Ducati Multistrada?

Köpte en ny Multi i sonmras, har hört ST2 och ST3 innan dess. Är väldigt nöjd, känns som man hittat rätt. Tar ett tag att vänja sig, men det är det värt.

Gled in på Ducati Sthlm idag och provkörde en beggad Multistrada 1000 -03 med hårda sadeln.

18 grader varmt, solen i ansiktet, humöret på topp. Konstaterade att sidstället hade en farligt brant vinkel (fixat på -05). Starta, in med kopplingen, i med Neutralen...skrammel skrammel.... N lampan lyser....ahhh...torrkoppling! Trodde jag hittat något mystiskt neutralläge och att lådan höll på att rasa...

I med ettan...upp med kopplingen och iväg! Första känslan är nästan som när jag körde en 125 offroad Derbie på Korsika i somras....hög... vibrationer... liten.... smal.... styret i magen.... dags att växla till tvåan....

Skillnaden var att när jag kollade hastigheten var den väldigt nära 100 och rödljuset vid Sveaplan närmade sig snabbt... grymma bromsar...

Rullade iväg mot Kransen och snurrade omkring på lokalgatorna... kunde fortfarande inte släppa 125 känslan... i positiv anda alltså... liten....lätt.... tänk höger och hela hojen svänger av sig själv... otroligt lättkörd...

Kändes som om jag kört hojen i ett par månader och började få förtroende för den... fast vi bara varit ihop i 20 minuter....

Kollade i backspeglarna.... såg ingenting...helt värdelösa (också fixat på -05 sägs det)... träsmak i röven (-05....fix)....

Sadeln består av en gammal musmatta som limmats direkt på ramen... nåja... går att byta ut....

Irriterad igen på de värdelösa speglarna...hmmm

Rullar ut mot Älvsjö och tänker att den här hojen känns mycket mindre än min gamla Bulldog...lättare... bättre vägegenskaper.... bättre drag.... bra vrid...

Vågar dra på lite trots en självrisk på 15 lappar plus moms..... jävligt kul hoj...lite blåsig (säger det igen....-05 högre kåpglas)... otroligt enkel att svänga med....

Drar på över Essingeöarna...lite blåsigt... sidvind.... känns knappt....

Kan bara konstatera när jag rullar in på Frejgatan att hojen känns som en 125a i storlek och vikt....bra bett i motorn (för mig)... mycket lätthanterlig... skulle inte tveka att dra till Jönköping på denna hoj... eller bulten...siktandes på en sub 8...

Trodde att jag skulle sitta som i ett skruvstäd på sadeln....den överraskade genom att jag kunde variera mig fram och tillbaka...

Hojen jag testade var en beggad -03... speglarna hängde och gick inte att justera.... inte så bra finish på den hojen direkt... skrammlade en del....inte bara torrkopplingen.... stödet såg ut som ett sugrör rakt ner i backen... den så kallade sadeln var en sorglig syn... kändes inte som en -03 japshoj i finish direkt...

Nåja, sammanfattningsvis:
+ lätt, lätthanterlig
+ gillar körställningen
+ suverän motor och bromsar
+ en kul hoj
+ kändes som om vi kört ihop betydligt längre än de 40 min vi träffats

- skrammlig (på den beggade)
- finish (på den beggade)
- utseendet framifrån

speglar, dyna och stöd ska vara fixat på -05

När det gäller Ducati Sthlm var de korrekta och svarade på alla frågor, men de var lite avvaktande, fick fråga om allt, de slökollade på mitt inbyte, fick ett halvbra pris på den, men de var inte direkt på.

Mina funderingar just nu är:

-05 eller vänta lite på -06?
1000 eller 1000S?
Ducati Sthlm, bra eller anus?

Kan vi få till ett inbyte som inte ruinerar mig...så kanske

Trevlig läsning då jag själv funderar på om multin kommer bli min nästa hoj.

Men är det inte bättre att vänta och se om det blir några ytterligare förändringar till 06:an? Kanske hinner du spara lite mer och köpa S-varianten till våren?

Har vi tur går det här kit:et att köpa i framtiden:
http://www.ducatisaarland.de/abc_1.php?id=332

Sad Glad skrev:
Men är det inte bättre att vänta och se om det blir några ytterligare förändringar till 06:an?

Jag kommer att vänta. Känns inte kul att köpa en hoj för att ställa in i garaget och vänta på våren.

Ducati Sthlm verkar ok, lär antagligen handla där.

Kom och tänka på hur situationen var när jag kom.

S=Ducce Sthlm
J=jag

J: Hej!
S: hej
paus
J: Jag har med mig min hoj nu.
paus
J: Ni ville kolla på den för ett inbyte.
S: ok
paus
J: Här är nycklarna, den står på gatan
paus
J: Sen tänkte jag provköra som vi pratade om sist
S: Självrisken är 15 000:- plus moms
J: ok, får se till att inte vurpa då, hehe
paus
J: Lägger mina nycklar på disken här

Går ut och kollar på hojen jag ska provköra, en mek kollar snabbt på min hoj och frågar "hur långt har den gått?", jag svarar och meken går iväg

Kommer tillbaka efter provkörningen
J: kul hoj, kändes jättebra!
S: bra
J: vad tror du om inbyte?
S: vad har du för mc?
J: det är hojen jag kom på, alltså
S: jaha
paus
S: hmmm, kanske typ....så här
J: ok
lång paus
J: men vad är det för leverans på en ny då?
paus
S: beror på
J: kan du kolla det?
paus
S: Kan maila ducce
J: ok
lång lång paus
J: får höras sen då
paus
J: hejdå!
S: hej

Jag var ensam i butiken och lunchen hade de klarat av. Nåja, de var korrekta och svarade på allt. Blev bara en smula pinsamt att det var jag själv som stod där och talade mig varm för en hoj som jag ska köpa. Brukar vara tvärtom.

Last edited:
Typiskt Ducati Stockholm Manér som du råkade ut för.

Säljaren är inte helt inriktad på hojförsäljning och mekarna är duktiga,men har ibland lite mycket att göra.

Skall man in dit och få ett pris så gäller det att pressa på litegrann själv tyvärr.
Jag var själv inne på att byta till den -03:a som står hos dem, eftersom jag körde den i 25 mil och visste att det var lite grejer som behövde fixas innan man var nöjd med hojen, men tillochmed jag som är ganska välkänd (Ökänd?) fick dra ur dem priset på inbyte på min Ducce..

Skall du köpa en ny så ring o prata med Pantah på Biscaya, han är bra mycket mer servicevillig än "vissa" tycker jag. Alternativt snacka med Italiabike center i Arboga.

En sak som är till Ducati Stockholms fördel är att har man köpt hojen hos dem så är de väldigt trevliga mot en efteråt. Helt klart så är eftermarknaden prioriterad. Vad gäller leveranstiden på en -05 så lär det gå att fixa snabbt om du pratar med Biscaya. -06 kommer väl ut i vinter, lagom till att man inte kan provköra.

Inga stora förändringar på Multi till -06 så en -05 är ett bra köp. Stödet på äldre 03 går att byta rätt av mot nyare samt även backspeglar och ruta.

Jag skulle definitivt förorda en S om du skall välja och pengarna är ok. Biscaya tror jag har en Multi S inne för leverans.

Det finns massor av tillbehör till hojen från Ducati Performance och moddar att göra själv finns det också en del att fixa med. Mycket tas upp på www.multistrada.net liksom ev. barnsjukdommar på 03 modellerna (vibrerande bromsar, instrument som lägger av). Mycket är fixat till -05, backspeglar, sits, stöd, vindruta, bromsar, instrument osv.

Om du köper en så glöm inte att gåmed i klubben för billiga bandagar! 300:- för en heldag på banan är det inte många som slår.

Multistrada

Har en Multi -03 till salu....
Go som faaan tycker jag!

Kolla också Bike Corner i Karlstad, dom kanske ger dig ett bättre inbytespris. Trevliga att ha att göra med är dom också. Jag bytte en 900SS mot en 748'a där för några år sedan då jag fick ett mycket lägre mellanpris än på Ducati Sthlm.

Provade M-stradan förra året och var mkt nöjd!
Precis som föregående piloter vittnat om är den lättsvängd som få och jävligt kul att köra. Den kom till sin absoluta rätt i stan och på sina små krokiga vägar. Satans rolig hoj!

Jag skulle lätt kunnat tänka mig en faktiskt, tyvärr lite ful fram men det kan jag leva med.

Inte samma drag som i min ST4s men helt ok. Tror Mulitstradan skulle passa mig jävligt bra. Sätta på lite buller och kanske gå på S-versionen om man tyckte det var befogat.

amullo skrev:
Skall du köpa en ny så ring o prata med Pantah på Biscaya, han är bra mycket mer servicevillig än "vissa" tycker jag. Alternativt snacka med Italiabike center i Arboga.

Jag skulle definitivt förorda en S om du skall välja och pengarna är ok. Biscaya tror jag har en Multi S inne för leverans.

Om du köper en så glöm inte att gåmed i klubben för billiga bandagar! 300:- för en heldag på banan är det inte många som slår.

Tack för ditt svar! Det är sådana här svar som gör SH.com så bra.

Ska nog kolla runt lite som du föreslår.

Om jag köper blir det en S modell, gillar att pilla på saker och ställa in.

Klubben är given om det blir affär.

Håller på att flytta vilket gör att jag hamnat i akut tidsbrist. Att vi närmar oss nattfrost gör inte saken bättre :(

Charlie Parker skrev:
Har en Multi -03 till salu....
Go som faaan tycker jag!

Vad fick dig att byta till en MT-01?

Ser att de säljs ut nu till bra priser. Fast jag lurar alltid mig själv med alla japshojar som dumpas när säsongen är slut. Tror alltid att jag gör fynd, ända tills jag ska byta in den eller sälja.... där känns ducce mer stabila.

Tjena!

Lyfter tråden lite eftersom jag går i tankar om att köpa multi.
Vad är det för skillnad på de olika årsmodellerna? Är lite dåligt insatt men fått för mig att f.o.m 2007 är det 1100cc, var det då man ändrade serviceintervall också? Har hittat en just 07:a men som vanligt ligger priset lite högre än vad jag tänkt mig från början, kanske inte minst för att det är en S. Ska man ha S? :)
Läste någonstans att multin är på väg ut från modellprogrammet och att något nytt skulle ersätta, kanske redan nästa år. Blir gammal modell svårsåld = dumt att köpa? Något speciellt man ska tänka på? Tackar...

Edit: Ava MC, bra eller anus?

Fz1, Tiger, Ktm 950/990, V-stroem 1000, Varadero och Caponord några andra liknande hojar som poppar upp i mitt huvud som kanske passar dig då:)

arrghh...trådlyft från 2005:huvet :gnissla

Last edited:
Spelar väl ingen roll om det är trådlyft? Jag vill ha hjälp ju! :)
Och de alternativ du listar är förresten inte intressanta. Jag ska ha ducce! hihi.. Men tack ändå!

Ja 2007 fick den 1100-spis.
Serviceintervaller 1200 mil/12 månader,vilket som inträffar först.
Fick jag välja skulle jag välja den lite mer utrustade S:en.
Multistradan är defenitivt en underskattad hoj,lätt,lättsvängd,trevlig motor,bra bromsar.

Back