Ducati-tråden

Någon som har eller provkört en Ducati monster 1100 evo abs-12?
har kollat lite på dom och verkar trevlig men ska försöka ordna en provkörning av en sån i sommar, men hur tycker ni den är som har provat den?:)
 
Var på AVA-mc och provkörde en Multistrada 1200S idag <3 ...blir nog en sådan efter årets semester!
:)
 
Var på AVA-mc och provkörde en Multistrada 1200S idag <3 ...blir nog en sådan efter årets semester!
:)
-Tänk på att de bullrar bakom rutan, framgaffeln börjar läcka efter 400 mil och att sittställningen har en förmåga att ge träsmak. Annars är det en kanonhoj.
 
Multistradan är liten,kvick och har ett enormt drag i motorn om man jämför med min GSA. Benvinkeln är till och med större på Multistrada än GSA´n vilket förvånade mig, tror att komforten är jämförbar men det vet man inte för än man kört 20-30mil i sträck. Ducati multistradan är smalare, sportigare. Gillar verkligen min BMW och ska ta den på semestertripp i sommar, efter det så kan det blir en Ducati....
 
Äger en 1100 Evo, otroligt rolig maskin att köra och att äga.
DSC_0014.jpg

Någon som har eller provkört en Ducati monster 1100 evo abs-12?
har kollat lite på dom och verkar trevlig men ska försöka ordna en provkörning av en sån i sommar, men hur tycker ni den är som har provat den?:)
 
Min Streetfighter S -09 har lite hyss för sig emellanåt. Mitt på rak väg kan den ibland hosta till ordentligt, samtidigt som varningslampan blinkar till. Nån annan med samma symptom? Det händer inte speciellt ofta, kanske nån gång på 20-30 mil. Den ska in på mappning nu till veckan och jag håller väl tummarna för att det hjälper, men så lätt brukar det ju aldrig gå.
 
Är lite sugen på att köpa en 748. Vad har de för svagheter? De flesta har gått mellan 3-5000 mil så man vill inte köpa något som man måste byta en massa saker på direkt. Kan vara bra att veta vad man ska titta lite extra på :)

Är de egentligen så dyra att äga som alla säger? Servar man själv borde det inte vara så farligt tycker jag.
 
Hej, Toyman här!

Jag skulle vilja lära mig mer om 999-tekninken. För ett tag sedan var det en omporterad 999R till salu. Den var det under ven tid. Importerad ifrån England. Såldes utav Engelsman.... tror jag. Är den fortfarande till salu är jag spekulant..... SuperBike teknik är intressant:D! MVH Toyman
 
Haj haj! Jag har fattat dethär med italienska cyklar :Bugar Galet sugen på en 848 till våren men det enda som står ivägen för det är lite funderingar angående försäkringskostnaden på dom. Det råkar inte vara någon här som sitter och klämmer på en 848a? =) vad pröjsar ni /år
Vore guld om jag kunde få låna ett regnr!
Hoppas att kunna ingå i Ducati familjen i framtiden ;)
 
Är lite sugen på att köpa en 748. Vad har de för svagheter? De flesta har gått mellan 3-5000 mil så man vill inte köpa något som man måste byta en massa saker på direkt. Kan vara bra att veta vad man ska titta lite extra på :)

Är de egentligen så dyra att äga som alla säger? Servar man själv borde det inte vara så farligt tycker jag.

Vad vill du veta?
De äldre 748orna upp till runt -97 är billigare i försäkring. Vad en "nyare" kostar vet jag ej.

Fixar du att skimsa desmoventilerna så borde resten vara en barnlek. De e mycket lätta att meka med. Så det borde inte bli så dyrt. Ventilerna på så gamla hojar har antagligen "satt till sig" under åren å de dåliga vipporna byts redan = du slipper.
Man sitter helt otroligt bra på bana och den känns liten å smidig.

Min har gått över 6000 och jag har kört 2000 på både bana å väg. Med full servicebok hade då jag inte varit rädd för milen på mätaren. Duccar, tror jag, är generellt mer omsysslade då det, anser jag, är ett mer aktivt val än andra hojmärken.
 
Finnes det noen ducatist samkjøring i örebro området?? Når snøn forsvinner!!! Om ikke, så kunne man kanskje gjøre det! Hadde vært trivlig å kjøre litt, prate skit og peke på hverandres hojar =))))

:tummenupp
 
Toppbetyg på Ducati Multistrada 1200s i Motorrads 5000 mila test. Inga allvarliga problem alls. Motorrad har nog gjort sitt bästa för att få problem om jag förstått den blaskan rätt som ogenerat premierar vissa märken före andra.

Hursomhelst, glädjande att kvaliteten är hög - vilket jag redan visste. Motorn var i mycket bra skick med bla högre kompression & effekt vid låga varv än efter inkörning.
 
Vilken ruta har du på? Min bullrar inte direkt - inte mer än andra cyklar. Jag kör alltid med proppar i öronen - blir mer trivsamt då oavsett cykel.

Läckande packboxar är en trist sidoeffekt av Öhlins - för det är väl det du menar med läckande gaffel? De har lågfriktionsboxar som är lite känsliga - och kör man på bakhjulet ofta - vilket nästan inte går att undvika på Multin så sliter det vid brutala nedslag. Sedan fick jag tipset att efter tvätt smörja gaffelbenen med tunn olja - den hjälper till att hålla dem i skick. Jag har nu kört 2500 mil med min Multi o bytt ena packboxen. Ganska ok på den sträckan med många wheelies och ett gäng bandagar. Packboxar är att betrakta som slitdelar.

Träsmak? Vilken sadel har du? Jag har komfortsadeln och visst känns det i arslet efter en hel dag men på vilken cykel gör det inte det?

-Tänk på att de bullrar bakom rutan, framgaffeln börjar läcka efter 400 mil och att sittställningen har en förmåga att ge träsmak. Annars är det en kanonhoj.
 
Last edited:
Vilken ruta har du på? Min bullrar inte direkt - inte mer än andra cyklar. Jag kör alltid med proppar i öronen - blir mer trivsamt då oavsett cykel.

Läckande packboxar är en trist sidoeffekt av Öhlins - för det är väl det du menar med läckande gaffel? De har lågfriktionsboxar som är lite känsliga - och kör man på bakhjulet ofta - vilket nästan inte går att undvika på Multin så sliter det vid brutala nedslag. Sedan fick jag tipset att efter tvätt smörja gaffelbenen med tunn olja - den hjälper till att hålla dem i skick. Jag har nu kört 2500 mil med min Multi o bytt ena packboxen. Ganska ok på den sträckan med många wheelies och ett gäng bandagar. Packboxar är att betrakta som slitdelar.

Träsmak? Vilken sadel har du? Jag har komfortsadeln och visst känns det i arslet efter en hel dag men på vilken cykel gör det inte det?

- Jag hade en 1098s före Multin. Den började läcka i gaffeln efter 600 mil.

Jag åkte på originalsadeln. Problemet har nog inte så mycket med sadeln att göra. Det sannolikt kroppshållningen. Jag, och måååååånga andra, sitter alltför ihopsjunkna på hojen. Det gör att man sitter på skinkorna dvs mjukdelar. De är inte avsedda för sittning. Man ska sitta på Sittbenen och de befinner sig på ömse sidor om skitkiken. Sträcker man på ryggen så hamnar man rätt dvs man sitter på sittbenen och eventuell träsmak blir begränsad.

Jag har en annan sadel nu. Den sitter på en BMW s1000rr och ger ingen träsmak.
:tummenupp
 
Nu är det så att jag har blivit lite Ducatifrälst. Går i tankarna att sälja min er6a och köpa en S2R -05. Vad finns det för bra att tänka på? Den har rullat 2500 mil och är servad enligt bok. Dyra servicekostnader? Kända problem? Jag är lite skeptisk om den är omlackad av nån anledning också för den är vit med lila stripes och jag har inte sett några såna när jag bildgooglat.

Tacksam för svar!
 
ojoj nu var det längesedan man besökte sporthoj.
Första jag gjorde var att söka upp ducati tråden. Jag är en ducatist själv o har ägt monster 796, streetfighter 1098s o nu är jag en stolt MTS S ägare.

Var nere o körde med den genom alperna 2012 och ned till italien. Det blev 500 mil på 1,5 vecka.
Det enda jag kunde klaga på var sadeln och likaså flickvännen som satt bakom.

För er som vill ha en bra sadel rekommenderar jag sergent seats.
http://www.sargentcycle.co.uk/acatalog/sargent-ducati-multistrada-1200.html
De har sadlar för nästan alla hojmodeller.

Det är många i ducati.ms (Största internationella forumet för ducati) som har sagt att sergent seats är skönast. Jag har inte provat själv men mycket kring detta verkar stämma om man studerar sadeln lite närmare o jämför med standard.

Det är precis som niohundrasexton säger att vi har dålig hållning när vi kör hoj. Man ska inte sitta med krökt rygg. Men det räcker inte att bara sträcka på ryggen så att man sätter sig på sittbenen, du måste ha en bra sadel för att kunna göra detta, annars blir det snabbt tryckpunkter på sittbenen o blockerad blodcirkulation.
Sadeln skall vara mjuk och ha stor kontaktyta med din bak för att avlasta trycket som byggs upp på den annars mindre ytan. Ca halva kroppsvikten multiplicerat med tyngdlagen. Det är en ganska så stor kraft. :)
 
Tjääääna!
-Nu blir det relationstips med Hasse Hansson, tjäääna.
-Tjäääna
-Vad har vi idag Hasse?
-Jo idag har vi ett mail från en Björn som skriver så här:

Tjääna Hasse. -Tjäääna
Det är så här, att fast jag är ett väldigt troget fan av KTM Superduke och är grymt imponerad av dess prestation, så har jag börjat känna att mitt hjärta även klappar lite för Ducati Monster 1100 Evo.
Därför vänder jag mig till expertisen för lite tips i ämnet.
Kanske det rentav finns någon med erfarenhet av bägge världar som kan ge lite input ang skillnaderna i upplevelse dem emellan? Hur pass stor skillnad är det i motorkaraktären t ex?
Utseende behöver vi inte gå in på, M 1100 Evo är ren och skär porr för näthinnan.:yoparty

Tack på förhand. Mvh / Björn
 
Back
Top