Ducati-köp

När du sedan lämnar in den på service så kommer du fundera på om det var en så bra idé egentligen, men den tiden den sorgen. :hihi

Min dåvarande 2 ventilade ( med andra ord nittiotal ) fick nya kamremmar på Ducati Sthlm för 1100,- och olja och filter klarar många knuttar att byta själv.

Är välan inte så dyrt:yoparty

Min dåvarande 2 ventilade ( med andra ord nittiotal ) fick nya kamremmar på Ducati Sthlm för 1100,- och olja och filter klarar många knuttar att byta själv.

Är välan inte så dyrt:yoparty

Nej, men min har ju 4v och ventilerna ska ju ställas var tusende mil. Bara kamremmarna är kanske inte så dyra, men det är ju mer som görs vid en service som åtminstone inte jag orkade göra.

Klarar man att göra allt själv så blir det ju billigt och bra!

Gjorde allt på min gamla Honda, men Ducatin verkade klurigare och var framförallt dyrare ifall något skulle gå åt pipan, så den lämnade jag in. Dessutom hoppas jag ju att stämplarna i serviceboken är värda något när den väl ska säljas. :)

Nej, men min har ju 4v och ventilerna ska ju ställas var tusende mil. Bara kamremmarna är kanske inte så dyra, men det är ju mer som görs vid en service

Jag håller med dig. Det är ventiljusteringarna som förstör kalkylen. Skrev det tidigare i tråden. Kör man 1000 mil om året så blir det dyrt att äga en Ducati jämfört med en Japansk motsvarighet. De har väl upp emot 2400 mils intervaller i vissa fall om jag är korrekt informerad. Att byta kamremmar kostar inte särkilt mycket på en verkstad. Jag ser det som en ickefråga om man jämför japanska motorcyklar. Dessutom känns det skönt att veta att det är korrekt utfört. I de flesta fall byter man kamremmarna vart annat år. Det motsvarar en kostnad av strax över 500 kr/år. I fallet av min R byter man varje år. Det är så man sagt från fabrik.

I övrigt skiljer det nog inte så mycket när det gäller kostnader mellan en Ducati och övriga. Reservdelarna är antagligen dyrare men det ä inget jag har någon erfarenhet av.

Jag servade också min Ducce hos Malmö Mc Service. Kommer att sakna hans enorma kunskap och service vilja. Enligt vad jag hört kommer Bröderna Hörberg i Löddeköpinge att ta över Ducati i södra Sverige. Känner inte till särskilt mycket om dem. De kommer i alla fall att få det tufft om de ska eftersträva det Ollenelli byggde upp under de åren han var verksam.

Jag servade också min Ducce hos Malmö Mc Service. Kommer att sakna hans enorma kunskap och service vilja. Enligt vad jag hört kommer Bröderna Hörberg i Löddeköpinge att ta över Ducati i södra Sverige. Känner inte till särskilt mycket om dem. De kommer i alla fall att få det tufft om de ska eftersträva det Ollenelli byggde upp under de åren han var verksam.

Du är inte den ende som kommer sakna honom för hans kunnande och servicevilja. Som någon sade på avslutningsfesten: Vi får väl lasta alla cyklarna i en container och skicka ner så han får något skoj att göra där. :hihi

Enligt vad jag hört så är det bli lite si och så med Ducati-kunnandet hos Hörbergs, men har lite dålig hörsel på grund av trumspelande, så jag kan ha hört fel. :) Får väl be om att få en utvärdering från den som först "vågar" lämna in sin hoj där. :D

Du är inte den ende som kommer sakna honom för hans kunnande och servicevilja. Som någon sade på avslutningsfesten: Vi får väl lasta alla cyklarna i en container och skicka ner så han får något skoj att göra där. :hihi

Enligt vad jag hört så är det bli lite si och så med Ducati-kunnandet hos Hörbergs, men har lite dålig hörsel på grund av trumspelande, så jag kan ha hört fel. :) Får väl be om att få en utvärdering från den som först "vågar" lämna in sin hoj där. :D

Jag hörde att någon föreslog det på avslutningsfesten. Det måste värma hans hjärta att höra sina kunder föreslå en sådan sak :tummenupp

Förhoppningsvis behöver min Ducce endast oljebyte, byte av bromsvätska samt ett kamremsbyte under slutet av nästa säsong. Det står skrivet i stjärnorna vem som kommer att få utföra jobbet. Kort sagt. Jag har ingen aning. Innan dess får man väl förhoppningsvis höra hur pass bra Hörbergs är. Jag är inte främmande att hitta en duktig mekaniker utanför det auktoriserade nätverket eller rent av börja lära mig utföra enklare saker själv. Den dagen jag verkligen fasar för är nästa ventiljustering. Man har ju hört hur verkstäder fuskar med den. Resultatet ser man kanske inte förrän ett par år senare på det sättet jag använder min 748.

Vilken du väljer ska du låta hjärtat styra, och vad ekonomin tillåter.
Se om du kan provköra de olika modellerna som intresserar innan du bestämmer dig. Kolla upp för och nackdelar/svagheter mellan årgångarna på respektive modell.

Att en 1000 kubikare skulle vara farligare eller mer svårkörd än en 600:a är nonsens, man kör ihjäl sig lika lätt på båda av dumhet och för ivrig gashand.

Jag skulle ta kortet med en trafikskolehoj. En uppkörning kan vara lite nervöst och att göra det med ex. en 998 kan vara att bygga på utmaningen ytterligare:) Med kortet i hand ut och njut av Duccen och ta det lugnt i början.
Testa också sporthojskurser med SMC och bandagar med Ducceklubben.
Där lär man sig sjukt mycket och snabbt om sin hoj och sig själv.

Misstagen kommer oftast av ivrighet. På vägen och i garaget. Då spelar det ingen roll om det är en sporthoj eller annat mer upprätt.

V-Twin är så mycket roligare med mer vrid och gott ljud än rad 4:a, och Ducati är ett bra val...

Skulle jag ha plats i garaget och i plånboken skulle jag addera 998:D

/KentK

Jag hörde att någon föreslog det på avslutningsfesten. Det måste värma hans hjärta att höra sina kunder föreslå en sådan sak :tummenupp

Förhoppningsvis behöver min Ducce endast oljebyte, byte av bromsvätska samt ett kamremsbyte under slutet av nästa säsong. Det står skrivet i stjärnorna vem som kommer att få utföra jobbet. Kort sagt. Jag har ingen aning. Innan dess får man väl förhoppningsvis höra hur pass bra Hörbergs är. Jag är inte främmande att hitta en duktig mekaniker utanför det auktoriserade nätverket eller rent av börja lära mig utföra enklare saker själv. Den dagen jag verkligen fasar för är nästa ventiljustering. Man har ju hört hur verkstäder fuskar med den. Resultatet ser man kanske inte förrän ett par år senare på det sättet jag använder min 748.

Japp, jag tror Olle blev väldigt glad av allt positivt beröm han fått. Vem hade inte blivit det? :)

Har också funderat på att göra enklare saker själv, men vad gäller servicen så får man ju inte stämplarna i boken. Kan förvisso tillverka en egen stämpel, men tror inte det smäller så högt vid en närmare granskning. :D Jag har ca 600 mil till nästa service, så det finns lite tid att få mer information om Hörbergs.

Vad gäller ventiljusteringen så verkar det egentligen inte vara så väldigt svårt. Åtminstone inte då de gick igenom hur man skulle göra det i en Youtube-film, men det kan ju ha varit trickfilmat. :hihi

Min motorcykel har fått dokumenterad service och underhåll hos Ollenelli sedan jag köpte den. Spara kvitton på att din motorcykel fått regelbundna olje- och bromsvätske byten. Gör du arbetet själv är det bara att spara på kvitton på materialinköpen. Du kan ju be att firman du köper olja, bromsvätska, oljefilter etc skriva in miltal samt reg nr på kvittot om du vill vara extra tydlig. Just ventiljusteringar, kamremsbyten och annat kvalificerat arbete kan det vara bra att låta någon kompetent person eller verkstad utföra. En full stämplad servicebok säger egentligen inte mycket om du kan visa att motorcykeln sköts enligt alla konstens regler genom annan dokumentation.

Jag tror inte jag ska ge mig på ventiljusteringar den dagen det är dags med hjälp av en instruktionsvideo från YouTube. Det bådar inte gott även om den skulle vara mycket pedagogisk i sitt upplägg. :D

Ducati

Hej, jag har kört kawa ninja 600, suzuki gsxr 750 och ducati 900 supersport, sålde hojen i våras och köpte mig en bil under sommaren :( den är såld nu för jag ville ha hoj igen, köpte en ducati 748sp utan att tveka, 900 ssie:n i all ära men 748:an är en dröm på en kurvig väg, delar är inte dyrt och servicen är helt ok efter 2000mil servicen är gjord, har lämnat in för kamremsbyte/ventilkoll på 900:an en gång, kostade 2400:- och det anser inte jag är speciellt dyrt. försäkring på en ducce är svinbilligt om man köper en som är 1998 eller äldre, de nyare är mycket billigare än japanare tack vare lägre kilowatt, men det skall du veta att min gamla 900:a på 85 hk i motorn hadde inte min polare en chans emot med sin kawasaki z750 med powercommander och nerdrevat, han hadde 126hk på bakhjulet. min 748 har 115 sjuka v-twinhästar som förmodlig de flesta japsar kommer få svårt att hänga på i accleration :) så om du frågar mig vad du skall köpa så är svaret inte svårt. V-twin is the shit tummenupp jag betalar 2600 i helförsäkring på min 748, betalade 4500:- för 900:an, jag är 31år idag.

Lite trådkapning på hyffsat gammal tråd - jag har samma "problem", ska köpa en förstahoj.. jag håller på o velar som faen och vandrar mellan honda hornet, ktm duke osv osv osv.. nu kom jag ju på ducati 748:an också!

Hur pass jättedåliga är dom att åka med i innerstan? jag kommer trots allt använda hojen för hyffsat dalig pendling till jobbet vid bra väder.. kommer det bli så att jag grinar varje morgon?

Skall man vara rent krass så måste jag säga att 748:an är inte det mest optimala pendlingsfordonet direkt.. Visst, jag pendlade på min gamla 748SP under 2 år, men då inte varje dag utan kanske 2 ggr i veckan.

Problemet är att superbike hojarna är rätt högt växlade, gillar inte hög temp och har ett avgassystem som kommer rosta din rumpa när det är högsommar. Dessutom är torrkopplingen inte direkt gjord för stop and go.. den är tungjobbad och gillar inte att slira.

Altså.. Det GÅR jättebra vid bra väder och om trafiken inte är jättetjock.. Men det går att köra en Ferrari som pendlingsfordon också. Det är bara det att de inte riktigt är gjorda för det. Det finns en del grejer man kan göra för att förbättra pendlingspotentialen.. Nya fotpinnar, bättre kopplingsslavcylinder, bättre lameller och engineice/waterwetter..

Rent krast så säger jag köp en ST eller Monster alt Multistrada eller hypermotard om du skall ha en pendlingshoj från Ducati. Superbiken är det sista ducce alternativ för daglig transport.

Tack för infon! Det låter inte som ultimata pendlingshojen direkt nej :)

Jag håller på och försöker reda ut för mig själv om det ändå inte är så att jag ändå tycker hela grejen med hojåkandet är att det hellre ska vara roligt än skönt (ungefär som sex) och att man kanske kan leva med alla korthavanden på 748:an när man pendlar de där 10 minuterna... Det blir till att provköra nångång, det är framförallt kopplingen där som låter "intressant" :)

Kopplingen på de flesta duccar är inte byggda för att slira runt på inne i stan, men med vanliga orginal lameller så går det OK. Min blev lite jobbigare att leva med i stadstrafik efter att jag bytt till aluminium/kevlar lameller, men det gick det med.

Missförstå mig rätt.. Hojen har inga problem med att klara pendling sålänge DU står ut med dess små tillkortakommanden. :)

En ny fråga! Jag såg nämligen en 748:a glida förbi mig på vasagatan idag så nu blev man sugen igen :) är en 748:a mycket osmigare/oskönare till "vardagsbruk" än en R6 (första modellen)?

Jajuste en till: försäkringskostnaden på en 748 borde generellt vara lägre än en r6:a antar jag?

När jag valde hoj, kutade jag in hos handlaren utan kort och sa att jag skulle ha det fetaste han hade, han pekade på en kawasaki zx10r-09.. FETT, den tar jag.
Efter som att det var en helt ny hoj vill man nog ha helförsäkring så jag bad handlaren kolla upp de.. OH MY GOD! Så det blev en er6..=):yoparty

6000kr om året:tummenupp

Och efter 300mil har jag fortfarande inte ångrat mig, den är hel skön att köra.:)

En ny fråga! Jag såg nämligen en 748:a glida förbi mig på vasagatan idag så nu blev man sugen igen :) är en 748:a mycket osmigare/oskönare till "vardagsbruk" än en R6 (första modellen)?

Jajuste en till: försäkringskostnaden på en 748 borde generellt vara lägre än en r6:a antar jag?

Om en billig försäkring lockar så välj en 748 från 98 eller tidigare. :tummenupp

En 748 har en extremare sittställning än en R6 från första generationen. Man sitter mer upprätt på en R6 vilket gör den mer skonsam mot armar, nacke och rygg. Pendlar man 10 minuter tycker jag dock att problemet är en ickefråga. Lite pina kan man utstå då. Skulle du däremot pendla i 45 minuter vardera håll dagligen då skulle jag nog inte rekommendera en Ducati 748. Frågan är om jag ens skulle rekommendera en R6. Vi pratar om sporthojar som först kommer till sin rätt i höga farter.

Vill du ha någon liknelse i bilvärlden kan du jämföra en R6 med en Honda Integra R och Ducati med en gammal Ferrari med manuell låda. Allt är lite mer krävande på en 748 än en R6. Kopplingen är tyngre och det är svårare för att inte säga omöjlig att dosera rätt utan att slira på den under krypkörning. Kopplingen på en R6 är lätt att dosera och man måste inte slira på kopplingen på samma sätt som på Ducatin.

Provkör en 748 så får du nog svar på din fråga om du kan leva med den eller inte till vardags. Det är först när du tar ut den på bana som den verkligen kommer till sin rätt.

Om en billig försäkring lockar så välj en 748 från 98 eller tidigare. :tummenupp

Nu när modellen börjar få ett par år på nacken kan man nog få rätt förmånliga premier även på senare årgångar. En vän till mig kollade försäkringar här om dagen och fick en extremt förmånlig premie på min 748R från -02. Har svårt att tro att en 748 från -98 eller tidigare hade varit mycket billigare.

Last edited:
Jag bytte från en thundercat 600, det är väl föregångaren till r6? till en 748.
Som sagt den är inte så jävla kul i stan, kör idag söderort till universitetet genom stan och det går men det går lite ryckigt. dock så är det en jävla karraktär i den och den vrålar fint i tunnlarna :)

edit: försäkringen är även billigare trots nyare årsmodell och mer kubik

Med en Monster 620 eller 695 skulle jag säga att du får Duccekaraktär, ljud, körbarhet i stan och där det räknas mest (kurvor) på ett mycket prisvärt sätt. Dessutom är de lättkörda. De är dock inget för konbana i lågfart med mindre att du är hyffsad på att cirkuskonstra... men det spelar ingen roll eftersom de ändå inte har tillräckligt med cc för att fixa tungt kort med... har du frågor om en 620 hjälper jag gärna till, har haft en 02 och en 04. Båda har en alldeles egen plats i mitt hjärta.

Tack för inputs! Just nu lutar det ändå åt sporthojsköp, att det är totalt värdelöst i innerstantrafik kan jag nog leva med då jag ändå tänkt köra hoj mer för nöje än för nytta :)

Jag försöker bara reda ut hur stor skillnad det egentligen är sporthojar emellan och hur mycket "värre" 748:an är att puttra runt med i 50.. det går inte att sticka under stolen med att jag suktar mer efter 748:an, men jag måste ut o prova hur pass stor skillnad det är mellan dem i sittställning osv. Kommer välDet gäller bara att hitta nån beghojhandlare med en r6:a och/eller en 748:a inne i sthlm!

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back