Ducati Multistrada?

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Funderar på en Ducati 1000DS Multistrada.

Varför?

Hojhistoria:

CB250.... en katastrof att övningsköra med...

Triumph Bonneville
+försäkring
+lättkörd
+posör
-passagerare
-kurviga vägar över 70 km/h
-motorväg

Bulldog
+kurviga vägar
+ljudet
+passagerare
-tung och seg

Triumph Sprint ST
+försäkring
+hästar och vrid
+passagerare
+touring
-körställning
-stan
-kåpa som ej skyddar

Vad vill jag ha då?
+kurviga vägar
+vrid
+ibland passagerare
+körställning av gubbtyp

Erfarenheter av Multistrada?

Last edited:
Kort provtur

jag tog en kort provtur med den de har på Ducati Sthlm och tyckte att den kändes helt ok.

Ett jäkla vrid från början tyckte jag som är van vid min 748. Den var riktigt skön att köra, både i stan och på lite mindre vägar. Jag trodde den skulle kännas klumpig iom att den är rätt hög o stor, men det var mycket smidigare än jag trodde.

Skulle t.o.m kunna tänka mig den istället för 748:an, men helst båda förståss. Gå till Duc Sthlm o provkör nu. :)

Åker Monster idag. Provade en Multistrada förra veckan hos Ducati Stockholm. En sån vill jag ha. Sitter ganska rakt upp och ner. Skönt! :) Lättkörd hoj tyckte jag. Svängarna blir kanske lite yvigare än Monstret i början men det lär man sig på några dagar. Känns lyxigt med liten kåpa. Har aldrig haft någon kåpa tidigare i mitt liv.
Min son har godkänt baksätet på den. Kanske testar den med dottern i morgon om det inte regnar.

Multin imponerar! :yoparty

På SDKs banhelg på Gotland i somras var det en Multi som spöade det mesta!
Han höll löjligt hög kurvhastigheten och körde ofta om i kurvorna i ett spår långt ifrån idealspåret!

Kan man bara leva med den fula kåpan så tror jag det är en höjdarhoj!

/RedTop

Kom igen hörni!

Den är ju ful! :3freak

Bifogat

• multistrada.jpg
    multistrada.jpg
    53.4 KB · Visningar: 288
Jag lånade en -03 Multistrada på fjolårets GATT, så det blev en testkörning på 25 mil kurviga vägar.

*Kanonmotor! Vrid så det räcker och blir över, passar perfekt på alla typer av landsväg. Löjligt wheelie benägen på ettan. Samtidigt smidig och lättkörd. ettan eller trean i gathörn spelar ingen roll. 84 hästar och 85 Nm enl. Ducati -03, men samtliga testade har mer än 90 av båda på bakhjulet.

*Fjädringen är lite mjuk för bana orginal, men justeras enkelt. Perfekt för kurvigt och stad.

*Chassit är lättstyrt så det förslår. Jag har aldrig haft roligare, det känns lite som en något överviktig (inte mycket) motard. riktigt skoj.

Kör intryck.
Det är ju en underbar hoj. Med rätt förare så spöar den det mesta på bana, även rutinerade förare på liters hojar. Pga sitt enorma vrid så kan man alltid ha effekt till hands och den är riktigt lättkörd. På mindre vägar kommer den definitivt till sin rätt.

Lite grus eller skit i kurvorna märks enbart i lite lätt hasande, inte alls så man blir rädd. Bromsarna funkar kanon. Lite högt utväxlad är den dock.. ett byte till 14 kugg fram gör den lite rappare, liksom ett bättre avgassystem. Även i stan är den snabb, de flesta gathörn går det alldeles för fort runt.

Jag skulle varmnt rekommendera Multin till alla utom riktigt rutinerade banrävar som bara smiskar tider. Jag var väldigt nära att byta bort min 748 mot en sådan, vilket säger en del.

Två nackdelar jag märkt är ganska kraftig turbulens runt hjälmen med orginalruta och hyfsat kraftig fartvind på armarna, inte så det rycker o sliter, men lite kallt på höst/vårdagarna.

Kort register

Åker 999 till vardags, har provat DS men gillade inte motorn, slö över hela registret som dessutom tog det slut alldeles för tidigt, typ 8500rpm. Chassiet upplevde jag som smalt och snabbstyrt, det breda styret ger suverän kontroll.

Samma hoj med 998 testastretta och jag byter direkt!

amullo skrev:
Två nackdelar jag märkt är ganska kraftig turbulens runt hjälmen med orginalruta och hyfsat kraftig fartvind på armarna, inte så det rycker o sliter, men lite kallt på höst/vårdagarna.

Tack för alla svar!

Ska provköra den på Ducati Sthlm i veckan.

På nya -05 är det högre kåpglas och mjukare sadel, det borde bota en del av turbulensen.

Det finns en 1000DS S modell med öhlinare runt om, 14 000:- påslag. Kan det vara något eller är det overkill?

Bonnie skrev:
Vad vill jag ha då?
+kurviga vägar
+vrid
+ibland passagerare
+körställning av gubbtyp
Erfarenheter av Multistrada?
Jag skulle definitivt ha valt BMW r 1200 gs istället. Lite dyrare i och för sig, men har också ett högre andrahandsvärde och lägre försäkring.

Det stod en sån utanför jobbet igår när jag skulle gå hem. Min första tanke var nåt i stil med: -'WTF?!' men när jag sen kollade lite längre på den så insåg jag faktiskt att den var riktigt grym. :tummenupp

Nu hade ju det här specifika objektet 'extra allt' och det gjorde väl sitt till men den verkar riktigt trevlig.

Hä ä bar å köp!

hbo69 skrev:
Jag skulle definitivt ha valt BMW r 1200 gs istället. Lite dyrare i och för sig, men har också ett högre andrahandsvärde och lägre försäkring.

Håller med, det är en väldigt bra hoj, kardan är underhållsfritt och bra men ljudet suger fett!

Jag fick äran att låna en ett pass på Gotland Ring. Oerhört lättsvängd,behövde bara tänka "sväng" så gjorde den det, bra drag (ja, jämfört med min då) väldigt upprät körställning som förmodligen är behagligare på en krokig alpväg än på bana. Kul, men inte "jag".
Utseendemmässigt.... Ducati goes R2D2 fram, apful alltså, bak: cool!

/mina 25 öre

Last edited:
Bonnie skrev:
Det finns en 1000DS S modell med öhlinare runt om, 14 000:- påslag. Kan det vara något eller är det overkill?

Enligt de som provat (inte jag själv då alltså) så är modellen med Öhlinare RIKTIGT bra på alla väglag.

Eftersom jag upplevde fjädringen på den jag provade som antingen något mjuk (Förmodligen förspänningen låg orginal) eller lite hård (framgaffeln) så kan jag tänka mig att Öhlinsmodellen är bättre på båda punkterna.

Se det så här..
Visst.. 14.000:- är pengar, men för de pengarna får du KANSKE begagnade Öhlinsgafflar enbart.
Köper du S modellen så får du gafflar, bakdämpare och styrdämpare från Öhlins, samt ca. 8.000:- i kolfiberdetaljer.

Med andra ord, JA för H*LVETE! Köp S-modellen om du skall köpa en ny, inget snack om saken! Det var den jag tittade på också alt. en beggad -03 som Ducati Stockholm hade/har inne (Grå med väskor).

Jag kan även tänka mig att S-modellen funkar bättre än grund 1000DS på bana, då öhlinarna är lättare/snällare att ställa in. Det finns dessutom en annan avgasdragning att tillgå från bla. Desmorados för bättre kurvhastighet, där systemet dras under motorn istället för bredvid (orginal "värmeskydds" dragningen).

EDIT:
Lite motorinfo..
http://www.moto-one.com.au/performance/1000ds.html
1000g6.gif

Last edited:
När jag ser dina önskemål på din nästa hoj så vill rekommendera dig att prova ST4s:en.
Där får du allt du frågar efter och en del med råge :)

Multi

Köp en, jag har en själv.

Jag har kört hoj sedan 1975 och har aldrig haft roligare hoj.

Jag kör i röda gruppen på SMC och i snabbaste på Ducatikörningarna och det är väldigt få som kör om (enda problemet är på rakorna men du kommer ju ut fortare än de andra ur kurvorna).

Det första du skall göra är att ta bort luftrestriktorerna i insuget ställa om co-halten och byta till 14 kuggar fram.

På ettan och tvåan drar du upp den på bakhjulet utan koppling.

Köp inget Termignoni utan att ha kopplat bort katalysatorn, det blir knappt någon skillnad i ljud.

Köp en kolfiber-hugger och koppla samman hel och halvljus när du kör på hel.

Köper du en -05 eller nyare så får du bredare speglar och mjukare sadel plus en del uppgraderingar till som elsystem och högre vindruta.

Jag är helnöjd trots att den är skitful framifrån och liknar R2D2.

Jag hade ST innan och den känns gammal och sladdrig.

Bengan

Funderar själv på om just Multistradan kommer bli min nästa hoj när jag bestämmer mig för att byta upp mig.

Gå in på www.multistrada.net och läs om ev. barnsjukdomar så du vet vad du får och vad du skall hålla koll på om du köper begagnat.

Vad gäller utseende så tyckte jag länge att det var den fulaste hoj jag någonsin sett. Nu börjar jag ändra mig så smått... Den är något av en ful ankunge - Den växer till sig med tiden :)

mts skrev:

Jag har kört hoj sedan 1975 och har aldrig haft roligare hoj.

Jag kör i röda gruppen på SMC och i snabbaste på Ducatikörningarna och det är väldigt få som kör om (enda problemet är på rakorna men du kommer ju ut fortare än de andra ur kurvorna).

Bengan

Vare du som va på KK 29/7 när MCHK arr: ?? du körde riktigt bra i så fall.

Den som styr är nog viktigast .

Tycker Multin är ful som f.. men racing arvet finns ju kvar idom.
Perfekt gathoj eg , upplevde det med RSV tuono upprätt körställning och kåpa och en potent twin .

Last edited:
Precis! Den växer!
Har även provkört 620:in vilket är en riktigt kul och smidig hoj i stan/kurviga vägar men när man är van med större motorer saknas det lite "grunt".
1000ds är en väldigt allsidig hoj som man kan allt ifrån åka touring till bansmiska med.
-Min nästa hoj blir en Multistrada! Det sa jag redan vid första provkörningen och i år verkar den ha blivit billigare i försäkring...

hbo69 skrev:

Verkar vara en bra hoj, tycker dock att ducceklubben verkar roligare än bumseklubben.

betsy skrev:
Oerhört lättsvängd,behövde bara tänka "sväng" så gjorde den det, Ducati goes R2D2 fram, apful alltså, bak: cool!

Utseendet är det jag har emot den mest.... fast jag börjar vänja mig...

amullo skrev:
Det var den jag tittade på också alt. en beggad -03 som Ducati Stockholm hade/har inne (Grå med väskor).

Kollade också den beggade -03, gillar inte färgen. Klart det skulle sitta bra med öhlinare runt om.

elwe skrev:
När jag ser dina önskemål på din nästa hoj så vill rekommendera dig att prova ST4s:en.
Där får du allt du frågar efter och en del med råge :)

Helt klart ett alternativ, även om multistradan väger över just nu.

mts skrev:

Jag hade ST innan och den känns gammal och sladdrig.

Bengan

Intressant! upplever STn som sladdrig också, mer hojvana människor har skruvat sig fördärvade på fjädringen utan att det minskat sladdret.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon