Ducati Scrambler-tråden

1100 motorn i Scrambler 800:ans ram hade varit betydligt bättre(och lite rimligare prislapp).
 
Inte insatt och ej heller hört något om det men jag tycker den är rätt sval överlag. Finns så många andra hojar i den kategorin att den kändes överflödig när den kom tycker jag.

Nja!
Jag tyckte nog att den var rätt frän när den dök upp, men prislappen var ju så väl tilltagen att man häpnade.
För min del blev det en monster 821 istället.
Men nu finns det ju några begagnade till salu och jag sneglar åter mot den.
Hade en FT tidigare, men det är lite väl liten tank tycker jag. Annars är det bland det roligaste jag kört.
 
Går lite och funderar på en Ducati Scrambler 800 som nästa hoj.
Som jag ser det, Liten, lätt smidig och tillräckligt stark för att ha kul. Har åkt snabbare hojar ett tag, men funderar på något lite långsammare, men fortfarande kul. Provat några större offroadare som jag trodde skulle vara kul. Men fastnade tyvärr inte.
Ska åka och prova i helgen, men siktar väl framförallt på en typ 2år gammal.
Är de svåra / dyra att serva? Aldrig haft någon Ducati och det måste man väl för att vara riktig MC-åkare . Jag har uppfattning att de är krångligare än normalt, men kan ha fel. Har alltid skött service själv och i alla fall fixat någon ventiljustering som mest.
Intervall ventiljustering / kamremmar?
 
Riktigt kul hoj, hade jag haft råd hade jag haft kvar min -19 scrambler.

För övrigt fick -19 årsmodeller och framåt en "facelift" med lite nya saker. Jag hade sätt mig efter en sån först.
 
köpte en flong ny Full throttle förra veckan .. riktig kul maskin ... kurvsnabb,lite bakhjulsåka, går fint som fasen på gruset , väntar bara på att Termidämparn+mappnig ska sättas dit :)
 
Sålde min Scambler i höstas då hade jag ägt den under 4 år och kört ca 2300 mil, så kan säga såhär, grymt rolig hoj älskade den verkligen men fick sälja den pga svårt att få en till mc-plats. Fick byta ut ett hastighetsmätaren på garantin, nytt styrlager + kopplingras efter 1900 mil , annars så var jag helnöjd. Men tyckte det var dags att köpa en annan typ av hoj med lite mera pållar så det fick bli en BMW s1000r med 195 mil på mätaren. Ni som går i tankar på en scambler köööp!
 
Tittar på Scrambler, men Termignoni kostar typ 13000 att lägga till inkl montering och mappning.

Vilka alternativ finns det? Vad gäller kring E-godkänt, katalysator och Euro5?
 
Tittar på Scrambler, men Termignoni kostar typ 13000 att lägga till inkl montering och mappning.

Vilka alternativ finns det? Vad gäller kring E-godkänt, katalysator och Euro5?
Varför vill du byta? Mer effekt eller bara mer ljud?
 
Denna säsongen provade jag nya MT-09 efter att ha kört två olika singlar från KTM. Gillade verkligen min 690 Duke och längtar tillbaka till smidigheten. Vill också ha möjlighet att köra grusväg och lättare terräng.
Har kollat på Scrambler, Scrambler 1100 samt Desert sled. Hur är 800 vs 1100 motorn? Är uppdateringarna på Desert sled (kraftigare ram och fjädring) något jag kommer sakna på en vanlig Scrambler? Någon som går i säljtankar av ovanstående modeller? :)
 
Denna säsongen provade jag nya MT-09 efter att ha kört två olika singlar från KTM. Gillade verkligen min 690 Duke och längtar tillbaka till smidigheten. Vill också ha möjlighet att köra grusväg och lättare terräng.
Har kollat på Scrambler, Scrambler 1100 samt Desert sled. Hur är 800 vs 1100 motorn? Är uppdateringarna på Desert sled (kraftigare ram och fjädring) något jag kommer sakna på en vanlig Scrambler? Någon som går i säljtankar av ovanstående modeller? :)
Jag har haft en scrambler 800 FT: En av de roligaste hojar jag har ägt faktiskt.
Absolut ingen off-road hoj, funkar fint på grusväg, men det gör även min nuvarande kawa och de flesta gathojarna.
Desert sled upplevde jag som något slöare vid provkörning, men markfrigången är ju något heeeelt annat.
1100:an är mer lik monstern i körupplevelse.

Men det var bara min åsikt.
 
Testade Desert Sleden härom dagen hos Desmocenter norr om Stockholm. Det var en intressant upplevelse.

IMG_3071.JPG

En väldigt stark och stabil motorcykel måste jag erkänna. Inte direkt den mest bekväma att sitta på då jag kände att jag gärna hade haft längre armar till styret.

Naturligtvis testade jag INTE hojen till dess fulla potential, med mina begränsade erfarenheter och aningens försiktiga hantering pga lånehoj, kunde jag inte pressa några marginaler. Fick hur som helst möjligheter för både asfaltskörning och grusbana.

IMG_3067.JPG

Ducati är italiensk, och det märks väl i designen. Jag vet inte riktigt vad jag känner för "Dämparen Till Vänster", jag hänger upp mig på det liksom, även om det säkert är väl genomtänkt och balansmässigt noggrant uträknat, så jo; jag gillar det inte! Och den där minimala bromsvätskereservoaren är nog också väl genomtänkt, även om den är mindre än deras espressokoppar.

Knappar och kontroller var inga konstigheter, minimalistisk instrumentering gör att jag lätt kunde fokusera på vägen och eventuella hinder framför mig, och dom stora fina backspeglarna gjorde livet lite tryggare.

IMG_3076.JPG

Något jag gärna sett på LCDn hade varit ett fetare typsnitt och generellt tydligare visning då tunna siffror och lagom små mätarvisare framställde saker aningens diffusa i solens sporadiska attacker mellan grantopparna. Eller så kanske jag bara behöver glasögon.

IMG_3079.JPG

Man vill gärna titta lite under hojen också, och en krångligare trombon än denna avgasarkitektur får man nog leta efter, skyddad av vad som verkar vara en vackert utformad aluminiumplatta. Vågar man vila hojen över en stor stenbumling, eller över en liggande trädstam? Med Desert Sleddens nästan 200 kg skulle jag nog bli lite nojig.

IMG_3074.JPG

Är man inte redan tillräckligt nojig över skyddsplattan kan vi titta närmare på vad den ytterligare skyddar - oljefiltret. Jodå, det har dom satt just DÄR, under hojen.

IMG_3073.JPG

Även om det sitter en skyddsplåt där så känns det inte lika tryggt som om man dragit om avgaskröken annorlunda, och placerat oljefiltret på ett ställe, helst längre ifrån marken.

Desert Sled har annars en kraftig 803cc motor, 73hk säger dom, med det har jag ingen aningen om, bara att när jag vrider på gasen så lyder hojen utan fördröjning eller någon som helst tröghet. Ordet "farlig leksak" vore faktiskt ganska passande här. Dessutom kan man leka vidare med 'datorn' och ändra egenskaperna ytterligare för "off-road".

IMG_3075.JPG

Motorn är luftkyld med en liten radiator för vad jag tror är oljan, dessvärre är radiatorn ganska oskyddad här under, med tanke på den minimala framskärmen. Personligen tycker jag att där sitter för många vitala detaljer mellan motorblocket och framhjulet, men det kanske bara är min fanatiskt vidskepliga domedagsrädsla som spökar.

Jag tycker hojen är mycket vacker att se på, även om saker verkar sitta lite hullerombuller på den, och under, ... och på sidan. Hur som helst ger Desert Sled en skön och estetisk helheltsbild, både i färg och form. Det gick säkert åt mycket kaffe vid ritbordet. Men jag vet inte om jag skulle orka släpa hem den till fots ifall något skulle gå snett där ute i vildmarken. Med älgar, örnar och farliga slukhål i mörkret skulle jag inte lita på mig själv att orka baxa hem den. Det är väl min fanatiskt vidskepliga domedagsrädsla som spökar, igen.

IMG_3066.JPG
 
Jag tyckte att Desert Sled var lite klent motoriserad. 1100 är bättre, men jag kanske är för tung för den lilla.
Någon riktig terrängkörning sysslar jag förstås inte med på den cykeln. På sin höjd blir det stigar när vägen försvinner.
 
Du menar att 800an har för dålig acceleration? Det testade jag inte riktigt till fullo då jag redan vid ganska sparsamt pådrag märkte att den ville flyga iväg med mig. Och då väger jag lite över 100 (tror jag, jag har vägrat väga mig senaste 10 åren).

Jag tror jag är lite rädd för starka motorcyklar, eller i alla fall för dom som gärna vill upp på bakhjulet när man råkar brassa på lite extra.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

Back
Top