Ducati Sport 1000 - tråden

Tycker nog Sport 1000 slår monstret när som, kanske för att den är betydligt ovanligare. Den har mer attityd än monstret :)

Men jag har ju också fastnat i nåt fack med antimodernism... Eller nåt.
Är inne på tredje gula 900SS från -97 nu. Jag är nog en del av den smala målgruppen :)
 
Såg dessa på en hoj-träff i LosAngeles :)
 

Bifogat

  • IMG_4760.jpg
    IMG_4760.jpg
    245.3 KB · Visningar: 216
  • IMG_4765.jpg
    IMG_4765.jpg
    247.4 KB · Visningar: 232
  • IMG_4764.jpg
    IMG_4764.jpg
    246.8 KB · Visningar: 250
Last edited:
Gris!! om du visste hur nära jag var att ta den där.....ångrar mig faktiskt, som fan, grattis!!
Hur löser du hastighetsmätaren? den var väl mos?
Kolla även kopplingsvätskebehållaren som hade fått en smäll & läckt.
Annars verkade den soms agt, som ny! trevlig gubbe också. :)

Det är bara tt köpa en ny hastighetsmätare på ebay för 1000-2000kr, kopplingsvätskebehållaren samt bromsbehållaren är felfria:). Bara bromsgreppet som behöver bytas för några hundringar.
 
Testade en Sport 1000 strax efter att jag köpt min thruxton och den provkörningen gjorde att jag ångrade mig bigtime att jag inte provade duccen först.

Någon som vill byta mot en trajja med 120 mil på mätaren :D.
 
Ingen som har någon fin 06a till salu? Finns ju väldigt begränsat med objekt på svenska marknaden vad det verkar.

En svart, ja tack!
 
Om du inte kommer överens med AVA, fortsätt leta efter en 06:a. Det är den hårigaste årsmodellen. Det mesta är klargjort redan men jag ger mig på en liten summering:

"06"
Monoposto (ensitsig)
Asymmetrisk sving
En bakre stötdämpare
Torrkoppling
Låga clipon
179 kg

Enligt ducati.com finns även monoposton 2007 men någon sådan har jag aldrig stött på i Sverige.
Här fick vi istället 2007 hålla tillgodo med Biposton som skiljer sig lite:

"07"
Tvåsitsig
Traditionell, rak dubbelsving
dubbla stötdämpare
Högre clipon
182 kg.

2007 kom också Sport 1000S som på ett ungefär är en Biposto med kåpa och våtkoppling (urk).

Kontentan av detta är att vill man ha en naken vill man ha en 06:a och vill man ha kåpa vill man ha en Paul Smart. Förutsatt att man har stilen i behåll och inte nöjer sig med att vara bäst i OBS-klassen.

För övrigt är hojen naturligtvis rakt igenom lysande.


PS. Se till att få med samtliga originaldelar till hojen på AVA som jag ser är utrustad med "komfortstyre" (urk) och "komfortsadel" (urk) DS.

//Johan
Är det bara den Italienska charmen (eller brist på komponenter?) som gjorde att man bytte såpass mycket "koncept" mellan 06 och 07? Tänker främst på sving, dämpare, clip-on?
 
Är det bara den Italienska charmen (eller brist på komponenter?) som gjorde att man bytte såpass mycket "koncept" mellan 06 och 07? Tänker främst på sving, dämpare, clip-on?

Alla tillverkare uppdaterar väl modellerna med jämna mellanrum. Sen tror jag att sport 1000 sålde rätt dåligt på slutet så de kanske ville pressa priset lite?

Biscaya har en 06:a, röd iofs, till salu. Kostar dock modiga 90k men har bara gått 230 mil.
 
Alla tillverkare uppdaterar väl modellerna med jämna mellanrum. Sen tror jag att sport 1000 sålde rätt dåligt på slutet så de kanske ville pressa priset lite?

Biscaya har en 06:a, röd iofs, till salu. Kostar dock modiga 90k men har bara gått 230 mil.
Fast mig veterligen byggdes den ju enbart mellan 06 och 07?

Nåväl, sjukt maffig. Förhoppningsvis blir det någon form av affär. :crash
 
Är det bara den Italienska charmen (eller brist på komponenter?) som gjorde att man bytte såpass mycket "koncept" mellan 06 och 07? Tänker främst på sving, dämpare, clip-on?

Faktum är att de första modellerna brukar vara de fräsigaste. 900 SL är ett sådant exempel. 916 likaså. Endast 94:an, så som vi minns den från våra planscher i pojkrummen, är ensitsig (vilket alltid är tuffast). Den modellen heter 916 Strada och har i princip samma dator (Magnetti Marelli P8) som Ferrari F40. Bara det är ju värt att korka upp en grappa för! :-)

Senare specialare är givetvis undantagna i ovanstående resonemang.

//Johan
 
Faktum är att de första modellerna brukar vara de fräsigaste. 900 SL är ett sådant exempel. 916 likaså.

749R är väl också en modell där den första är mest eftertraktad. Mest på grund av kåporna i kolfiber.

Sport 1000 av första årgång delade det mesta med den limiterade Paul Smart. Frågan är om det ens var meningen att de skulle tillverkas med samma komponenter -07. Några detaljer på Paul Smart påminner ju en hel del om en annan special modell MHe 900.
 
mh900e.jpg


Denna är ju en annan drömhojj

En släkting till mig har en står i sitt vardagsrum.
Han är för gammal och stel för att köra den.
 
Tror det var så att de som beställde Sport 1000 innan de introducerades fick Öhlins på sina Sport 1000, men det kan som sagt vara så att jag minns helt fel när det gäller den här detaljen.
Det verkar onekligen lite oklart hur det där gick till. Den 2006an jag är spekulant på har Sachsdämparen.

Nåväl, Ebay är väl vännen...

Faktum är att de första modellerna brukar vara de fräsigaste. 900 SL är ett sådant exempel. 916 likaså. Endast 94:an, så som vi minns den från våra planscher i pojkrummen, är ensitsig (vilket alltid är tuffast). Den modellen heter 916 Strada och har i princip samma dator (Magnetti Marelli P8) som Ferrari F40. Bara det är ju värt att korka upp en grappa för! :-)

Senare specialare är givetvis undantagna i ovanstående resonemang.

//Johan
Det är väl charmen med Italien, helt enkelt. :)
 
Last edited:
Nu var det handskakat! Nästa vecka är hon min! :drool
 

Bifogat

  • DUC1.jpg
    DUC1.jpg
    204 KB · Visningar: 175
  • DUC2.jpg
    DUC2.jpg
    194.3 KB · Visningar: 157
  • DUC3.jpg
    DUC3.jpg
    149.2 KB · Visningar: 152
  • DUC6.jpg
    DUC6.jpg
    177.7 KB · Visningar: 140
  • DUC7.jpg
    DUC7.jpg
    197.3 KB · Visningar: 174
Läcker, grattis till köpet.
Tackar! Känns ofantligt bra. :)

Grattis. Mycket vacker mc. Den kommer skänka dig mycket glädje.:tummenupp
Tackar! Hoppas det också. Känns roligt att ha köpt en hoj som "talar till mig" på ett annat sätt än de tidigare dussinhojarna R1, GSXR, ZX6R, R6, mfl. som jag haft inte har gjort. Inte mer än i försäkringspappret i alla fall. :)
 
Last edited:
Stort grattis hållundan!

(Jag var ett par timmar för sen och letar fortfarande... Tips mottages tacksamt!)
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top