Ducati-tråden

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nu har jag fräst runt lite på min 748:a, och mitt första intryck är ju att väghållningen är helt magisk. Förvisso har jag bara kört cross och lite "tung" mc förut, men hojen ligger som klistrad på vägen. Utöver det går den som en klocka och låter helt underbart, kunde inte vara mer nöjd!

Gött! :)

Det är ju lite speciella bågar...jag kom från en RSV -01 till min 1098:a - och det är som att man börjat köra sporthoj från början igen, helt annorlunda knarr. :)

Visst är ljudet nästan fog nog för att åka ducce? :yoparty

/J
 

thr

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748 -00
Det är ju lite speciella bågar...jag kom från en RSV -01 till min 1098:a - och det är som att man börjat köra sporthoj från början igen, helt annorlunda knarr. :)
Ja då detta är den första sporthoj jag äger själv och kommer köra mycket på så är jag nog fast i ducce-träsket för alltid.

Visst är ljudet nästan fog nog för att åka ducce? :yoparty
Utan tvekan, vet inte vilka varvtal 1098:an låter bäst på, men just runt ~5.000 på 748an så ja... det ljudet är bara <3

Har haft lite problem att vänja mig vid torrkopplingen, den har inte alls lika mycket utrymme att slira på som de cross-kopplingar jag är van vid, någon som har några tipps på hur man ska använda den effektivast? (Jag kan ju köra o så med den, det bara är... ovant)
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
En snabb fråga... när man byter olja och det ligger några "naglar" vid oljeskruven...vad betyder det? Vad är det... f-n har hört de förut men glömt bort
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Nybliven Ducatiägare här. En 900SSie från 2002 har jag nu.
Först och främst, vilken jäkla ljud, halvribba från man startar till man stänger av :) Nästan lite för högt dock, vet inte när grannarna börjar opponera sig då den startas upp vid 0430 på mornarna. :rolleyes: Den går lite ojämnt runt ca 3500-4000 rpm, men säljaren sa att det beror på power commendern. Är det vanligt att det blir så på dessa eller har jag blitt lurad?
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Hörru Orsa, upp med en tråd på SDK och bilder på "naglarna", så får du svar inom en halvtimme. Oftast...

Ska ut å kolla om de går att få till nå snyggt foto.. De var ju bara två små.. å du sa ju nå om naglar förut komme ja ihåg.. va var de du sa då?
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Ska ut å kolla om de går att få till nå snyggt foto.. De var ju bara två små.. å du sa ju nå om naglar förut komme ja ihåg.. va var de du sa då?

Det jag sade var precis det som DubbelTom skrev, rester från oljepluggen på vevaxeln. Hur det kan bli så pass stora bitar är ändå en gåta, veven roterar satan hela tiden, men ibland kommer det "naglar" från pluggen. Pluggen gör tydligen megahopp då och då :D

Du kan säkert köra ett tag till, men kom ihåg - förr eller senare måste du in i motorn, pluggen är lös och rör sig utåt mot ramlagret som också slits.
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Har mappat några såna och dem har gått magert och som värst runt 3500. Lägg på lite från 2250 till 4000 med taket på 3500, testa genom att köra på ettan och lite spjällöppning, känns hjulen "ovala" saknas det bränsle, do until happy.

Nybliven Ducatiägare här. En 900SSie från 2002 har jag nu.
Först och främst, vilken jäkla ljud, halvribba från man startar till man stänger av :) Nästan lite för högt dock, vet inte när grannarna börjar opponera sig då den startas upp vid 0430 på mornarna. :rolleyes: Den går lite ojämnt runt ca 3500-4000 rpm, men säljaren sa att det beror på power commendern. Är det vanligt att det blir så på dessa eller har jag blitt lurad?
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Har mappat några såna och dem har gått magert och som värst runt 3500. Lägg på lite från 2250 till 4000 med taket på 3500, testa genom att köra på ettan och lite spjällöppning, känns hjulen "ovala" saknas det bränsle, do until happy.

Jag är nu inte så insatt i sånt här, så jag har faktiskt ingen aning om vad du precis beskrev. :brinnerup
 

Oja

Kubbkungen
Gick med
25 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
RÄtTANNNn
Har fått erbjudande om att köpa en Ducati 916 -97, med 5100 mil på mätaren. Fullstämplad servicebok. Är milen något jag bör oroa mig över? Ska väl tilläggas att jag aldrig ägt en Ducati. :gnissla


//Oja
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Jag fick till mig när jag skulle köpa att milen inte ska vara nå problem om den är väl servad hela tiden..
 

Janne

¤%##?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
stockholm söderut
Hoj
1198s
Mappa??

Behövs det mappas om jag bara ska byta till slipons? Hittade ett par snygga acrovisar..Om de behövs och jag inte gör det, är det nån fara då för motorn?:va
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Behövs det mappas om jag bara ska byta till slipons? Hittade ett par snygga acrovisar..Om de behövs och jag inte gör det, är det nån fara då för motorn?:va

Det finns ju en välrenommerad tjomme i Sthlm som mappar om boxar - och det bör du göra, jag smög lite med Termisarna på originalsprutet, och den gick märkbart bättre med rätt ecu i knarren. :)
 

sportbike

Guest
Behövs det mappas om jag bara ska byta till slipons? Hittade ett par snygga acrovisar..Om de behövs och jag inte gör det, är det nån fara då för motorn?:va

Kort o gott,ja.
Men originalstyrenheten är inte programmerbar,du ska ha en racedator.
Rätta mig gärna.
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Det går fint att mappa om orginalbox, det är det min firma gör, finns lite exempel och annat här: www.hypertrick.net

Sajten är på engelska och om ni inte kan med det eller undrar nåt specifikt är ni välkomna att maila på info[at]hypertrick.net
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top