Ducati monster 696 går på en cylinder tills man startar om..

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Har en ducati monster 696 2009 som gått ungefär 1600 mil. Ett problem uppstod igår när jag gasade på på en lite finare raksträcka, att ena cylindern lägger av när man kom till varvstopp och motorlampan tänds. Dvs ger jag fullgas i 2:an och jag hinner inte växla innan varvstopp, så tappar den effekt och går på ena cylindern bara. Jag saktar ner och stannar, kollar om något oljeläckage. Provar med att ta av tändhatten från ena cylinder och då blir det ingen skillnad, då förstod jag att den går på endast ena cylindern. Startar man om hojen då funkar den utan problem. Gasar man igen så man kommer till varvstopp då är det samma problem,

Ringde till Claessons i bromölla och de hade ingen tid förräns i början av september, så jag vänder mig till er här! Har ni råkat med något liknande? Kan det vara tändspolen eller kanske tändkablarna?


Lite info om mc; Mc är 2008, gått ungefär 1600 mil varav jag kört 600, olja och filter, tändstift och luftfilter är byta i våras.
 
Jag hade inte samma problem riktigt, men den gick på en cylinder ibland, oftast kall.

Ducati i Sthlm ( som fanns då ) tipsade om pick-upen som får signal från svänghjulet brukar krångla så jag bytte den själv, kostade runt 1000:- och löste problemet.
 
Jag hade inte samma problem riktigt, men den gick på en cylinder ibland, oftast kall.

Ducati i Sthlm ( som fanns då ) tipsade om pick-upen som får signal från svänghjulet brukar krångla så jag bytte den själv, kostade runt 1000:- och löste problemet.

Hade du likadan hoj som jag då eller?

Min hoj har ingen betydelse om den är varm och kall. Den funkar också hur bra som helst om jag inte kommer till varvstopp då kommer motorlampan upp och den går som den gör. Det är också samma cylinder hela tiden, dom skiftar inte.
 
Jag skulla prova att byta plats på tändspolarna, och se om problemet följer efter.
 
Hade du likadan hoj som jag då eller?

Min hoj har ingen betydelse om den är varm och kall. Den funkar också hur bra som helst om jag inte kommer till varvstopp då kommer motorlampan upp och den går som den gör. Det är också samma cylinder hela tiden, dom skiftar inte.

Nej jag hade kill-modellen, 900cc hehe
 
Efter en tur i sandaler och shorts där jag provocerat fram mc med min dumhet så fick jag till slut fram en felkod och som det står COIL på. Ska se var jag kan beställa en tändspole så snabbt som möjligt för att se om det hjälper.

Jag har ju reservdelskatalog där jag får fram reservdelsnr på tändspole och när jag söker på det så kommer det lita alla andra sorters modeller också! Ska det vara specifikt till en 696 eller kan den suttit på en 797 som i nedanstående exempel då`?

https://www.ebay.co.uk/itm/DUCATI-MONSTER-796-ABS-IGNITION-COILS-OEM-380-1-015-1A-/172228725181
 
Last edited:
Ibc? Vem kan man ringa till i Sverige förutom Claessons då? Ska självklart skickas! Finns biscaya! Fler då??
 
Efter en tur i sandaler och shorts där jag provocerat fram mc med min dumhet så fick jag till slut fram en felkod och som det står COIL på. Ska se var jag kan beställa en tändspole så snabbt som möjligt för att se om det hjälper.

Innan du beställer något, kontrollera att det inte bara är oxidering av kontaktblecken. Smeta på vaselin (korrosionsskydd) och montera/demontera ett par gånger.
 
Innan du beställer något, kontrollera att det inte bara är oxidering av kontaktblecken. Smeta på vaselin (korrosionsskydd) och montera/demontera ett par gånger.

Tog av tändkabeln vid tändspolen, såg hur rent som helst ut. Tänkte om det skulle vara någon glapp eller liknande men nej, satt som det skulle.
 
Då måste jag plocka ner hela tanken. Bor i lägenhet och det tar för mkt tid för att jag ska göra det och montera ihop igen för att se om det fungerar. Har nu beställt en tändspole och får den på torsdag.
 
Liten uppdatering till nån i framtiden.: Det var alltså tändspolen det var fel på. Beställde en från Biscaya, fick det idag och byte spolen direkt. Har provkört i över 1 timme på alla växlar och alla möjliga varvtal och hastigheter och felet kommer inte upp längre. :yoparty
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top