Ducati Monster 180+

190 bah... :D
Hur ligger det till med drevning och hastighetsmätare på monstren?
Man kan ju få riktiga glädjemätare om man drevar ner fel motorcykel.
När jag maxar Laverdan är det som om man hänger och fladdrar efter hojjen och den gör väl knappt 200.
200 på min kawa är som ett gapskratt, 200 på cbr:en är värre då måste man ducka lite.

Min CB900f från 82 utan tillstymmelse av kåpor gjorde 205(enligt mätaren) sen behövdes det mer än 2filer för att hålla sig på vägen och jag vågade inte hålla längre, tror nog en femma till var nåbar om föraren vågat. Detta var självklart även med tankväska.

Nog är det något galet med ditt Monster.

PalleP skrev:
2473995 190 bah... :D
Hur ligger det till med drevning och hastighetsmätare på monstren?
Man kan ju få riktiga glädjemätare om man drevar ner fel motorcykel.

Hastighetsgivaren sitter på framhjulet... :tungan

Jesper Cronelid skrev:
Hahaha... Förstår precis vad du menar... Börjar göra ont vid typ 150km/h

Låga clip-ons är lösningen. 150 - 160 är inte ens ansträngande..!

Om man nu tycker det är jätteskoj att köra tokfort rakt fram köper man väl knappast ett monster och tar bort framkåpan :va

betsy skrev:
2476611 Om man nu tycker det är jätteskoj att köra tokfort rakt fram köper man väl knappast ett monster och tar bort framkåpan :va

Så du menar att min hoj har haft en framkåpa? :va

Det här är bara en toppfartstråd, inte en tråd om hur kul vi tycker det är att bränna rakt fram utan bara helt enkelt hur fort våra monster går... :hihi

Man kanske snarare skall säga att om man är intresserad av toppfart så är inte direkt monstret det absolut självklaraste valet man kan göra.

Har funderat på att nån gång lägga i sexan vid full rulle. Kanske till helgen :tungan

/Ssss

Dan_ne skrev:
2473648 men jag kommer fan inte upp i mer än 190 - 195...

Min 750 dark -01 med bara fem växlar passerade 195strecket och vibrerade till strax nedanför 200-strecket då jag blev rädd och slog av på gasen...

/ M.O. Ralkärring

amullo skrev:
2476690 Man kanske snarare skall säga att om man är intresserad av toppfart så är inte direkt monstret det absolut självklaraste valet man kan göra.

Jag är alltid intresserad av toppfart. Monstret har alldeles lagom toppfart för mig och gatkörning... ;)

Enklast är att kolla i instruktionsboken hur fort hojen borde gå. Om det t.ex. står att max fart är 180 så är det vid fullt varvtal. Om du inte trimmat eller drevat så har du med stor sannolikhet en glädjemätare om den visar mera. Om du har nedförsbacke, medvind och hemlängtan så kan cykeln varva mer än max och då går hojen fortare.

bsajanne skrev:
2476745 Enklast är att kolla i instruktionsboken hur fort hojen borde gå. Om det t.ex. står att max fart är 180 så är det vid fullt varvtal. Om du inte trimmat eller drevat så har du med stor sannolikhet en glädjemätare om den visar mera. Om du har nedförsbacke, medvind och hemlängtan så kan cykeln varva mer än max och då går hojen fortare.

Top speed: over 190 km/h

står det i min...

Tror att varvstoppet på min går in vid 8750 rpm, de ska ge 215 km/h i sexan. Har precis drevat ner så nu ska den bara göra 200 vid varvstoppet.

Har aldrig dragit den till varvstoppet på sexan så jag vet inte om det är möjligt att göra det eller inite.

Hastighetsgivaren sitter på framhjulet...

Min sitter på bakhjulet. Men de blir ju samma reslutat. Drevning spelar absolut ingen roll.

imaster skrev:
2476667 Så du menar att min hoj har haft en framkåpa? :va
Menar och menar... näe, men mina har alltid haft det.

imaster skrev:
Det här är bara en toppfartstråd, inte en tråd om hur kul vi tycker det är att bränna rakt fram utan bara helt enkelt hur fort våra monster går... :hihi

Aha! Då vill jag tillägga att min monster är jättefort:yoparty

Fruns förra Monster, en 620, pressade jag upp till 200 en gång.
Sin S2R har hon själv kört 215, men då fanns det mer kvar.
Allt enligt originalmätarna så man får dra av lite :tungan

Teinvall skrev:
2476825 Tror att varvstoppet på min går in vid 8750 rpm, de ska ge 215 km/h i sexan. Har precis drevat ner så nu ska den bara göra 200 vid varvstoppet.

Har aldrig dragit den till varvstoppet på sexan så jag vet inte om det är möjligt att göra det eller inite.

Min sitter på bakhjulet. Men de blir ju samma reslutat. Drevning spelar absolut ingen roll.

Skönt att höra att de är flera som sitter runt 200 o harvar!!
De är ju hur snabbt man kommer dit som räknas på en ducati... :tummenupp

imaster skrev:
2476765 Top speed: over 190 km/h

står det i min...

I min bok står det 175 km/h. Monster 600 -98. Jag har provat. Den ökade farten hela tiden men jag fick så långtråkigt att jag släppte av vid ungefär 150. Acceleration är nånting som finns i de lägre fartregistren...!
Som andra redan upptäckt, man köper inte Monster för att få en hög toppfart. Monster är till för att svängas med. :arsele Kanske bromsa när man ser Gud precis före kurvan som kommer i hög fart :tummenupp

Står toppfarten inte i regbeviset på nyare hojar?
På regbeviset till min ZX12R står det följande under motor och växelåda, Högsta hastighet, km/h 308.
Bland övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.) Står det T71T fordonets maximala körhastighet är 308 km/h.:hojraket

På min XTZ750 står det ingenting under varken högsta hastghet eller övriga uppgifter, kanske är den för gammal...och trött?:confused:

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back