Ducati-tråden

Är spekulant på den här hojen

http://website.mobiel500.nl/afbeeldingen/advertenties/cat_motor500/78028_1_N.jpg

Anno 1997
2000 mil, importerad från Italien av firman som säljer den. Nyservad av dem med nya remmar osv. Men den saknar servicebok.

3500 Euro.

Vågar jag köpa den?

Jag faller pladask för den svarta färgen, men funderar på om den är lite för gammal, samt att det är en modell som saknar varvräknare.

Åsikter??
 
Är det samma motor i en 748 och 749? Står och väger mellean dessa två.. 749 är dyrast att serva har jag hört men det låter konstigt om det är samma motor. Det är väl 4-ventils toppar i båda i alla fall? Nån som justerar ventiler själv på sina hojar?
 
Det är INTE samma motor. Visst är det fyrventilare.
 
Last edited:
Om det är en butik som säljer den så borde de väl inte våga sälja va för skeet som hellst... men de är nog bra och höra hur de är med garantier, vad de har gjort på servicen och sånt om de händer något.. mitt tips som jag fick när jag köpte min -97 förra året var "bara de har en riktig servicebok så är det inga problem å köpa gammalt"



Är spekulant på den här hojen

http://website.mobiel500.nl/afbeeldingen/advertenties/cat_motor500/78028_1_N.jpg

Anno 1997
2000 mil, importerad från Italien av firman som säljer den. Nyservad av dem med nya remmar osv. Men den saknar servicebok.

3500 Euro.

Vågar jag köpa den?

Jag faller pladask för den svarta färgen, men funderar på om den är lite för gammal, samt att det är en modell som saknar varvräknare.

Åsikter??
 
Hittehjälp, någon?

Jag har köpt en USA import (749:a) det enda jag behöver nu för att kunna göra en regbesiktning är ett bullerintyg, detta görs lättast genom att bl.a skicka in e-numret på avgassystemet är det någon här som vet vart det sitter?
 
Jag har köpt en USA import (749:a) det enda jag behöver nu för att kunna göra en regbesiktning är ett bullerintyg, detta görs lättast genom att bl.a skicka in e-numret på avgassystemet är det någon här som vet vart det sitter?

borde sitta på insidan eller underesidan på dämparna , men det finns ju inte med all sannolikhet på din då det bara sitter på europahojarna.

när du behöver grejor till din nya 749:a så kolla in på www.britalianracing.se där finns mycket och hela tiden fylls det på med mer.
 
Hej

Som ny Ducce ägare till en 750SS 2002 har jag en fråga om ngn kanske kan bidra.
Hur mycket märker man av att sätta en powercommander på denna?
Fått pris på MP Racing i Billesholm på 6500:- för montering o mappning.

Skall bli spännande o bränna lite gummi på en Ducce för första gången.

Andra tuning tips till denna mottages tacksamt med.
 
SGM: du kan få byta den mot en Husa 450Fe ? ;)

Ducati monster 900 Dark I.E. årsmodell 2000, är det vettigt ? Första året med insrputning vad jag förstått det som, bara bra ? Dark hade inte ställbar gaffel och risig fjädring, men jag antar att fjädringen är bara bulta på ett Öhlins kit för vettiga pengar ?

Hur är det med Powercommanders vs. orginalchippning, är det värt pengarna ? Tänkte åka nått billigt landsvägslok i år och en Monster har jag alltid velat ha...
 
SGM: du kan få byta den mot en Husa 450Fe ? ;)

Ducati monster 900 Dark I.E. årsmodell 2000, är det vettigt ? Första året med insrputning vad jag förstått det som, bara bra ? Dark hade inte ställbar gaffel och risig fjädring, men jag antar att fjädringen är bara bulta på ett Öhlins kit för vettiga pengar ?

Hur är det med Powercommanders vs. orginalchippning, är det värt pengarna ? Tänkte åka nått billigt landsvägslok i år och en Monster har jag alltid velat ha...

:rofl

Ja, gam'pärlan och 120.000:- mellan så kanske vi kan göra deal. ;)
 
Svarar på några frågor på samma bräde.

Alla duccar är rätt lätta att skruva med. 749/999 är lite knivigare men inte mycket, mest pga att den har en plastkaka på vänster sida som batteriet sitter men den kan elimineras.

Mappning av hojar är som alltid, vinsten beror på hur dålig den är nu.
Kamtajming på 2v är inte värt pengen om du frågar mig, 4v är det det dock då den har separata kammar för insug/avgas.
 
4v och 2v har funnits samtidigt länge, den första vet inte ens jag, möjligen nån på ducatifabriken?
4v har funnits i produktionshojar sen desmoquattromotorn introducerades 1985 med 851, sen har det rullat på med 888, 916, 955, 748, 996, 998, 749, 999, 1098 och 848 och 1198, från 998 (eller alldeles korrekt 996r) heter motorfamiljen testastretta och 1098 heter testastretta evo.

Det finns också den treventilade ST3 och vätskekyld 2v ST2 plus en massa gamla vintagehojar varav tt2 rekommenderas att kolla in och sist men inte minst ducatimopeder.

Ducati har tillverkat kameror, elektronik, lok, båtmotorer o annat krams med.
 
Last edited:
Såpass. Man lär sig nått nytt varje dag ;) Blir till o spana på Monstret till helgen tänkte jag. Tips att titta på mer än det allmänna skicket ?

Remmar skall bytas var 1000 mil eller vartannat år om jag minns rätt ?
 
hej
Står inför litet problem här, har bokat tid för kamremsbyte nästa vecka. Dock så skall venilerna även justeras om 300mil.

Jag har fasiken inte råd att köra hela servicen just nu, är det lönt att göra kamremmarna nu och sedan ventilerna nån gång i sommar eller ska jag vänta med allting?

Inga kommentarer om "har du inte råd..." jag är student och ska fan ha kvar hojjen, så är det :D
 
Är det nån som har någe bra knep på hur fasen jag får tebax tanklocket på tanken..... tight som fasen är det och man vill ju vara lite försiktig eftersom den är nylackad. Dumt å ta i som fan, slinta och repa upp tanken. Eller är det bara så att det är pressa med råstyrka som gäller?
 
Har köpt mig en Ducati monster s4.
Det är orginal avgassystem på den och en av anledningarna till att jag köpte Ducati e det underbara ljudet.
Tipps på vad man ska köpa för system mottages tacksamt.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top