Ducati-köp

Kollar på en 800SS 2003. Vad tycker ni den ska gå för? Kamremmen är INTE bytt sedan 2019 enligt säljaren. 4300 mil.

På Blocket i Sölvesborg.

En fin 800SSie i originalutförande kan nog väl vara värd 30 000:- förutsatt att remmar är bytt, ventiler kollade och givetvis olja, filter och vätska i broms och koppling.
Dryga 4000 mil är inget, min 900SSie har gått över 9000 med regelbunden service och så vitt jag vet endast två kopplingsbyten varav det senaste rätt nyligen. En 800 har väl våtkoppling så de går i evigheter.
Annars är ju en 1000SSie DS S den ultimata supersporten.

En fin 800SSie i originalutförande kan nog väl vara värd 30 000:- förutsatt att remmar är bytt, ventiler kollade och givetvis olja, filter och vätska i broms och koppling.
Dryga 4000 mil är inget, min 900SSie har gått över 9000 med regelbunden service och så vitt jag vet endast två kopplingsbyten varav det senaste rätt nyligen. En 800 har väl våtkoppling så de går i evigheter.
Annars är ju en 1000SSie DS S den ultimata supersporten.
Låter ju bra! Trodde dom hade torrkoppling. Jag vet inte varför men alltid drömt om just 800SS. Nåt med medelsvensson och lagom kanske. En Ducatibekant sa att nya kamremmar har längre bytesintervall. Pga annat material, högre kvalitet nu än 2003. Men det är kanske bara hörsägen/myt?

Låter ju bra! Trodde dom hade torrkoppling. Jag vet inte varför men alltid drömt om just 800SS. Nåt med medelsvensson och lagom kanske. En Ducatibekant sa att nya kamremmar har längre bytesintervall. Pga annat material, högre kvalitet nu än 2003. Men det är kanske bara hörsägen/myt?
De längre bytesintervallerna gäller inte tvåventilarna, endast fyrverntilare.
Men remmar är billigt och lätt att byta.
Jag byter efter 3 år istället för 2. Givetvis kan jag inte rekommendera någon att inte följa serviceanvisningarna, men så gör jag :-)

Jag byter efter 3 år istället för 2. Givetvis kan jag inte rekommendera någon att inte följa serviceanvisningarna, men så gör jag :-)
Jag får kolla på det. Hittade nån video där det verkade lite spännande. Nåt med att det flyttade sig lite när man tog loss remmarna. Det skulle man vara uppmärksam på. Och ett specialverktyg krävdes. Inte kollat mer ingående.

Jag får kolla på det. Hittade nån video där det verkade lite spännande. Nåt med att det flyttade sig lite när man tog loss remmarna. Det skulle man vara uppmärksam på. Och ett specialverktyg krävdes. Inte kollat mer ingående.
Ja, vertikala kammen fjompar till lite så när man lägger på remmen så får man hålla mot fjäderkraften och titta på markeringen, inget svårt alls.
Nej, inga specialverktyg krävs, men kan göra livet enklare.
Jag plockar ur stiften och har växel i och vrider motorn med bakhjulet, det finns (jag har det) verktyg att sätta i svänghjulet som gör det enklare men jag gör inte så.
Det finns verktyg för att låsa kammarna också, men ser inget behov av det.
För remspänningen kan man använda en gitarrstämmapp men jag går på känsla, lagom att kunna vrida remmarna ett kvarts varv, inte mer och och inte mindre. ÅTER IGEN, så gör jag, så säger inte manualen.
När remmarna är på plats så är det VIKTIGT att man drar runt motorn åt rätt håll några gånger och kollar markeringarna igen (2 gånger).

I boken till Scramblern står det 2400 mil eller 60 månader på remmarna.

I boken till Scramblern står det 2400 mil eller 60 månader på remmarna.
OK, intressant, kanske har ändrats då. Säkrast att kolla med t ex Italia Bike Center för den specifika modellen. Det vore ju bra om det är så för alla 2V.

AI säger följande. Men AI kan ju svara precis vad som helst.

Ducati cam belt replacement intervals have relaxed from the historical standard of 2 years to 5 years for most modern models, though specific schedules vary by engine type and model year.

Historical Standard (Pre-2010s): Most air-cooled and early water-cooled engines (e.g., 851, 996, 748) required replacement every 2 years or 12,000 miles (20,000 km), whichever came first.
Modern Models (2010s–Present): Ducati has extended intervals for newer engines like the Multistrada, Diavel, and Scrambler to 5 years or 15,000 miles (24,000–30,000 km).
Intermediate/Specific Models: Some models, such as the 1198/848 and certain Monster variants, have historically retained the 2-year/24,000 km interval, though some owners and independent mechanics extend this to 3–4 years based on usage and belt condition.
Reasoning: The shift from 2 to 5 years reflects improvements in belt materials (e.g., Gates Kevlar-reinforced belts) and more accurate tensioning methods. However, many experienced mechanics recommend sticking to 2–3 years for older bikes or high-stress riding to prevent catastrophic engine failure due to valve/piston interference.
Key Consideration: The time-based interval exists because rubber degrades over time even with low mileage. If a bike is stored for long periods, the belts remain under tension, which can cause premature wear or cracking. Always consult the specific owner’s manual for the model in question.

OK, intressant, kanske har ändrats då. Säkrast att kolla med t ex Italia Bike Center för den specifika modellen. Det vore ju bra om det är så för alla 2V.
Kan säkert vara feltryck i boken också men jag har bytt en gång sedan 2018 och än har det inte slagit stopp iallafall:crash

Snart kan man köpa hela Ducati, VW har kommit på att dom inte är MC tillverkare och kanske inte ska äga ducati längre....

Blir det kineserna igen?

Hoppas nån rik italienare eller annan Europe köper dom då. Till och med vw har ju gett upp nu till kineserna.

Säg en "dokumentär" om MH900 igår. Den är fortfarande sjukt snygg.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg