Ducati-tråden

Nu har jag fräst runt lite på min 748:a, och mitt första intryck är ju att väghållningen är helt magisk. Förvisso har jag bara kört cross och lite "tung" mc förut, men hojen ligger som klistrad på vägen. Utöver det går den som en klocka och låter helt underbart, kunde inte vara mer nöjd!

Gött! :)

Det är ju lite speciella bågar...jag kom från en RSV -01 till min 1098:a - och det är som att man börjat köra sporthoj från början igen, helt annorlunda knarr. :)

Visst är ljudet nästan fog nog för att åka ducce? :yoparty

/J
 
Det är ju lite speciella bågar...jag kom från en RSV -01 till min 1098:a - och det är som att man börjat köra sporthoj från början igen, helt annorlunda knarr. :)
Ja då detta är den första sporthoj jag äger själv och kommer köra mycket på så är jag nog fast i ducce-träsket för alltid.

Visst är ljudet nästan fog nog för att åka ducce? :yoparty
Utan tvekan, vet inte vilka varvtal 1098:an låter bäst på, men just runt ~5.000 på 748an så ja... det ljudet är bara <3

Har haft lite problem att vänja mig vid torrkopplingen, den har inte alls lika mycket utrymme att slira på som de cross-kopplingar jag är van vid, någon som har några tipps på hur man ska använda den effektivast? (Jag kan ju köra o så med den, det bara är... ovant)
 
En snabb fråga... när man byter olja och det ligger några "naglar" vid oljeskruven...vad betyder det? Vad är det... f-n har hört de förut men glömt bort
 
Nybliven Ducatiägare här. En 900SSie från 2002 har jag nu.
Först och främst, vilken jäkla ljud, halvribba från man startar till man stänger av :) Nästan lite för högt dock, vet inte när grannarna börjar opponera sig då den startas upp vid 0430 på mornarna. :rolleyes: Den går lite ojämnt runt ca 3500-4000 rpm, men säljaren sa att det beror på power commendern. Är det vanligt att det blir så på dessa eller har jag blitt lurad?
 
Hörru Orsa, upp med en tråd på SDK och bilder på "naglarna", så får du svar inom en halvtimme. Oftast...

Ska ut å kolla om de går att få till nå snyggt foto.. De var ju bara två små.. å du sa ju nå om naglar förut komme ja ihåg.. va var de du sa då?
 
Ska ut å kolla om de går att få till nå snyggt foto.. De var ju bara två små.. å du sa ju nå om naglar förut komme ja ihåg.. va var de du sa då?

Det jag sade var precis det som DubbelTom skrev, rester från oljepluggen på vevaxeln. Hur det kan bli så pass stora bitar är ändå en gåta, veven roterar satan hela tiden, men ibland kommer det "naglar" från pluggen. Pluggen gör tydligen megahopp då och då :D

Du kan säkert köra ett tag till, men kom ihåg - förr eller senare måste du in i motorn, pluggen är lös och rör sig utåt mot ramlagret som också slits.
 
Har mappat några såna och dem har gått magert och som värst runt 3500. Lägg på lite från 2250 till 4000 med taket på 3500, testa genom att köra på ettan och lite spjällöppning, känns hjulen "ovala" saknas det bränsle, do until happy.

Nybliven Ducatiägare här. En 900SSie från 2002 har jag nu.
Först och främst, vilken jäkla ljud, halvribba från man startar till man stänger av :) Nästan lite för högt dock, vet inte när grannarna börjar opponera sig då den startas upp vid 0430 på mornarna. :rolleyes: Den går lite ojämnt runt ca 3500-4000 rpm, men säljaren sa att det beror på power commendern. Är det vanligt att det blir så på dessa eller har jag blitt lurad?
 
Har mappat några såna och dem har gått magert och som värst runt 3500. Lägg på lite från 2250 till 4000 med taket på 3500, testa genom att köra på ettan och lite spjällöppning, känns hjulen "ovala" saknas det bränsle, do until happy.

Jag är nu inte så insatt i sånt här, så jag har faktiskt ingen aning om vad du precis beskrev. :brinnerup
 
Har fått erbjudande om att köpa en Ducati 916 -97, med 5100 mil på mätaren. Fullstämplad servicebok. Är milen något jag bör oroa mig över? Ska väl tilläggas att jag aldrig ägt en Ducati. :gnissla


//Oja
 
Jag fick till mig när jag skulle köpa att milen inte ska vara nå problem om den är väl servad hela tiden..
 
Mappa??

Behövs det mappas om jag bara ska byta till slipons? Hittade ett par snygga acrovisar..Om de behövs och jag inte gör det, är det nån fara då för motorn?:va
 
Behövs det mappas om jag bara ska byta till slipons? Hittade ett par snygga acrovisar..Om de behövs och jag inte gör det, är det nån fara då för motorn?:va

Det finns ju en välrenommerad tjomme i Sthlm som mappar om boxar - och det bör du göra, jag smög lite med Termisarna på originalsprutet, och den gick märkbart bättre med rätt ecu i knarren. :)
 
Behövs det mappas om jag bara ska byta till slipons? Hittade ett par snygga acrovisar..Om de behövs och jag inte gör det, är det nån fara då för motorn?:va

Kort o gott,ja.
Men originalstyrenheten är inte programmerbar,du ska ha en racedator.
Rätta mig gärna.
 
Det går fint att mappa om orginalbox, det är det min firma gör, finns lite exempel och annat här: www.hypertrick.net

Sajten är på engelska och om ni inte kan med det eller undrar nåt specifikt är ni välkomna att maila på info[at]hypertrick.net
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top