Ducati Sport 1000, tändstiftshatten rök, nu död

zno

Ny medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
-07, Ducati Sport 1000
En tändstiftshatt på min Ducati Sport 1000 sköts ut vid gaspådrag och gummit smulades sönder under kamremskåpan (nu rengjort). Hojen tvärdog direkt och när jag nu försöker starta den klickar det bara till och startmotorn försöker inte ens dra runt motorn.

Några idéer? Kan startmotorn havererat? Känns skumt.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Låter som att kammremmen har kuggat över och skottat motorn.
Kolla markeringar på vevaxel och kammaxlarna samt lyft topparna och kontrollera om du har några kolvar kvar...

Försök inte att starta igen förens felet är lokaliserat.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Låter inget vidare! Hoppas att det löser sig.

Hur hände det? Varm/kall motor? Inga symptom innan det skedde?
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Kolla om tändstiftet är helt. Är det krossat/förstört, så är det inget bra tecken. Då ligger det nog till som de övriga skriver ovan. Kolven har slagit i en ventil -> Ventilen har slagit i tändstiftet. Tändstiftet har skakat av sig tändhatten.
 

zno

Ny medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
-07, Ducati Sport 1000
Tack för alla snabba svar! Ska försöka svara på era frågor. Hann dock inte felsöka så mycket innan annat kom emellan (måste även erkänna att jag inte är en supermek direkt...).

"Kan du dra runt motorn för hand dvs snurra bakhjulet med växel i?"
Det gick i alla fall inte att dra runt motorn när jag sköt på hojen på hög växel.

"Låter som att kammremmen har kuggat över och skottat motorn.
Kolla markeringar på vevaxel och kammaxlarna samt lyft topparna och kontrollera om du har några kolvar kvar..."

Ajaj, det låter inget vidare. Hoppas du har fel ;) Jag hade precis hojen inne på service där dom även bytte kamremmmarna. Hur spänd ska kamremmen vara egentligen? Nu är den i alla fall något slappare mot den undre spännaren än mot den övre (nedre kamremmen).

"Hur hände det? Varm/kall motor? Inga symptom innan det skedde?"
Det hände efter kanske en kilometer, men hojen hade stått på tomgång en bra stund innan så den var varm. Noterade inte gradtalet dock. Inga symptom innan. Det var heller ingen tokgas när det brakade.

"Kolla om tändstiftet är helt. Är det krossat/förstört, så är det inget bra tecken."
Har inte plockat ur stiftet men det ser helt ut.

"Vad menar du med "gummit smulades sönder under kamremskåpan (nu rengjort)." Är det kamremmen som smulats sönder ? Eller vilket gummi ??"
Sorry, jag var lite otydlig där. Kamremmarna ser helt intakta ut, det är själva gummihylsan på tändstiftshatten som ser ut att ha slitits rakt av varpå resterna fastnat under kamremskåpan. Tändstiftet går rakt igenom kåpan om du förstår vad jag menar.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Raka vägen tillbaka till firman som gjorde servicen!
Utan att röra en endaste pilledutt till!
Bara berätta vad som hänt och låt dem ta ansvar för vad de eventuellt missat.

Tycker jag...

Absolut, det låter ju som om kamremmen (felaktig spänning?) kuggat över och orsakat ventil/kolv krock.
 

zno

Ny medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
-07, Ducati Sport 1000
Så, då står hojen på Ducati-verksta'n och väntar på domen...

Tack för alla svar och förslag!
 

zno

Ny medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
-07, Ducati Sport 1000
Kolla om tändstiftet är helt. Är det krossat/förstört, så är det inget bra tecken. Då ligger det nog till som de övriga skriver ovan. Kolven har slagit i en ventil -> Ventilen har slagit i tändstiftet. Tändstiftet har skakat av sig tändhatten.

Det verkar dessvärre som att det är något i den här stilen som skett. "Något" har lossnat i den främre cylindern och skakat runt som i en shaker... Ventiler, topplock, kolv, cylinder mm var bara att kassera och nu väntar jag som bäst på nya delar från Italien... :(
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det verkar dessvärre som att det är något i den här stilen som skett. "Något" har lossnat i den främre cylindern och skakat runt som i en shaker... Ventiler, topplock, kolv, cylinder mm var bara att kassera och nu väntar jag som bäst på nya delar från Italien... :(

Frågan är om det inte varit enklare för firman att byta hela motorn.

Gissar på att det som lossat är en ventil som gått av efter kammen kuggad och kolven smackat till den.
 

zno

Ny medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
-07, Ducati Sport 1000
Update:

Efter 4 veckor på verksta´n ringde dom och sa att dom fått delarna från Italien och nu skruvat ihop hojen:

- Kanon!, sa jag.
- Inte kanon, sa dom...

Hojen startade tydligen nu men mådde långt ifrån bra. Nu väntar ny nedplockning och ny beställning av delar från Italien, där dom har semester augusti ut...

Jag blev slutligen rekommenderad att ställa av hojen. :(

Gaaaaaaahhhhhhh!
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Trist!
Har du fått några bud avseende kostnadsfördelning mellan dig o firman? Tar de på sig det inträffade?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
De gjorde samma sak på en annan Ducce i Stockholm de sätter tillbaka tändhatten fel å den går åt helvete så kuggar remmen. Men den killen var smart han fick dem att gå med på att Italja Bike Center skulle få sätta ihop den istället, sen tog det säkert tid å så men de brukar ju iallafall veta vad de håller på med Janne är ju rätt vass på att meka så försök att få den dit istället. Bara ett tipps:)
Trist annars.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Det lät som det på Janne att om man inte visste vad man gjorde så är det lätt att bryta av tändhatten vilket såklart inte en Ducceverkstad skall lyckas göra. Men slå en pilng till dem på Arboga de har som sagt en motor som har samma fel & varit inne i Stockholm.
Jag tror att det var Janne jag snackade med sist hälsa från Dann å lycka till.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Snabb fråga ZNO,
Vilken ducce verkstad? Ducati sthlm eller AVA??
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Så om man sätter tädhatten fel så ryker motorn på en Ducati:D
Mina förutfattade meningar om Ducati har än en gång besannats:tummenupp
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top