Ducati-tråden

Nu har jag lyckats sparka av höger blinkers en gång i vänster två gånger
Dags o ta sig en fundering om annat alternativ

Såg bakljus med integrerade blinkers
:-)
 
hej
Idag när jag kom hem o skulle backa in hojjen i garaget så hörde jag ett missljud från bakhjulet
vet inte om det är lagret eller kedjan eller vad
lyfte upp det på mitt garagedepå ställ ? och ljudet fortsatte

kan det vara lagret?
hojjen är en 2011 o gått snart 1950 mil
Hade kört en lång runda från fjärås till Halmstad tror det är en 12-14 mil..
 
lagret måste väll hålla mer än 2k mil ... ???

för hårt spänd kedja ?
 
lagret måste väll hålla mer än 2k mil ... ???

för hårt spänd kedja ?

Det mesta av ljudet var borta i morse
Kollade kedjan lite med men den verkar ok
Den blev justerad på verkstad förra fredagen

Brukar kedjan sträcka på sig vid körning eller tajta till sig ??
 
Var det ett mettealliskt ljud? Lite gnälligt?
På äldre hojar kunde ibland ryckutjämnarna lossnat och backa in mot hubben. Där fungerade det som en svarv och nötte ned svingen. Specifikt fel som bara kan drabba enkelsvingar.
Titta mellan drevet och svingen. Det skall finnas lite avstånd där.. Det är där du justerar kedjespänningen.

Är det illa ser det ut såhär bakom bakdrevet.
destroyed_rear_hub.jpg


Skall se ut såhär med bakdrevet avtaget.
53553d1251025241-996-owner-help-rubbing-sprocket-carrier-pict2276b.jpg
 
Var det ett mettealliskt ljud? Lite gnälligt?
På äldre hojar kunde ibland ryckutjämnarna lossnat och backa in mot hubben. Där fungerade det som en svarv och nötte ned svingen. Specifikt fel som bara kan drabba enkelsvingar.
Titta mellan drevet och svingen. Det skall finnas lite avstånd där.. Det är där du justerar kedjespänningen.

Är det illa ser det ut såhär bakom bakdrevet.
destroyed_rear_hub.jpg


Skall se ut såhär med bakdrevet avtaget.
53553d1251025241-996-owner-help-rubbing-sprocket-carrier-pict2276b.jpg

Är mer som ett klonkande ljud
Måste vara något som påverkas av värme eller långt körande
Skall köra till jobbet o se om det hörs igen
Låter mest när jag backar hojjen
 
Trot inte att det är bakhjul lager då det inte är glapp när jag får upp det på depå stället o rycker lite i däck/fälg
 
hej
Idag när jag kom hem o skulle backa in hojjen i garaget så hörde jag ett missljud från bakhjulet
vet inte om det är lagret eller kedjan eller vad
lyfte upp det på mitt garagedepå ställ ? och ljudet fortsatte

kan det vara lagret?
hojjen är en 2011 o gått snart 1950 mil
Hade kört en lång runda från fjärås till Halmstad tror det är en 12-14 mil..

Fick reda på felet idag
När man kört kedjan varm sträcks den och sen när man backar den så hamnar kuggar o kedjelänkar i osynk
När man kör så blir kedjan o kuggarna ihop slitna till perfekt form
Backar man så får man fel spänn o då kan de hamna i osynk o klonkar

Hoppas ni fattar va jag menar :-)
Kan ju hjälpa någon annan om ni får samma problem :-)
 
Första gången jag varit med om att tändstiften har gett upp utan några tecken på att gå för snålt eller för fett.
Men ojoj vad mycket bättre 900an går med nya stift ^_^
 
Hej allihop! Jag har en Ducati Monster 620s som jag skulle vilja ändra ett par smådetaljer på men vet inte riktigt vad som passar/behövs och skulle därmed behöva lite hjälp. :)

Det jag vill göra är att byta ut båda vätskebehållarna vid styret, dvs frambromsvätska och kopplingsvätska mot ett par andra (se länkar).

Problemet är att jag inte riktigt vet vad som måste inhandlas förutom själva behållarna. Då de gamla behållarna sitter fast med broms/kopplingshandtagen så måste troligtvisst även dom bytas ut och då kommer följdfrågan: vilka handtag passar till de nya behållarna etc...

Här är "typ" de behållarna som jag har idag (original)
Orginalbehållare

Och dom jag vill byta till
De jag vill byta till
 
Hej allihop! Jag har en Ducati Monster 620s som jag skulle vilja ändra ett par smådetaljer på men vet inte riktigt vad som passar/behövs och skulle därmed behöva lite hjälp. :)

Det jag vill göra är att byta ut båda vätskebehållarna vid styret, dvs frambromsvätska och kopplingsvätska mot ett par andra (se länkar).

Problemet är att jag inte riktigt vet vad som måste inhandlas förutom själva behållarna. Då de gamla behållarna sitter fast med broms/kopplingshandtagen så måste troligtvisst även dom bytas ut och då kommer följdfrågan: vilka handtag passar till de nya behållarna etc...
Om du ska byta till separata behållare, så måste du byta hela broms och kopplingshandtaget.

Varför vill du byta? Är det för bromseffekten? eller är det för utseendet?
 
Monster 1200 S?
Någon annan som slagit till?:hej:hej
 
Ser på Blocket att det finns 696 och 696+, vad är skillnaden?
 
Liten kåpa fram vid styret ovan instrumenten samt cuts som täcker passagerarsätet om jag minns rätt. Går ju att köpa till i efterhand om man vill.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top