Ducati-tråden

Tackar både Superlight och Gurkis för svaren. Det här med muttern till det drivande kamhjulet lät ju intressant. Ingenting man direkt ser vid ett köp, är det något som ingår i en service, att det kollas över, eller är det något man får lämna in och få tittat på? Räcker det med att byta till någon uppgraderad mutter eller finns alltid risken på 03orna att muttern kan lossna?

En allmän fråga till er som har kört båda, är det stor skillnad på en 03 och en 05? 05an sitter ju på lite mer effekt.. Eller kan man bli nöjd med en 03 också? :-P Man vill ju helst inte känna att "fan, borde ha köpt den årsmod. istället" ..
 
Denna mutter lossnade på polarens Monster 900, det blev ventilsallad. Tycker -03 går helt ok, men försök hitta en
med helsystem. Drevar man den rätt, så blir den riktigt pigg. Väldigt fel utväxling original, 6:an känns som en ö-vxl.
 
Tackar både Superlight och Gurkis för svaren. Det här med muttern till det drivande kamhjulet lät ju intressant. Ingenting man direkt ser vid ett köp, är det något som ingår i en service, att det kollas över, eller är det något man får lämna in och få tittat på? Räcker det med att byta till någon uppgraderad mutter eller finns alltid risken på 03orna att muttern kan lossna?

En allmän fråga till er som har kört båda, är det stor skillnad på en 03 och en 05? 05an sitter ju på lite mer effekt.. Eller kan man bli nöjd med en 03 också? :-P Man vill ju helst inte känna att "fan, borde ha köpt den årsmod. istället" ..

Man kan ju alltid be nån kolla muttern. Muttern låste jag med massor av Loctite och kollar den då och då givetvis. Och det är samma motor på -03 & -05, fast det skadar ju inte att trimma lite. Fast det gör det ju aldrig :)
 
Tackar båda skribenterna igen. Det var förövrigt en fantatiskt fin trippel9a Gurkis hade ägt! Jag blev dock en aningen förvirrad nu, det är samma motor i alla 999or, men vad gjorde man för att få upp effekten så pass mycket, eller är det 138 hästar i allihop oavsett årsmodell, och 124 är effekten på bakhjulet, eller hur ligger det till? 14 hästar mer original i en Ducati 999 -05 lockar ju lite mer än en -03 faktiskt, för dom kostar ungefär lika mycket, men det är kanske inte så det ligger till? Hittar inte någon vettig info på nätet! Tack igen för svaren och hjälpen! Ja, det där med drevning har jag hört talas om, många kör 1 kugg ner fram och en kugg extra bak har jag läst, det ska tydligen göra susen för modellen.
 
Skulle gissa att Ducati började att mäta effekten på veven istället för bakhjulet. Därav "skillnaden" i effekt. Slå du till och köp en 999, vi är inte så många kvar som har en sån raritet :)
 
Okej, det är det jag också misstänker! Ja, det är precis det jag tänker göra, letar för fullt faktiskt. Inte så att det dräller av dom på blocket direkt... Om du känner till ett objekt så hojta till. ;-) Tack igen.
 
Jag vet att min gamla Troy Bayliss var till salu i höstas i skånetrakten, men tror inte han fick sålt den. PM:a om du vill ha reg.nr på den. Finns någon repa på den, men är i mekaniskt toppskick.
 
Tackar båda skribenterna igen. Det var förövrigt en fantatiskt fin trippel9a Gurkis hade ägt! Jag blev dock en aningen förvirrad nu, det är samma motor i alla 999or, men vad gjorde man för att få upp effekten så pass mycket, eller är det 138 hästar i allihop oavsett årsmodell, och 124 är effekten på bakhjulet, eller hur ligger det till? 14 hästar mer original i en Ducati 999 -05 lockar ju lite mer än en -03 faktiskt, för dom kostar ungefär lika mycket, men det är kanske inte så det ligger till? Hittar inte någon vettig info på nätet! Tack igen för svaren och hjälpen! Ja, det där med drevning har jag hört talas om, många kör 1 kugg ner fram och en kugg extra bak har jag läst, det ska tydligen göra susen för modellen.

Skulle gissa att Ducati började att mäta effekten på veven istället för bakhjulet. Därav "skillnaden" i effekt. Slå du till och köp en 999, vi är inte så många kvar som har en sån raritet :)

-05 och nyare 999:orna hade andra kamaxlar, därav effektökningen. Borde ju DU veta superlight fifan! :D
 
Var det verkligen så med kammarna? Jag säger inte emot. Jag bytte ju mina kammar till R-kammar efter 4 mils körning :D
 
Så pass! Det är ju en rätt rejäl effektökning faktiskt. Tror ni att det skiljer något i fsäkpremie på en -04 och en -05? Har inga regnr till en 05 så kan inte ringa bolagen..

Gurkis: Ja det hade ju inte varit helt tokigt, om det inte vore för det faktum att kvinnan vill kunna åka med också på en och annan posörrunda.. :gnissla:
Biposto är ett krav. Men förjävla fin hoj var det. Brukar inte gilla "Replica"-stuket på hojar men 999an i både Bayliss och FILA-look är faktiskt riktigt snygga.

Det här är lite av en överflödsfråga, men det är ingen som har rattat både en 03 och en 05 och kan jämföra effektskillnaden i praktiken? Känns ju lite som att köpa en 999 -05 ist för 999 -03 blir som att köpa en 999 S "light"...
 
Saxat från Bilsport&Mc

Ducatiförsäkring


Tillsammans med Bilsport & MC Specialförsäkring har en unik försäkring tagits fram till
just dig som köper en ny eller begagnad Ducati (ej supersport) hos en auktoriserad
Ducatihandlare.


Försäkringen ger dig ett unikt skydd för både din motorcykel och dig själv.


Mer information om försäkringens utformning och innehåll presenteras på MC mässan i Göteborg 26/1 - 29/1.




 
Om jag inte minns fel från en bänkning vi gjorde med 999S -03 (min moppe), 999S -06 och 999R -06 (alla original) så gav -03 136 hk, -06 138 hk och R:n 137 hk. Dvs ingen kännbar skillnad eftersom detta är toppeffekten och där uppe kör man sällan. TomTom rättar mig om jag har fel siffror eftersom han har graferna, men jag vet att skillnaden var försumbar.

Så här kan 999 bli om man pillar lite :) http://ivegotamonkeysinginginmybrain.blogspot.com/2011/10/graf_22.html
 
Var köper man servicedelar till sin Ducati till bra pris? Hade tänkt köpa remmar, diverse filter osv och oftast finns det ju någon bra site utomlands som brukar vara det självklara valet för många.

Trots att jag haft min 998 i snart tre år insåg jag när det började dra ihop sig till en större service att jag hittills inte haft anledning att köpa något alls till den mer än olja och filter.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top