Ducati Monster 180+

Dan_ne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 9
Någon som har kört snabbare än 190 med en Ducati monster 900 ( framkåpan borttagen? )
Jag låg o pressade som satan mellan Link o Nork en sen kväll med lite trakfik... men jag kommer fan inte upp i mer än 190 - 195...
180 på 5:ans växel sen slänger man i 6:an o ökar 10-15 Km ... :va
 
Dan_ne skrev:
2473648 Någon som har kört snabbare än 190 med en Ducati monster 900 ( framkåpan borttagen? )
Jag låg o pressade som satan mellan Link o Nork en sen kväll med lite trakfik... men jag kommer fan inte upp i mer än 190 - 195...
180 på 5:ans växel sen slänger man i 6:an o ökar 10-15 Km ... :va

Samma här. Jag måste nog synka förgasarna på min iofs men den maxar strax över 190.
 
Min 900:a gjorde 218km/h på mätaren, vet ej hur det stämmer överrens med verkligheten. Gick säkert lite till men jag vågade inte dra den mer då varvet var tillräckligt högt ändå :näsblod
Lite neddrevad samt trimmad med system och flatside-förgasare, ingen frontkåpa.
Men vem vill åka fortare än 180km/h med ett monster, det är ju problem att hålla i sig redan vid 160. Börja svänga i de farterna istället, det är då det roliga börjar :tummenupp
 
Dee_cati skrev:
2473651 Min 900:a gjorde 218km/h på mätaren, vet ej hur det stämmer överrens med verkligheten. Gick säkert lite till men jag vågade inte dra den mer då varvet var tillräckligt högt ändå :näsblod
Lite neddrevad samt trimmad med system och flatside-förgasare, ingen frontkåpa.
Men vem vill åka fortare än 180km/h med ett monster, det är ju problem att hålla i sig redan vid 160. Börja svänga i de farterna istället, det är då det roliga börjar :tummenupp

Jag lät maxa mätaren några gånger vilket skulle vara 225 km/h.
Nu är det givetvis en italiensk mätare så viss felindikering ingår...

Min maskin var en nästan standard 900 från 2000, insprutning med custommappad PowerCommander, slipons, uppsågad luftburk och lättat svänghjul.
 
190 låter konstigt..
Kanske pga. dåligt ställda fuggar eller dålig aerodynamisk ställning på föraren..
Monster 900 toppar ju mer än 200 om allt står rätt till. Jag skulle gissa att den bör ta slut runt 210-215 med orginal drevning. OM det är en "liten" förare vill säga..
 
Last edited:
hmmm Mitt lilla monster 620 går snabbare... :rolleyes:

Varvtalsstoppet slog ifrån vid ~230 km/h fast då var den nerdrevad.
Om det nu gör stor skillnad så hade jag den lilla kåpan men kompenserade den med att ha regnställ på mig... :D
Tippar att den kan gå aningens snabbare nu när den har normalt drev.

Borde inte en 900 vara snabbare :va

/issi
 
Min luftkylda 900 med helssystem och "pod" filter + neddrevad gjorde 233 km/h, enligt den "kalibrerade" cykeldatorn av modell dyrare.

Det tog en bra stund att komma upp i det kan jag säga, sen blev jag omkörd av en SAAB 9000...


När jag bytte till helsystemet ( 2 till 1 )så ökade toppfarten 20 km/h, så något var säkert ganska felinställt innan..

Clip-on hade jag ju oxå..
 
Last edited:
Ducster900 skrev:
2473654 Jag lät maxa mätaren några gånger vilket skulle vara 225 km/h.
Nu är det givetvis en italiensk mätare så viss felindikering ingår...

Min maskin var en nästan standard 900 från 2000, insprutning med custommappad PowerCommander, slipons, uppsågad luftburk och lättat svänghjul.

Jag hade iofs "värstingmätaren" med laptimer, varvräknare och digital km/h-mätare som var väldigt lättkalibrerad men det var inget jag själv hade pillat på. Insprutarna sägs gå jämnare men ger de så mycket mer i effekt? Har aldrig kört ducce-insprut och jag gillar förgasare överlag på mc's.
Oavsett hur många kusar det är i den så går den inte fortare än vad drevningen tillåter motorn att varva på. Bara hur fort det går upp dit :D
Iofs så kan lite kusar vara hjälpligt på en monster med CW-värdet mot sig...
 
amullo skrev:
2473657 Det låter konstigt..
Kanske pga. dåligt ställda fuggar eller dålig aerodynamisk ställning på föraren..
Monster 900 toppar ju mer än 200 om allt står rätt till. Jag skulle gissa att den bör ta slut runt 210-215 med orginal drevning. OM det är en "liten" förare vill säga..

Svårt att ha en aerodynamisk ställning på ett monster, om man inte stoppar huvet under armen eller kör med en vindhjälm... vilket jag inte äger :huvet
 
amullo skrev:
2473657OM det är en "liten" förare vill säga..

Jag är inte så himla liten, låt oss säga så att hojen står för 2/3 av vikten när vi är ute och åker... :crash
Tror att min mätare visar lite mindre än verkligheten dock, en jobbarkompis låg bakom med sin Nissan Micra och höll mellan 130 o 140 när jag höll 120 jämt på mätaren...

Får fixa GPS, måste gå till botten med det här... :hihi

Dan_ne skrev:
2473665 Svårt att ha en aerodynamisk ställning på ett monster, om man inte stoppar huvet under armen eller kör med en vindhjälm... vilket jag inte äger :huvet

Låga clip-ons. Kolla mitt Garage.
 
Last edited:
Dan_ne skrev:
2473665 Svårt att ha en aerodynamisk ställning på ett monster, om man inte stoppar huvet under armen eller kör med en vindhjälm... vilket jag inte äger :huvet
Låter konstigt som sagt. Men att sätta sig långt bak och krypa ihop så mycket det går gör stor skillnad. Min HD helt utan kåpor går mätaren ut utan problem (220) Jag vågar dock inte ta henne längre, man känner sig rätt "airborn" i de farterna utan att ha någon kåpa att krypa ihop bakom. Känns inte helt riskfritt.

Mvh
Jörgen
 
imaster skrev:
2473669 Jag är inte så himla liten, låt oss säga så att hojen står för 2/3 av vikten när vi är ute och åker... :crash
Tror att min mätare visar lite mindre än verkligheten dock, en jobbarkompis låg bakom med sin Nissan Micra och höll mellan 130 o 140 när jag höll 120 jämt på mätaren...

Får fixa GPS, måste gå till botten med det här... :hihi



Låga clip-ons. Kolla mitt Garage.

Jag håller med... jag drog en golf Gti på motorvägen iofs... han borde ju iaf kört snabbare än 190... min mätare kanske visar för lågt?!

Jörgen Karlsson skrev:
2473680 Låter konstigt som sagt. Men att sätta sig långt bak och krypa ihop så mycket det går gör stor skillnad. Min HD helt utan kåpor går mätaren ut utan problem (220) Jag vågar dock inte ta henne längre, man känner säg rätt airborn i de farterna utan att ha någon kåpa att krypa ihop bakom. Känns inte helt riskfritt.

Mvh
Jörgen

Det skumma är att mitt kära monster gör nästan samma hastighet varesig ja sitter upp eller kryper ihop allt ja kan??! Den "orkar" typ inte varva upp mer när man kommer dit känns de som!? :confused:
 
Last edited:
Mitt monster 900 i.e från 2001 gjorde 220 på mätaren nästan alltid i slutet av rakan på dom flesta banorna som jag körde den på, då tröck hjälmen så hårt mot huvet att synen vart förvrängd pga att man fick kines ögon..
Orginal drevning öppet system och PC3.

Jag hade låga clipons under styrkronan.

Maxade den någon gång på en motorväg, tror att det var 235, sen orkade den inte mer, förmodligen pga luftmotståndet.
 
Det måste vara något fel på din hoj, min sura Super Tenere toppar över 200 blås med 70hk, 750cc och 226 kg, dock har den en liten "turbulensruta" att gömma sig bakom...
 
Dan_ne skrev:
2473681 Jag håller med... jag drog en golf Gti på motorvägen iofs... han borde ju iaf kört snabbare än 190... min mätare kanske visar för lågt?!
Det skumma är att mitt kära monster gör nästan samma hastighet varesig ja sitter upp eller kryper ihop allt ja kan??! Den "orkar" typ inte varva upp mer när man kommer dit känns de som!? :confused:
Då tycker jag att du ska bänka den, så de får ställa in tändning och bränsle åt dig. Se till att komma dit med fräsht luftfilter.

Mvh
J
 
Kurben skrev:
2473717då tröck hjälmen så hårt mot huvet att synen vart förvrängd pga att man fick kines ögon...

Hahaha... Förstår precis vad du menar... Börjar göra ont vid typ 150km/h :tummenupp

Ett helvete att köra motorväg mao
 
Jesper Cronelid skrev:
2473749 Ett helvete att köra motorväg mao

Då är vi överens.. Man skall inte köra motorväg..

Min lilla 748 körde 6:an till varvstopp.. Hur fort det gick vet jag inte (magneten till cykeldatorn flög all världensväg vid 200), men en BMW X5 4.4 med sportpaket fick ge sig... BMW uppger maxhastigheten på den till 240..
Inte illa med 14/40 drevning och 95 hästar på slangen..:)
 
Jag tror bestämt jag skapade en toppfartstråd som fick va fri från moraltanter!!!

:Rockbanan

Eller räknas inte 190 som toppfart nog :va
 
Jag lyckade pressa min Moster 600 -99 till 200 knyck mätarfart :yoparty

Då hade jag tom packning men det var en värstingnerförsbacke i norra finland.

Tilläggas bör kanske att mätaren ljuger som hästar travar.
 
190... Tillochmed min sura XT660 jag kör bud med toppar det, med en stor låda bakpå!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top