Ducati Sport 1000 - tråden

Ducati Sport 1000

Har trillat dit hårt på denna modell...funderade på en Trajja Thruxton, men denna har både bättre chassie, gaffel, bromsar & 30 hk mer...

Udda fågel som inte tillverkas mer, någon som äger, ägt & kan ge lite tips?
Motorn är samma som i gamla Multistradan har jag förstått...
 

Bifogat

  • Ducati-Sport-1000-Review-and-Picture-Design-4.jpg
    Ducati-Sport-1000-Review-and-Picture-Design-4.jpg
    75.8 KB · Visningar: 590
jag har kollat lite efter "orginalet" men värkar svåra att få tag i annars hade en sån varit fränt:)
 
Motorn är samma som i jämngamla multistrada, monster etc. Beprövade grejer som inte är speciellt dyra att serva, delar etc.

Kolla när kamremmarna byttes på den, de skall bytas ofta. 1000 mil/2 år är rekommendation har jag för mig men det är inte speciellt svårt eller dyrt.

Chassiet är riktigt, riktigt trevligt. Bromsarna är vettiga brembo grejer i förhållande till effekt etc.

Äger ingen själv men provade en dylik för några år sen, klart trevlig hoj.
Provkör/testsitt innan köp, vissa upplever körställningen som väl framlutad/caféräser. Går självklart att lösa med andra clip-ons etc.

Pruta hårt på AVA, de har en tendens att vara DYRA tom för att vara handlare.
 
Tack! prutar gör jag, dom ligger lite högt......


Motorn är samma som i jämngamla multistrada, monster etc. Beprövade grejer som inte är speciellt dyra att serva, delar etc.

Kolla när kamremmarna byttes på den, de skall bytas ofta. 1000 mil/2 år är rekommendation har jag för mig men det är inte speciellt svårt eller dyrt.

Chassiet är riktigt, riktigt trevligt. Bromsarna är vettiga brembo grejer i förhållande till effekt etc.

Äger ingen själv men provade en dylik för några år sen, klart trevlig hoj.
Provkör/testsitt innan köp, vissa upplever körställningen som väl framlutad/caféräser. Går självklart att lösa med andra clip-ons etc.

Pruta hårt på AVA, de har en tendens att vara DYRA tom för att vara handlare.
 
Frän hoj med det mysigaste ljudet ducati någonsin byggt. :)

Den kräver nästan ett helsystem från Zard, då det är bland de snyggaste systemen som byggts oavsett modell.

zard1.jpg
 
Om jag minns rätt så är det endast -06:an som har stötdämpare på ena sidan. De senare har en på varje sida. Inte lika snygt IMHO.
Men min gode vän Fakkverk har en svart med ovan Zard och kan mycket mer om modellen.

Mycket trevlig hoj jag hoppas få provköra en vacker dag. Tjöp :tummenupp
 
Den första årsmodellen var begränsad. Fick lite bättre komponenter från Öhlins. Gäller även Paul Smart modellen. Tycker de är riktigt fräcka personligen. Har hört att körställningen är rätt extrem, men det kan man nog acceptera på en café racer som Sport 1000.
 
Hoppas dom vill sälja till dej! Tycker det är en jävligt läcker båge! :tummenupp
 
Fast var inte det enbart Paul Smart'en som kom i en begränsad upplaga med Öhlinare och annan lack på ramen etc. Minns inte att Sport gjort det över huvud taget.

Den första årsmodellen var begränsad. Fick lite bättre komponenter från Öhlins. Gäller även Paul Smart modellen. Tycker de är riktigt fräcka personligen. Har hört att körställningen är rätt extrem, men det kan man nog acceptera på en café racer som Sport 1000.
 
Hej !

Äger en Sport 1000 -06. Det var bara Paul Smart modellen som hade Öhlins dämpare som standard och enkel stötdämpare bak (kallad banansvingen) fans bara på Paul Smart samt sport 1000 år 06.

Har ägt min sedan 2007 och köpte den med i princip all Ducati Performance tillbehör monterade inkl Öhlins gaffel och bakdämpare.

Har själv lagt ner lite jobb på motorn, går att kolla på

http://hem.bredband.net/hakred/

Tror nog att 06 sporten och PS'en kommer att bli riktiga samlar hojar i framtiden.

HR
 
Klart värd ett köp oprutat. En sån hoj är dock till för o behållas, länge...
 
I mitt tycke är Termignoni helsystemet både snyggare och bättre ljud än Zard. Dessutom lär den vara ommappad för några extra kusar i samband med bytet får man gissa?


Edit: Om det inte framgick av mitt inlägg så röstar jag TJÖÖÖÖÖP :tummenupp
 
Last edited:
Om du inte kommer överens med AVA, fortsätt leta efter en 06:a. Det är den hårigaste årsmodellen. Det mesta är klargjort redan men jag ger mig på en liten summering:

"06"
Monoposto (ensitsig)
Asymmetrisk sving
En bakre stötdämpare
Torrkoppling
Låga clipon
179 kg

Enligt ducati.com finns även monoposton 2007 men någon sådan har jag aldrig stött på i Sverige.
Här fick vi istället 2007 hålla tillgodo med Biposton som skiljer sig lite:

"07"
Tvåsitsig
Traditionell, rak dubbelsving
dubbla stötdämpare
Högre clipon
182 kg.

2007 kom också Sport 1000S som på ett ungefär är en Biposto med kåpa och våtkoppling (urk).

Kontentan av detta är att vill man ha en naken vill man ha en 06:a och vill man ha kåpa vill man ha en Paul Smart. Förutsatt att man har stilen i behåll och inte nöjer sig med att vara bäst i OBS-klassen.

För övrigt är hojen naturligtvis rakt igenom lysande.


PS. Se till att få med samtliga originaldelar till hojen på AVA som jag ser är utrustad med "komfortstyre" (urk) och "komfortsadel" (urk) DS.

//Johan
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top