Ducati 620 går ojämnt på tomgång och smäller vid gaspådrag

Idag va han igång igen, lät han stå igång i ungefär 30 minuter. Han kom upp i 104 grader och sedan började jag med att stänga av honom, sätta på tändningstestare på båda tändstift och tändhattar för att sedan starta och stänga av då och då. Dock så starta han vanligt varje gång så kunde inte se om det är något glapp i tändhattar. Sedan bestämde jag mig för att provköra monstret men han va väldigt slö i 3:ans växel.. även i 4:ans, men 1 och 2 va han hyfsat pigg. Några idéer? Kan detta hänga ihop med det andra problemet? Vad tror ni. Tack för er tid!

Och med slö menar jag att när jag drog fullgas så morrade han bara till men accelerade inte, utan hastigheten steg väldigt sakta.
 
Ju fortare du kör desto mer effekt behövs... Tycker att det låter som om den inte får soppa så det räcker.
 
Hur har det gått med hojen? Hittade du till slut vad som felade? Jag har nämligen en likadan hoj 2003 Ducati Monster 620S och det som hände mig var att den började "sluddra" på motorvägen och tappade kraft. Till slut la den bara av och varje gång jag satte igång den igen så varvade den helt okontrollerbart (mellan 1-4k varv) och började jag dra på gas så baktände den och stängdes av. Nu är den inne på verkstan och felsöks och det verkar inte vara det lättaste att hitta felet.

Därför är jag extra nyfiken om du hittade felet. :)
 
Hur har det gått med hojen? Hittade du till slut vad som felade? Jag har nämligen en likadan hoj 2003 Ducati Monster 620S och det som hände mig var att den började "sluddra" på motorvägen och tappade kraft. Till slut la den bara av och varje gång jag satte igång den igen så varvade den helt okontrollerbart (mellan 1-4k varv) och började jag dra på gas så baktände den och stängdes av. Nu är den inne på verkstan och felsöks och det verkar inte vara det lättaste att hitta felet.

Därför är jag extra nyfiken om du hittade felet. :)

Hade samma problem med min 620.
Visade sig vara en av sladdarna till tändspolen (inte tändkablen) som satt löst.
Bytte skon till en ny, så fick den bättre fäste och misstönde inte efter det.
 
Hade samma problem med min 620.
Visade sig vara en av sladdarna till tändspolen (inte tändkablen) som satt löst.
Bytte skon till en ny, så fick den bättre fäste och misstönde inte efter det.

Ok tack! Hoppas att samma gäller min hoj. Verkstan är stängd denna vecka så på måndag får jag förhoppningsvis svar.
 
Last edited:
Hur gick det Jonaska?

Lämnade in den på felsökning då jag inte är så händig själv. Efter 2h felsökning hade dom fortfarande inte hittat felet. Jag kunde inte pröjsa mer för något dom inte var tillräckligt säkra på att hitta felet på så har inte kunnat köra någonting sedan maj...
 
Lämnade in den på felsökning då jag inte är så händig själv. Efter 2h felsökning hade dom fortfarande inte hittat felet. Jag kunde inte pröjsa mer för något dom inte var tillräckligt säkra på att hitta felet på så har inte kunnat köra någonting sedan maj...

Tipsa du om kablaget?
 
Jordkabeln till ecu:n har lossnat för mig en gång, tog ett tag å klura ut. :3freak
 
Väldig sen uppdatering men hojen är fixad sen ett tag tillbaka. Det som felade var RPM-sensorn.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top