Ducati och WSBK

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Tänkte kolla med er som har lite koll på WSBK hur det kommer sig att Ducati varit rätt så dominerande de senaste åren.
Har för mig att det har haft något med däcken att göra eller det faktum att de kört med twinnar och därför fått vissa fördelar men minns inte exakt hur det ligger till.

Nästa fråga blir om Ducati kommer att kunna dominera i år igen, om inte, varför?

Först var det kubikskillnaderna (1000cc för twin, 900 cc för trea och 750 cc för fyra) vilket ändrades men då fick fyrorna restriktioner på insugssidan vilket hämmade deras effekt. Förra året var det skillnader i varvtalsregulationerna om jag minns rätt.

Jag tror det blir en fyrcylindrig hoj som vinner i år.

Goodstuff skrev:
Först var det kubikskillnaderna (1000cc för twin, 900 cc för trea och 750 cc för fyra) vilket ändrades men då fick fyrorna restriktioner på insugssidan vilket hämmade deras effekt. Förra året var det skillnader i varvtalsregulationerna om jag minns rätt.

Jag tror det blir en fyrcylindrig hoj som vinner i år.
Så det borde bli lite jämnare mellan tillverkarna i år?

Japp, och det är betydligt färre Ducatis med framför allt! Inte mer än 5-6 stycken i år mot normala 15-20...

Jag kan hålla med om att WSBK har varit ganska mycket "Ducaticup" under de flesta av de senaste 10 åren, men finner det ändå konstigt att inte andra sporttwin tillverkare har klarat sig lika bra.. Kanske har Ducati satsat mycket pengar på klassen..

Men det skall bli kul mer andra tillverkare som kommer framåt lite! Klassen var ju iprincip utdöende för tre år sen. Verkar som att Rad4 hojarna får mindre o mindre restriktioner, så det kan bli en rolig säsong.

amullo skrev:
Jag kan hålla med om att WSBK har varit ganska mycket "Ducaticup" under de flesta av de senaste 10 åren, men finner det ändå konstigt att inte andra sporttwin tillverkare har klarat sig lika bra.. Kanske har Ducati satsat mycket pengar på klassen.
Men är det inte så att japsarna varit ganska konsekventa och kört med radfyror i de flesta SBK-mästerskap?

Iofs har jag för mig att Suzukis TL1000R togs fram för att användas i SBK i slutet av 90-talet men det kanske jag har fått om bakfoten?

Någon som vet om Eurosport kommer sända WSB iår?
Superbike känns på något sätt som lite mer rårejsing, och inte det finliret som de har i motogp. Ska bli skoj att se om Rad4orna har nån chans iår :) Vet inte va de plockar ur för effekt på dessa, men har hört siffror kring 220hk. Ducati plockar väl ut ungefär 200hk på sin 999F05.

sandstream skrev:
Men är det inte så att japsarna varit ganska konsekventa och kört med radfyror i de flesta SBK-mästerskap?

Iofs har jag för mig att Suzukis TL1000R togs fram för att användas i SBK i slutet av 90-talet men det kanske jag har fått om bakfoten?

Jo.. de flesta japsar har kört rad4or..
Men Honda körde ju med sp1/2 a ett par år oxå, och blev två samt vann SBK med Colin Edwards i sätet.(2002?). :tummenupp

Vermullen (stavning?) tror jag vinner iår...

sandstream skrev:

Här har jag lagt upp en artikel som behandlar Yoshimuras TLR projekt i SBK.
http://www.hedblom.se/tl1000r/pics/unfinished_business/

ladda ner dem lokalt och läs sen... jobbigt att läsa dem i browsern

Jag tror Haga på Yamaha blir en livsfarlig kombination i år. Lär bli kul racing med fler fabrikat med fabriksstöd och bättre förare.

första dagen, första officiella testet, Qatar:

Qatar practice day one:
1. Jose Luis Cardoso D.F.X. Treme Yamaha YZF R1 2min 02.618secs
2. Troy Corser Alstare Suzuki Corona Extra GSXR1000 K5 2min 03.044secs
3. Yukio Kagayama Alstare Suzuki Corona Extra GSXR1000 K5 2min 03.309secs
4. James Toseland Ducati Xerox 999F05 2min 03.347secs
5. Fonsi Nieto Ducati SC Caracchi 999RS 2min 03.759secs
6. Karl Muggeridge Winston Ten Kate Honda CBR 1000RR 2min 03.870secs
7. Chris Walker PSG-1 Kawasaki Corse ZX10 2min 03.927secs
8. Sebastien Gimbert Yamaha Motor France-Ipone YZF R1 2min 03.999secs
9. Regis Laconi Ducati Xerox 999F05 2min 04.011secs
10. Ivan Silva Alberola La Glisse Yamaha YZF R1 2min 04.077secs WC
11. Andrew Pitt Yamaha Motor Italia WSB YZF R1 2min 04.176secs
12. Noriyuki Haga Yamaha Motor Italia WSB YZF R1 2min 04.179secs
13. Mauro Sanchini PSG-1 Kawasaki Corse ZX10 2min 04.208secs
14. Norick Abe Yamaha Motor France-Ipone YZF R1 2min 04.214
15. Gianluca Vizziello Italia Lorenzini by Leoni Yamaha YZF R1 2min 04.630secs
16. Pierfrancesco Chili Klaffi Honda CBR 1000RR 2min 04.704secs
17. Giovanni Bussei Kawasaki Bertocchi ZX10 2min 04.720secs
18. Chris Vermeulen Winston Ten Kate Honda CBR 1000RR 2min 04.926secs
19. Lorenzo Lanzi Ducati SC Caracchi 999RS 2min 05.004secs
20. Alessio Velini Team Pedercini Ducati 999RS 2min 05.899secs
21. Steve Martin Foggy Petronas Racing FP1 2min 05.984secs
22. Garry McCoy Foggy Petronas Racing FP1 2min 06.015secs
23. Max Neukirchner Klaffi Honda CBR 1000RR 2min 06.164secs
24. Lucio Pedercini Team Pedercini Ducati 999RS 2min 06.199secs
25. Marco Borciani DFXtreme Sterilgarda Yamaha YZF R1 2min 06.398secs
26. Miguel Praia DFXtreme Sterilgarda Yamaha YZF R1 2min 06.813secs
27. Ivan Clementi Kawasaki Bertocchi ZX10 2min 06.834secs
28. Ben Bostrom Renegade Koji Honda CBR 1000RR 2min 08.881secs
29. Talal Al Nuami La Glisse Yamaha YZF R1 2min 16.175secs WC

Fonsi imponerar iaf

amullo skrev:
Jag kan hålla med om att WSBK har varit ganska mycket "Ducaticup" under de flesta av de senaste 10 åren, men finner det ändå konstigt att inte andra sporttwin tillverkare har klarat sig lika bra.. Kanske har Ducati satsat mycket pengar på klassen..

Men det skall bli kul mer andra tillverkare som kommer framåt lite! Klassen var ju iprincip utdöende för tre år sen. Verkar som att Rad4 hojarna får mindre o mindre restriktioner, så det kan bli en rolig säsong.

Vann inte Aprilia typ 98/00/01? Haga i sadeln 01 iallafall va? :va

KRK skrev:
Jag tror Haga på Yamaha blir en livsfarlig kombination i år. Lär bli kul racing med fler fabrikat med fabriksstöd och bättre förare.

De va en fröjd att se honom när har rattde R7an, mer aphäng får man leta efter!

gthyni skrev:
första dagen, första officiella testet, Qatar:
Kul att se Suzuki i toppen :tummenupp
Å andra sidan har jag fått uppfattningen att Corser är en jäkel på att köra när han är själv på banan men att det inte blir lika bra när det är rejs!

22:30 nästa söndag är bokad!

sandstream skrev:
Kul att se Suzuki i toppen :tummenupp
Å andra sidan har jag fått uppfattningen att Corser är en jäkel på att köra när han är själv på banan men att det inte blir lika bra när det är rejs!

22:30 nästa söndag är bokad!

Kommer ihåg när Franke Chili vann får GSXR750 första gången, han hivade ut hela utrustningen i publiken och åkte tillbaka till depån i kallingarna! :D

Hightuned skrev:
De va en fröjd att se honom när har rattde R7an, mer aphäng får man leta efter!

Kan bara hålla med...osannolika spårval ibland också, som dessutom fungerade. :Bugar Han var lika bra på YZF 750 också. Hoppas det går att köra R1:an likadant!

*/ ?>
Back