Ducati-tråden

Ebay finns ju alltid men det är sällan någon säljare har allt man vill ha, så det blir lite här och lite där och i slutändan blir det förmodligen inte ens billigast. Vissa siter kan ju dessutom ha färdiga servicekit till väldigt förmånliga priser.

Tips på bra Ebay-säljare med vettigt utbud är dock absolut också välkommet.
 
Var mycket noga med rem spänningen när du bytt, så du inte råkar ut för något otrevligt :tummenupp
 
Nu har jag tröttnat på japanare och vill ha en Ducati.

Ingen som har en, eller vet någon som har en 848 till salu?

Mvh David
 
Vad använder ni för verktyg för att synka förgasarna? Bara nån billig tryckmätare från biltema lr?
 
En 6mm-slang. Slå igång maskinen och sätt sedan ena ändan i förgasarens insug, alldeles nära där luften går in under trotteln, och den andra i örat. Sedan skiftar du till den andra förgasaren och lyssnar om de har samma styrka och klangfärg. Har de inte det så får du stämma dem, som om vore det två instrument. Höj å sänk trottlarna, allt efter behov.
 
En 6mm-slang. Slå igång maskinen och sätt sedan ena ändan i förgasarens insug, alldeles nära där luften går in under trotteln, och den andra i örat. Sedan skiftar du till den andra förgasaren och lyssnar om de har samma styrka och klangfärg. Har de inte det så får du stämma dem, som om vore det två instrument. Höj å sänk trottlarna, allt efter behov.

haha jaa jag hänger med på hur jag ska göra, tänkte mer vad jag kan använda för verktyg ifall man inte känner för att trycka in en slang i örat och lyssna
 
haha jaa jag hänger med på hur jag ska göra, tänkte mer vad jag kan använda för verktyg ifall man inte känner för att trycka in en slang i örat och lyssna
- Jomen det funkar!!:D Jag har gjort det på en trippel för många herrans år sedan.:tummenupp
 
- Ja, det gör den nog. Det står ju "Engine vacum" på mätartavlan, i mm kvicksilver. Du behöver 2 sådana mätare....men det begrep du nog :tummenupp

En sak som är viktig är att det finns en strypning, vanligtvis i slangen. Om det INTE finns, så kommer visarna att slå våldsamt fram å tebaks mellan noll och en jävvla massa. Strypningen gör att undertrycket till mätarna blir jämnt och lätt avlästbart. Finns det ingen strypning så får du vika slangarna för att åstadkomma en. Storleken på strypningen bör vara ett 0,5 mm hål.

Ytterligare en sak som är viktig är det finns en skruv/uttag/nippel där du kan ansluta/trä-på slangarna.

Jag vet inte vad du har för kunskaper i detta ämne. Jag vill inte komma med en massa pekpinnar och vara "messerbesser", kan bara säga att normalbegåvning brukar räcka för att utföra detta med gott reultat.:D:tummenupp
 
Tips är alltid välkomna men tror jag har läget under kontroll. Saken är mer den ifall man vågar lita på biltemas produkter:smasha
Och nån tidigare ägare har gjort av med nipplar etc så nu sitter det bara en liten bult intryckt i insugen för att täppa till.
Och tror jag kör på en mätare då biltema är kända att ha lite felmarginaler på deras mätinstrument så tar ett värde för ena förgasarn, noterar och gör likadant för den andra. Klumpigt ja, men det blir rätt gjort. Var lite orolig där för att den kommer slå villt från 0-max iochmed att jag inte har några nipplar eller så. Får försöka som du säger att strypa slangen och hoppas att det ger samma utslag resultat på båda förgasarna
 
Hej alla Ducatister!

Jag brukar alltid sondera terrängen på blocket ang vad som finns tillsalu för tillfället. Hojar som tex Ducati, Mv-Agusta, Laverda osv är alltid kul att ha koll på. Nu är jag ev ute efter en Ducati istfö min R6:a.

Gillar lite udda hojar som tex olika SP modeller men även hojar med lite annan inriktning som MH900, GT osv är kul.

Sport Classic är en fräck modell som jag också gillar. Men har en fundering. Hittade en annons där det stod att Sport Classic Biposto endast tillverkats i 616 exemplar?? Stämmer detta?? För mig låter detta otroligt, då är den ju en mer udda fågel än tex MH900e (som om jag inte missminner mig såldes i 2000 exemplar)!

Hade varit kul att veta vad som gäller :)
 
Byta enbart kedja, inte drev?

Jag lägger ut min fråga även här.

Kedjan på min hoj (Ducce SS750 -93) är trött och behöver pensioneras.
Verkstadsmeken som jag pratade med sa dock att drevet är mycket fint och att det är slöseri att byta delar som är hela.

Min nedärvda åsikt är att man ALLTID byter båda, men om det han säger stämmer (vilket det iofs kan göra för jag snällkör hojen) så känns det onödigt att behöva övertala någon att jag ska ge dem mina pengar.
Det brukar vanligtvis vara tvärtom...

Åsikt, någon?
 
Är inte dreven slitna så behöver du inte byta. Släng upp bild på dreven så kan du nog få lite åsikter.
 
Hej alla Ducatister!

Jag brukar alltid sondera terrängen på blocket ang vad som finns tillsalu för tillfället. Hojar som tex Ducati, Mv-Agusta, Laverda osv är alltid kul att ha koll på. Nu är jag ev ute efter en Ducati istfö min R6:a.

Gillar lite udda hojar som tex olika SP modeller men även hojar med lite annan inriktning som MH900, GT osv är kul.

Sport Classic är en fräck modell som jag också gillar. Men har en fundering. Hittade en annons där det stod att Sport Classic Biposto endast tillverkats i 616 exemplar?? Stämmer detta?? För mig låter detta otroligt, då är den ju en mer udda fågel än tex MH900e (som om jag inte missminner mig såldes i 2000 exemplar)!

Hade varit kul att veta vad som gäller :)

Känns osannolikt få med tanke på att Biposton dessutom tillverkades i fler år än Monoposton från 2006. Hörde iaf något om att 2006an fanns i 27 registrerade exemplar i Sverige, vilket är roligt. :)
 
Hej tänkte kolla vad servicekostnaden är på en 1198 då jag är lite intresserad på en panigale. Då jag inte kan få reda på vad den kostar, så är det väl 1198 som är närmast i pris. Tack för svar på förhand.
 
Hej tänkte kolla vad servicekostnaden är på en 1198 då jag är lite intresserad på en panigale. Då jag inte kan få reda på vad den kostar, så är det väl 1198 som är närmast i pris. Tack för svar på förhand.
Panigale har inga remmar, tänk på det :)
 
Tänkte kränga min r6a och skaffa en Monster 620 för att få ner försäkringen lite.

Hur är dessa? Tänkte då mest på 620 dark runt 01-05.
 
Tänkte kränga min r6a och skaffa en Monster 620 för att få ner försäkringen lite.

Hur är dessa? Tänkte då mest på 620 dark runt 01-05.

En dark utan något extra har bara en främre bromsskiva (gick att beställa extra) samt ingen 'kepa' över instrumenteringen
(gick också att beställa extra) annars så är det exakt samma hoj som den vanliga. Det är en helt annan sorts hoj än mot
din R6:a idag så mitt tips är att du provkör flera för att verkligen känna efter om det är rätt.

Annars är det inga problem med dom och dom pinnar faktiskt på rätt bra. Du har inte så mycket inställningsmöjligheter när
det gäller fjädring osv men chassit är bra. När det börjar skrapa i så är dom lite småläskiga för det är inte alltid det är fotpinnen
som tar i först, det kan mycket väl vara bultarna till avgassystemet eller stödet men det har lite med att göra hur hög hojen är.
 
Back
Top