Ducati Monster PRIS?

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Jag funderar ev. på att skaffa mig en Ducati Monster 900, årsmodell 94-99. Har kollat runt lite efter priser och import är inget som skrämmer mig, men det skall vara till rätt pris. Jag har spanat lite på mobile.de och autoscout samt blocket. Jag tycker det verkar svårt att skapa en prisbild av en schysst originalcykel i bra skick. Jag har sökt på forumet och inte hittat det jag söker för, så fråga:

Vad skall man behöva hosta upp för en schysst tidig monster? :va

Så till andra frågan, de tidiga duccarna kom ju enbart i solida färger(såvitt jag vet), alltså svart, gul, röd. Sedermera kom väl 750:n i silver. Iaf så har jag haft svårt att hitta information om vilka färgkombos som finns. Jag är tyvärr helt såld på Senna-färgsättningen, dvs Mörkgrå metallic med röda hjul, men har fått för mig att denna färg-kombo fanns bara på s-modellerna??? Så frågan lyder:

Vilka färgkombinationer finns till Ducati Monster 900, 94-99? :confused:

Övrigt: Fyll gärna på med "bra att veta" köptips, jag vet att det sitter en hel del kunniga ducatister på forumet!!! :tummenupp

PS: Angående val av cykel och årsmodell är fastslaget, inte lönt att kommentera om att jag skall skaffa en insprutare osv osv. Jag har bestämt mig på denna punkt. :)

Tackar för hjälp!!! :Bugar

Kolla även annonserna på http://www.ducceklubben.org/
Pris varierar ju som satan mellan årsmodellerna så mitt första tips är att rikta in dig lite mer efter din plånbok. Och att hitta en helt orginal monster är nog omöjligt. Men det betyder ju inte att ägaren har slängt orginaldelarna. Och om du nu prompt vill ha en helt orginal så ring killen vars hoj du är intresserad av och fråga vad han ska ha för hojen i orginalutförande.

Edit: Hittade denna http://www.sporthoj.com/annonser/?id=16119#

Last edited:
Jag kan bara hålla med yonsson

Du tittar alltså efter
*Monster 900
*Mellan 94-99
*Milantal ?
*Färg ?
Här finns ju massa att specificera.. Leta fram ett par hojar med länkar så får du ytterligare hjälp med om priset är rimligt, mm.

Färger som funnits (vad jag vet) är Dark (mattsvart), Black (blanksvart), Gul och Röd.
Förutom dessa så har även en del specialare gjorts, som Chromo exempelvis. (Delvis kromad tank).

Köptips annars..
*Servicebok (*doh*)
*Kamremmar bytta vartannat år. slaviskt.
*Ev. tillbehör har kvar ca. 15-20% av inköpsvärde vid försäljning.
*Köp av en entusiast.

Tjena!

Polarn har en röd 97:a som kan vara till salu, jag tror inte du kan hitta en originalhoj i bättre skick. Den är kapad bak och det sitter en del kulfiber lull-lull på den, men han kan säkert tänka sig att sälja de grejerna separat.
Kolla mer på http://fredrik.hygren.com/robban.htm

Pm:a mig så kan du få telefonnummer om det är av intresse!
Jag vet inget om eventuellt pris osv.

Mvh Hygge

Tackar för snabba svar!

Jag skrev original av en specifik anledning och det var för att jag vill lägga pengar på rätt tillbehör. Dock måste jag säga att om man har gjort snygga modifingeringar så är detta inte ett minus. Jag har en bild i huvudet hur den skall se ut, men naturligtvis skall detta inte styra mitt köp alltför mkt.

* Dark går bort pga att den har sämre utrustning osv.
* Årsmodell är inte viktigt eftersom det inte gjordes några större förändringar
men om det är billigast med tidig, så varför inte 94-95.
* Färg: Svart, om det inte går att få mörkgrå med röda hjul
* Annan färg kan gå, men till mkt rätt pris
* Min plånbok är liten, mkt liten
* Milantal, mellan 1500-3000.

Jag såg en Monster 900 -94 på mobile.de, hade gått 2720 mil, svart, andra ljuddämpare men original följde med. Pris: (förhandlingsbart) 4000 Euro.

Det priset tycker jag känns bra om cykeln är i gott skick.

Ädit: Vilka serviceintervaller ligger det på monster, vid vilka miltal?

Last edited:
4000 euro + 2.200 kronor i regbes, plus div omkostnader för att frakta runt dig i Tyskland och hem igen. Det blir ju inte så billigt plötsligt. Det finns inte så många tidiga 900 Monster till salu i Sverige, men de som finns ( typ min ) ligger ju runt 50" iaf nu på vårvintern, om ett par veckor kostar de mer.

De flesta Duccar är ägs ju av entusiaster, köp en som ser fin ut, går bra och har rätt pris. Inte mycket till hjälp tyvärr men så köper jag själv med hjärtat ist för hjärnan.

amullo skrev:
*Kamremmar bytta vartannat år. slaviskt.

Vartannat år eller var 1000:e mil beorende på vilket som inträffar först..

....Egentligen gör det väl inget om kamremmarna aldrig bytts mer än veckan innan köpet för problemet med kamremmar uppstyår väl bara om de går av!?

Att bytta kamremmar på mitt monster kostade under 700spänn för material och arbete... Tyckte det var överkomligt så stirra dig inte blind på kamremsbyte.. Är hojen i bra skick f.ö. kan du ju själv lämna in hojen för kamremsbyte.. Jag skulle hellre fokusera på t.ex. de stora service:arna.. De ska göras var 2000:e mil och de kostar flis... Runt 5000:- springer de säkert loss på så dra av ett par tusenlappar på en hojs värde om det närmar sig storservice eller "lägg på" ett par tusenlappar i värde på en hoj med nyligen genomförd storservice..

Chronic: Håller med dig änågende köp, men eftersom jag inte är stressad att skaffa en så väntar jag tills rätt motorcykel ramlar in för rätt pris. Dock kan man kalkylera lite angående import:

4000 Euro = 36000 kr
Regbes= 2200 kr
Resa= Bensinpengar(åker färjor gratis), men man kan väl räkna en 3000 kr

Totalpris: 41200 kr.

Då har jag inte förhandlat/prutat originalpriset som han begärde och tog i rätt bra för tysklandsresan.

Självklart tillkommer det extragrejor som jag inte räknat in här, oväntade omkostnader osv.

Chronic, du skulle inte vilja låna ut ditt regnummer så att man kan kolla försäkring?

Angående försäkring, effekten diffar rätt mkt från import och svensksålt på papperet, vad gör det på försäkringskostnaden?? :confused:

Josafan skrev:
Vilka serviceintervaller ligger det på monster, vid vilka miltal?

Service är som vanligt
*Ventiler var 1000:e mil
*Kamremmar var 2000:e mil eller vartannat år.
*Olja var 1000:e mil (rekommenderat var 500:e mil) Kör med BRA olja, personligen rekommenderar jag OKQ8 SBK 15-50W Helsyntet. Enligt verkstaden ser hojen ny ut i motorn efter 4000 mil.

Monster DARK
Skillnaden mellan Dark och "vanliga" monstret är väldigt små. Instrumentering, tyngre sving och icke inställbar fjädring (annat än förspänning).

Men en av grejerna med Monstret är att det är en väldigt populär hoj att modifiera, så det stämmer inte alltid. Många monsterägare byter både bakdämpare och gafflar själva, eftersom det finns mycket begagnat på marknaden.

Priset som du nämner låter intressant.

Josafan skrev:
Angående försäkring, effekten diffar rätt mkt från import och svensksålt på papperet, vad gör det på försäkringskostnaden?? :confused:

Tydligen har svensksålda hojar en lägre effekt i registreringsbeviset än samma importerade hoj.... Därav skillnaden..

Ahh så härligt med kvick sporthoj.com-respons!

Tackar amullo för bra information. Måste fråga, när du säger att priset låter intressant, menar du då att det är för lågt att sikta där eller "dumförklarar" du mig? Bara undrar, så att man inte är ute o cyklar när det gäller pris. :crash :)

@Würst-man: Yepp, det stämmer. Men är det ngn som vet hur det skiljer i försäkring. Man vill ju inte betala megabelopp? :)

Jag vet i alla fall att Folksam inte gillar importerade hojar. Det andra bolagen har jag ingen aning om. Folksam är även ett bolag som försäkrar på reg-effekten. De andra bolagen går på ursprungseffekt. Alltså om du mellanreggar hojen så blir den billigare hos folksam men premien kvarstår hos övriga bolag.

Josafan skrev:
Tackar amullo för bra information. Måste fråga, när du säger att priset låter intressant, menar du då att det är för lågt att sikta där eller "dumförklarar" du mig? Bara undrar, så att man inte är ute o cyklar när det gäller pris. :crash :)

Nix, inte så jag menade, utan att priset verkar bra.. :tummenupp

Har precis hämtat en hoj från Tyskland, och beroende på hur/vad man räknar blir kalkylen lite annorlunda. Men det är ju ett större utbud och lägre priser så det går nog ihop ändå. Mitt tips är att försöka göra en så noggrann kalkyl som möjligt innan du åker. Använd t ex ViaMichelin eller annan kartguide för att beräkna resrutt. Glöm inte kostnader för fika/mat och hotell mm - sånt drar iväg.

Skall du köra hem hojen tillkommer kostnader för registrereing, försäkring och skylt, totalt ca 95 euro.

Väl hemma så är kostnaderna för besiktning nedanstående (hämtat från bilprovningens hemsida):
"Första registreringsbesiktning, oregistrerat - fordon utan svenskt registreringsnummer. T ex import från EU, inklusive ursprungskontroll och vägning: 1760 kr".

Jag flög ner, hyrde bil, bodde på hotell och åt gott, åkte och köpte hoj, körde hojen till Kiel, tog färjan till Göteborg och hämtades där. Mina utlägg (inklusive mutor till den som hämtade mig) hamnade på ca 7000:-. Men det var det värt. Det går naturligtvis att resa billigare. Lycka till med val av hoj och ev. import.

Last edited:
(Menlöst inlägg)

Är böjd att hålla med om att den här färgsättningen är läcker. :)

Kit%20Corse%20Profile.jpg

Josafan skrev:
* Färg: Svart, om det inte går att få mörkgrå med röda hjul
* Annan färg kan gå, men till mkt rätt pris

Angaende farg, jag hade en Monster 900, 97:a i morkgra metallic (utan roda falgar) och det var orginalfargsattning. Nu vet jag att den har blivit omlackad till blatt med en vit stripe - sa du far hitta ett annat ex.

Såg 3 st 98-or runt 4000€ på mobile.de
Köp inte första bästa du hittar. Det finns en del av dom. Har du kikat på Cromo modellen? Fanns nog bara 98 och 00 tror jag... Det var i princip en M900S fast med kromad tank. Skitläcker och ovanlig...

Även jag funderar på att införskaffa ett Monster nu i vår. Men försäkringssituationen är inte kul för mig iaf.
Förstår inte varför Monster-modellen har så höga premier.
Jag kommer inte under 10k för halv/år och då går det inte att ställa av.
IF ville ha över 50k för hel/år. Som att försäkra en sporthoj.

Men som vanligt, är man över 25 och köper en 5+ år gammal hoj så blir ju försäkringsläget genast mycket trevligare.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph