Ducati monster 1200 S pålitlighet?

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Fan jag måste ha missat dig då, var ju en hel del folk där ett tag. Mysigt ställe, tur man har gps annars hade jag irrat runt i skogen fortfarande. Och ja R känndes bättre rent generellt, fick inte plats med fötterna på S heller. Det enda negativa med dom var att dom var ganska ryckiga på låga varv men kanske är så med v2 motorer? Bara kört rak 4 innan.

Egentligen skulle jag bara kolla på ryggskydd, men fick en offert på beggade väskor också som var tilltalade så det blir nog såna också i nästa vecka.

V2:an är rätt jämn i gången jämfört med min förrförra hoj som var en enstånka. :p

V2 är lite ryckiga på låga varv, det kan jag hålla med om. Men det är gött vrid och väldigt härliga hojar då man lär känna dem :D Jag fastnade för 821:an då jag provkörde förra året och den jag köpte stod utanför nedre ingången, en Stripe.
 

Lussebulle

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2015
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory -17
Egentligen skulle jag bara kolla på ryggskydd, men fick en offert på beggade väskor också som var tilltalade så det blir nog såna också i nästa vecka.

V2:an är rätt jämn i gången jämfört med min förrförra hoj som var en enstånka. :p

V2 är lite ryckiga på låga varv, det kan jag hålla med om. Men det är gött vrid och väldigt härliga hojar då man lär känna dem :D Jag fastnade för 821:an då jag provkörde förra året och den jag köpte stod utanför nedre ingången, en Stripe.

Ahh, tror jag såg din hoj då, riktigt fin :tummenupp Vet inte om jag ska ta den svarta eller röda på min, tycker om båda :va Och ja det var lite vingligt i början med att hitta dragläget å så men sen kännde man sig som hemma, ljudet är ju underbart också. Ska dra dit pappa nån gång senare också, han ville också köra efter att jag visat lite bilder etc. Synd att det är en bit att åka bara, dryga en och en halv timme för mig, dock roliga vägar dit :D
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Ahh, tror jag såg din hoj då, riktigt fin :tummenupp Vet inte om jag ska ta den svarta eller röda på min, tycker om båda :va Och ja det var lite vingligt i början med att hitta dragläget å så men sen kännde man sig som hemma, ljudet är ju underbart också. Ska dra dit pappa nån gång senare också, han ville också köra efter att jag visat lite bilder etc. Synd att det är en bit att åka bara, dryga en och en halv timme för mig, dock roliga vägar dit :D

Jag lutade åt svart i början. Alla mina hojar har varit röda innan, tom min fyrhjuling är röd. Stripen fanns inne så jag tog den då jag inte ville vänta på leverans mer än nödvändigt. Då man väl bestämt sig vill man ju ha hojen direckt :fakta

Tror du kommer bli nöjd oavsett färg, kör på hjärtat och magkänslan. :)
 

Lussebulle

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2015
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory -17
Jag lutade åt svart i början. Alla mina hojar har varit röda innan, tom min fyrhjuling är röd. Stripen fanns inne så jag tog den då jag inte ville vänta på leverans mer än nödvändigt. Då man väl bestämt sig vill man ju ha hojen direckt :fakta

Tror du kommer bli nöjd oavsett färg, kör på hjärtat och magkänslan. :)

Haha, har inte pengar ännu så kan tyvär inte köpa den ännu, annars hade jag nog gjort det! Och tror jag kör på svart, bara börja spara under vintern nu :yoparty
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Haha, har inte pengar ännu så kan tyvär inte köpa den ännu, annars hade jag nog gjort det! Och tror jag kör på svart, bara börja spara under vintern nu :yoparty

Det är nåt VISST med Ducati, har haft min Hyperstrada i en månad nu och kört 350 mil, blir glad varje gång jag startar den. Den känslan hade jag aldrig med min fg Yamaha FZ-1 trots att den på pappret var en "häftigare" hoj. Lycka till!
 

Ucp

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Monster 1100
Var och provkörde både S och R modellerna hos biscaya idag och helvete vad dom går, bara börja spara till R modellen nu över vintern. Länsförsäkringar ville "bara" ha 16000/år för hel på mig för R modellen så det är ju överkommligt! S låg på 26000 av nån anledning.. borde ju vara R som är dyrare eller?

Bra att du provkörde och att du fastnade för R!! Det blir topp nästa år!! Avundsjuk!
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Har kört över 10.000 mil Ducati och aldrig haft ett problem. Att deras motorcyklar skulle rasa var och varannan kvart är en seglivad myt. Oftast pådriven av dom som aldrig ägt en. En modern Ducati har god tillförlitlighet.

Monster 1200 är väldigt trevlig (även om mitt hjärta bankar hårdare för den gamla luftkylda spisen) men jag tycker nog också du ska överväga en R om du köper nytt. Öhlins och mumma.
Detaljstuderade en sådan på Italian Days på Rudskogen i helgen, det är en RUGGIGT läcker hoj :D

Sen tycker jag inte alls det är korkat att köpa nytt. Har precis bytt min Multistrada iår till en ny, inbyteshojen var också nyköpt av mig. Man lever fan bara en gång liksom. :)

Min verkstadsrekommendation är Biscaya i Hol.

Stämmer ju inte riktigt, e ju först å främst de gamla rejsmaskinerna som har gjort att Ducati har så dåligt rykte, ingen rök utan eld lixom.

Själv hade jag nog tagit en streetfigher å sen en s4rs framför en ny modern monster, pga utseendet då. De nya monsters liknar för mycket glidare nu med det knepiga bakpartiet och hjulet så långt bak.
 
Last edited:

Lussebulle

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2015
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory -17
Blev tyvär av med jobbet fram till nyår så blir att plugga nästa år istället. Får bli en 1200R om 2-3 år istället.

Min fråga då är finns det nån mindre monster variant som är liknande kawasaki z800 i prestanda? Tänkte om man kunde köpa nån billigare variant nästa år så man har nån att åka på i alla fall.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Har kört över 10.000 mil Ducati och aldrig haft ett problem. Att deras motorcyklar skulle rasa var och varannan kvart är en seglivad myt. Oftast pådriven av dom som aldrig ägt en. En modern Ducati har god tillförlitlighet.

Monster 1200 är väldigt trevlig (även om mitt hjärta bankar hårdare för den gamla luftkylda spisen) men jag tycker nog också du ska överväga en R om du köper nytt. Öhlins och mumma.
Detaljstuderade en sådan på Italian Days på Rudskogen i helgen, det är en RUGGIGT läcker hoj :D

Sen tycker jag inte alls det är korkat att köpa nytt. Har precis bytt min Multistrada iår till en ny, inbyteshojen var också nyköpt av mig. Man lever fan bara en gång liksom. :)

Min verkstadsrekommendation är Biscaya i Hol.

Håller med, de som "vet mest" om Ducati är i regel de som inte ägt en. Ducati har fram till ca 1993 när deras 900SS kom varit entusiast hojar tillverkade i liten skala med tämligen avancerade motorer. Och denna typ av motorer behöver mer underhåll än motsvarande andra, tex. japanska. De var inte ens gjorda för att köras samma sträckor som en motsvarande japan vad gäller serviceintervall etc. Så jämförelsen folk gör haltar. Efter 1993 har Ducati överlag hållit mycket bra, som nämns här så finns många som rullat många felfria mil. Ofta beror problemen nog mer på ägarna och deras brist på underhåll än på den tekniska kvaliteten. Underhåll är inte bara att byta olja, stift och luftfilter, framförallt inte på en Ducati.
 
Last edited:

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Blev tyvär av med jobbet fram till nyår så blir att plugga nästa år istället. Får bli en 1200R om 2-3 år istället.

Min fråga då är finns det nån mindre monster variant som är liknande kawasaki z800 i prestanda? Tänkte om man kunde köpa nån billigare variant nästa år så man har nån att åka på i alla fall.

Finns en som heter Monster 821, tror den kommer heta 939 nästa år när Euro 4 "uppgraderingen" kommer. Den borde vara rätt lika Z800 i prestanda, om man kollar siffror iallafall.
 

Lussebulle

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2015
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory -17
Finns en som heter Monster 821, tror den kommer heta 939 nästa år när Euro 4 "uppgraderingen" kommer. Den borde vara rätt lika Z800 i prestanda, om man kollar siffror iallafall.

Tror det blir en 821 om den sjunker i pris nästa år så får man spara till en 1200 R senare. Går det byta eller ta bort fotstödet för passageraren? Får inte plats med fötterna där annars :/
 

Lussebulle

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2015
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory -17
Antar att han menar att hälen tar i. Har fått gå loss med vinkelslipen på ett par hojar pga detta:(

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Precis vad du pratar om, provkörde 1200 S och hade det problemet och ser ut som att 821 har samma placering. Jag brukar alltid köra med framsidan av foten på peggen och med hälen upp, känns mest naturligt för mig och gör jag det på 1200 S så får inte hälen plats utan tar i.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tror det blir en 821 om den sjunker i pris nästa år så får man spara till en 1200 R senare. Går det byta eller ta bort fotstödet för passageraren? Får inte plats med fötterna där annars :/

Eller titta på en begagnad Monster 1100 tills du samlat ihop till 1200an. Betydligt mindre slantar och en fin hoj.

Måste det vara Monster? Jag hade absolut inte tvekat på en Hypermotard om det inte vore för att den är för hög.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Samma knasiga utformning av fotutrymmet på både 821 och 1200(S). Var det som gjorde att den föll bort vid senaste hojbytet. Annars var 1200S väldigt trevlig!
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Precis vad du pratar om, provkörde 1200 S och hade det problemet och ser ut som att 821 har samma placering. Jag brukar alltid köra med framsidan av foten på peggen och med hälen upp, känns mest naturligt för mig och gör jag det på 1200 S så får inte hälen plats utan tar i.

Jaså, jag har själv stora fötter så då är väl en 1200s utesluten.
Jag är trött på glidaren redan och vill ha en rolig hoj igen. :död:confused:
 

Lussebulle

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2015
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory -17
Eller titta på en begagnad Monster 1100 tills du samlat ihop till 1200an. Betydligt mindre slantar och en fin hoj.

Måste det vara Monster? Jag hade absolut inte tvekat på en Hypermotard om det inte vore för att den är för hög.

Ska titta på den! Och jag tycker mer om utseendet på en monster så blir en monster ja :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top