Ducati Scrambler-tråden

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
@uncletom - Vi räknade inte med så kallt väder då vi styrde mot Vildmarksvägen:)

Nu var det frost och runt 0 ute när den först inte startade, taskigt batteri efter 2,5,år.... Men när den väl kablats igång vägrade lamellerna separera och den dog då jag la i växel. Efter tomgångskörning i 15 minuter funkade det, två dagar i rad samma sak.
Imorse startade den med viss tvekan +10, men den fick ändå stå på tomgång och värma upp i 15 minuter.
 

webgurun

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2023
Ort
Helsingborg
Hoj
2022, Ducati, Scrambler urban motard
Idag börjar detaljarbetet med min nya Urban motard. Pinnen i db-killern på Termignoni ska bort och mina nya blinkers ska ersätta original.

Sjuuukt små, plug & play och är godkända för hojen. Det här blir bra.
Då var dem på plats och pinnen i db-killern borta. Med pinnen försvann också ljudet från kanariefågeln som tydligen satt på pinnen.
 

Bifogat

  • 20230919_121247.jpg
    20230919_121247.jpg
    1.6 MB · Visningar: 24
  • 20230919_143238.jpg
    20230919_143238.jpg
    1.7 MB · Visningar: 24
  • 20230919_143232.jpg
    20230919_143232.jpg
    2 MB · Visningar: 24

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Nu har jag fått tummen ur och bytt olja + filter.
Gamla oljan 15W50 har snurrat med i drygt 650mil. Nu vet jag inte om det är skillnad på oljorna men med den gamla oljan var det mer vibrationer, lite råare gång och kopplingen "högg" lite mer.
Med nya oljan 10W50 - mycket mjukare gång, bättre känsla i kopplingen, mindre vibrationer. Kan det vara så illa att oljan faktiskt borde bytas vid 5-600mil för att den förlorar många av sina egenskaper, eller är det skillnaden 15/10W50 som gör det? Jag har ju bytt vid 500 innan men nu tog det lite längre tid innan bytet. Betvivlar att det bara är placebo då den innan bytet hade utvecklat elaka "micro" vibrationer vid 100km/h på femmans växel, dessa är helt borta nu :)
Olika märken på oljan, 15W50 - Castrol helsyntet yadiyadi någonting, 10W50 - A9 racing, esther, yadiyadi, helsyntet den också.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag är väl fortfarande lite 'grön' i ämnet, men jag skulle ändå kunna dra den logiska slutsatsen att du borde bytt olja tidigare, och i ditt fall till en möjligtvis dyrare och förhoppningsvis bättre olja.

Ser att du kör en Desert Sled. Som sådan har denna en vad jag skulle vilja kalla "prestandamotor", dvs högvarvig med hög effekt. Om jag jämför lite med min Caballero som inte alls har samma prestanda som din hoj, så behöver den också en mer noggrant utvald olja än t ex min Kawasaki KLX230. Och mina byten i Caballeron är var 5000 km.

Sen beror det också på hur du kört den. Har du ansträngt/slitit motorn, och koppling, så har du mer skit i oljan sedan vilket gör att motorn inte jobbar lika bra som med fresh olja. Så beroende på din körning, aggressiv racing eller touring, så bör du anpassa dina serviceintervall.

Du skulle kunna göra några experiment. Prova några olika märken, bl a >>Biltemas<<. Dom har nu Racing-olja 10W-40 (36-9580) som verkar OK (din hoj kanske skulle trivas bättre med en delsyntetolja?).

Tänkte prova själv nästa byte. Dyrare oljor som Motul och Motorex kanske funkar bättre? För mig brukar A9 funka, men dessa är enligt min uppfattning budgetoljor typ "Biltema". Nu kan jag inte riktigt spekulera i om dyrare oljor nödvändigtvis är bättre, dessutom antar jag att det inte heller är särskillt konsistent, jag känner mig blåst varje gång jag köper en dyr olja, och jag litar inte på att 'receptet' är samma som tidigare för oljans spec.

Det skulle rent krasst kunna vara så att "olja som olja" så länge viskositeten är rätt, samt att just vår olja är specad "MA2" för våtkopplingar. T ex upplever jag att min KTM 350 tävlingshoj går bättre med Biltemas billiga delsyntet, än med rekommenderade dyra oljan från Motorex. Men det är nog bara min fantasi. Kort sagt byt olja regelbundet, och om/när du upplever att motorn behöver ny olja, så byt den.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
eller är det skillnaden 15/10W50 som gör det?
Nej det borde inte vara så, utan siffran "nnW-.." specar bara viskositeten på oljans minimum-temperatur, dvs kalla starter på hösten eller vintern. En '15-olja' blir då trögare vilket resulterar i att kopplingen kan sega sig lite, i alla fall innan motorn blir varm.

Vintertid vill du ha en lägre siffra här, t ex en 5W-30 olja. Och sommar vill du ha t ex 15-50 olja då sista siffran "50" specar viskositeten under varmare förhålladen. Sen vet jag inte hur mycket viskositeten skiljer sig i 50-oljor, vet egentligen heller inte hur varm en motor *kan bli* innan den deformeras. Det sitter väl en temp-givare som stänger av tändningen innan motor deformeras (eller brinner) pga hettan.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jo jag tror du har helt rätt i allt du skriver @uncletom .
Castrol oljan får väl ändå ses som ett av premium alternativen?
A9 oljan är något dyrare än Biltemas men jag utgår ifrån att det är samma lika ungefär.
Till min hoj "ska" det vara 10W50, men ett större intervall är helt ok enligt verkstadshandboken. Sista och enda servicen den var inne på fick den Motul 10W40. Säkert inget fel på den, men jag tänker mig att man i en luftkyld motor med iaf mellanprestanda under sommartid borde gå på 50?
Äsch, är inte heller speciellt insatt i oljornas magiska värld :)
Har iaf fått en känsla av att den aldrig gick särskilt bra med Castrol oljan, kan vara inbillning, eller att jag inte kommer ihåg "gången" direkt efter bytet.
Jag kör inte speciellt hårt med min hoj, sällan full gas, sällan över 6000rpm, ligger inte och pressar i höga hastigheter = i mitt tycke borde oljorna klara bytesintervallet som anges av Ducati.
Jag kommer iaf inte byta efter 500mil igen, däremot ska jag testa lite olika oljor.
Det enda som inte finns med i verkstadshandboken är delsyntet, vet inte om det är någon större skillnad på hel eller delsyntet i verkliga livet. Det steget vågar jag nog inte ta än på ett tag :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Inbillning.
Så länge oljan är klassad för våtkoppling M / M2 så märker du ingen skillnad.
Kul att någon kallar motorn i en Scrambler 800 för prestandamotor :hoppskrat
Det är inget magiskt med olja till en motor. Köp OKQ8-Shell-Catrol-Motul för MC så blir allt bra. Biltema funkar också.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Inbillning.
Så länge oljan är klassad för våtkoppling M / M2 så märker du ingen skillnad.
Kul att någon kallar motorn i en Scrambler 800 för prestandamotor :hoppskrat
Det är inget magiskt med olja till en motor. Köp OKQ8-Shell-Catrol-Motul för MC så blir allt bra. Biltema funkar också.

Allt beror på vad man jämför med... Jämfört med en Virago 535 så är det ju en prestandamotor :)

Inbillning mellan oljorna? Ja kanske, men att lamellerna inte släppte är ju inte inbillning (viskositet 15W olja vid nollan?), inte heller vibrationerna, oljan hade säkert sett sina bästa dagar. Jag är inte mycket för att tro på mirakel oljor m.m. men däremot har jag stort förtroende för mina egna upplevelser :)
Det jag upplever nu är säkert skillnaden mellan ny fräsch olja och gammal "sliten" olja.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag vill påstå att det är andra parametrar än viskositet som avgör lämpligheten hos en olja. En del motorer kräver tillsatser som inte finns i alla oljor. Det bör framgå av handboken om det är något speciellt för varje hoj.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag vill påstå att det är andra parametrar än viskositet som avgör lämpligheten hos en olja. En del motorer kräver tillsatser som inte finns i alla oljor. Det bör framgå av handboken om det är något speciellt för varje hoj.
Men viskositeten påverkar väl oljans lämplighet inom vissa temperaturintervall? Som min koppling t.ex. kladdade endast ihop under drygt 10 graders temperatur med 15W oljan (inga problem över 10 grader)
Med 10W oljan kladdar den inte ihop vid 4 grader (testade nu på morgonen).

Ducati rekommenderar Shell Advance någonting (de samarbetar med shell) utöver det är det helsyntet och JASO/MA2 som ska användas.
Svenska instruktionsboken 10W50, europeisk instruktionsbok 15W50. Sedan finns det olika temperaturspann för andra multi oljor och även för raka oljor.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
kallar motorn i en Scrambler 800 för prestandamotor :hoppskrat
? .. eller hur. Jag jämför nog med mina egna hojar. Jodå, så är det. Så enligt mig är motorer som är över 500cc och med 2 eller fler cylindrar "hög prestanda". Sedan är jag väl medveten om att det finns motorer som varvar 15000 rpm och bara håller för ett race. Dom hojarna kan vi kalla för 'super bikes'. Inget jag gärna sätter mig på hur som helst.

Idag var jag ute i blåsten med min Caballero, den tycker jag har precis rätt prestanda för mina behov. Jag vet att man utvecklas, men jag vill helst inte hamna i raketträsket. Och jag måste kunna lyfta upp en motor på köksbordet om det skulle krävas nån gång.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Nu har jag monterat ROX styrhöjare. Syftet i mitt fall är att få styret närmare kroppen.
Vinkeln blev som den blev, en kompromiss mellan kabellängder och sittposition. Kablarna från höger sida ser mer spända ut än de är, finns lite slack i dem oavsett styrutslag.
Det enda jag är orolig för är om de kan/kommer vika ned sig vid aggressiv körning - bara att testa och se :)
Estetiskt tilltalande - nej inte alls ? Men jag bryr mig inte om sådant trivialt som estetik eller dömande blickar ?
View attachment 475475
Är det inte 100ggr lättare att byta till ett styre med högre rise?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Är det inte 100ggr lättare att byta till ett styre med högre rise?
Jo, tanken var att kunna justera styret till den position jag vill ha.
Började med styret så nära mig som möjligt utan höjning. Har nu efter mycket testande landat i ca 20mm höjning och 10mm närmare mig än orginal.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top