med krokokodilklämmor underlättar. Man får händerna fria till startknapp och kopplingshandtag.
https://www.biltema.se/verktyg/matv...testkabel-med-krokodilklammor-2-st-2000044311
Vilken laddare har du fabrikat och modell ?
Vilket batteri har du fabrikat och modell ?
 
Last edited:
Hade mätt batterispänningen när du försöker starta. För att få koll på vad som händer.
Multimeter:
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Genom dubbla säkringar är den ovanligt svår kvadda. (Jag vet, har själv lyckats kvadda en FLUKE på jobbet, men inte den här från Biltema. :hihi)
Testkabel med krokokodilklämmor underlättar. Man får händerna fria till startknapp och kopplingshandtag.
https://www.biltema.se/verktyg/matv...testkabel-med-krokodilklammor-2-st-2000044311
Vilken laddare har du fabrikat och modell ?
Vilket batteri har du fabrikat och modell ?
Originalbatteriet sitter i. Årsmodell 2017 uttagen 18. Den laddare jag kört med är en B&D typ ”vanlig” billaddare. Beställde igår en Noco med adapter till kontakten under limpan.
Har kört minus på en motorfästesbult, går ju inte att se minuspolen på batteriet. Ska testa mäta. Vilka batterier brukar ni välja? Vad ligger dom på, ca 1000:-?
Blev skit skraj att något annat rasat som kommer kosta en miljon. Får hoppas det är batteriet då.
 
Back
Top