Ducati Streetfighter 848 siktad

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
http://www.visordown.com/motorcycle-news-new-bikes/spotted-ducati-streetfighter-848/18787.html

Något att jubla över eller är det för lite mellanregistermos i 848:an för att det ska bli en kul SF av den?

Saxat från artikeln:

DUCATI are set to increase the Streetfighter range with an 848-engined naked, as the new model makes an appearance outside the factory gates in Bologna.

Expected to be formally unveiled in September, what separates the 848-engined Streetfighter from the current and larger 1099cc counterpart is a five-bolt rear hub, as used on the 848 Evo, instead of the regular six-bolt hub, the front Brembo Monobloc calipers replaced by a radial caliper set-up and the same upside-down Marzocchis that are found on the Monster 1100 Evo.

The preview of an 848 Streetfighter may signal the start of Ducati optimising their engines and frames to create interchangeable models to boost their expanding line-up. A Multistrada 848 could be next to compete with the Tiger 900 and F800GS.

Enda anledningen som jag ser det är att få ner priset. Mindre motor och lite billigare komponeneter i övrigt för att kunna sälja volym. Lite av hela poängen med dagens 848:a om man frågar mig.

Samma om det kommer en "Multistrada 848". Sen är ju södra europa inte så kubikfixerade som vi här i norr. Gamla Multi 620 var väl den som sålde bäst söderut har jag för mig...

Jag bönar och ber till Ducati att bygga mig en ny SS, med 1100 kubiks luftkyld 2-ventilare, men hittils har de inte lyssnat... :rolleyes:

Om den hamnar i samma prisklass som Monster tror jag det kan bli en hit. Snyggare hoj får man leta efter men 150-185.000kr är lite saftigt...

Samma om det kommer en "Multistrada 848". Sen är ju södra europa inte så kubikfixerade som vi här i norr. Gamla Multi 620 var väl den som sålde bäst söderut har jag för mig...

Är det inte tvärtom, att de är väldigt kubikfixerade, fast de är i stället noga med att motorn ska vara mindre för att skatten blir väldigt mycket billigare?

Är det inte tvärtom, att de är väldigt kubikfixerade, fast de är i stället noga med att motorn ska vara mindre för att skatten blir väldigt mycket billigare?

Möjligt att det är så men faktumet är väl att det säljs många mindre motorer söderöver oavsett vad folk helst hade velat ha.
Kan bero på skatt, det har jag inte koll på.

Är nog olika från land till land. Jag inte dra mig till minnes att skatten var något att tänka på för min hoj här i Tyskland.

Möjligt att det är så men faktumet är väl att det säljs många mindre motorer söderöver oavsett vad folk helst hade velat ha.
Kan bero på skatt, det har jag inte koll på.

eller försäkring. Även här i svedala var det väl billigare att försäkra ju lägre kubik man hade. För länge sedan alltså...

eller försäkring. Även här i svedala var det väl billigare att försäkra ju lägre kubik man hade. För länge sedan alltså...

Försäkring? Vad ska man ha det till? :rolleyes:

Ungefär som körkort. Jag har använt mitt en gång och då tog dom det från mig! Överreklamerat. :D

-

Angående Streetfighters vara eller icke vara i en 848-version tar jag inte parti i. Om stora modellen borras upp till 1198 cc (trolig uppdatering iom att den är den enda som finns kvar i 1099 cc) så kan väl en 848 vara helt ok som tillskott.
848:an är ju dessutom en utomordentligt trevlig spis.

Men jag ser en Multistrada 848 som mer logisk, om jag ska vara ärlig. Jag kan tänka mig att många förstaköpare av märket väljer just en Multi (1200 har ju sålt väldigt bra) och kanske tycker 1200:an är för extrem när de kommer från en BMW 650GS eller liknande...
Folk som väljer en Streetfighter vill dock, enligt min brottsprofilering, ha så många hästar som möjligt (så de kan hacka omkring med kass utväxling inne i staden och få "bekräftelse" :D)

Nu har jag filosoferat klart...

Försäkring? Vad ska man ha det till? :rolleyes:

Ungefär som körkort. Jag har använt mitt en gång och då tog dom det från mig! Överreklamerat. :D

-

Angående Streetfighters vara eller icke vara i en 848-version tar jag inte parti i. Om stora modellen borras upp till 1198 cc (trolig uppdatering iom att den är den enda som finns kvar i 1099 cc) så kan väl en 848 vara helt ok som tillskott.
848:an är ju dessutom en utomordentligt trevlig spis.

Men jag ser en Multistrada 848 som mer logisk, om jag ska vara ärlig. Jag kan tänka mig att många förstaköpare av märket väljer just en Multi (1200 har ju sålt väldigt bra) och kanske tycker 1200:an är för extrem när de kommer från en BMW 650GS eller liknande...
Folk som väljer en Streetfighter vill dock, enligt min brottsprofilering, ha så många hästar som möjligt (så de kan hacka omkring med kass utväxling inne i staden och få "bekräftelse" :D)

Nu har jag filosoferat klart...

Det är charmigt att studsa fram mellan rödljusen, mjuk motorgång är för fjollor :gnissla

Det är charmigt att studsa fram mellan rödljusen, mjuk motorgång är för fjollor :gnissla

Jupp. Det ska ruska så kedjan piskar i svingen! :D

Personligen tycker jag min 4-ventilare känns som en Honda Hornet 600, skakar ju inte alls. Måste ha en luftkyld igen snart så jag får vibrera av mig!

Våtkoppling! Vad är det för frökenpåhitt? :huvet

Hela konceptet är med 848an är just en hoj för mer "city" bruk. Lite mysigare men med mindre vrid såklart. Annat typ av styre, mer upprätt. (bleeeh) Och lite sånt, samt lite ombyggd vad jag förstått det som för att just gå bättre inne i stan.

Men den är knappast slö då den har 132 hk original, dock en del mindre mot 1098an som har 155 original. Men 132 är ju bra mkt mer än vad dess tänkta konkurenter har. Jag tror själv att den kommer bli en hit! :)

Jo jag tror med den kommer sälja bra.. men tycker det är väldigt lite skriverier och sånt om den, än så länge iaf. Jag ska provköra en omgående, grymt snygg hoj:)

Jo jag tror med den kommer sälja bra.. men tycker det är väldigt lite skriverier och sånt om den, än så länge iaf. Jag ska provköra en omgående, grymt snygg hoj:)

Det tycker jag absolut! Tyvärr har jag inte kört den men har ju själv dess "storebror" och tycker det är den mest kompletta hoj jag sätt och kört. Kommer nog aldrig sälja den! :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park