Ducati Hypermotard


Gjorde en liten video när jag tränade. Inget speciellt, bara tränar lite... Här e dock DWC = off, DTC=1 och första växeln.
 
Last edited:

Gjorde en liten video när jag tränade. Inget speciellt, bara tränar lite... Här e dock DWC = off, DTC=1 och första växeln.

Fantastisk naturfilm haha.

Ja det är nog så, testkörning, har släppt det där nu iaf.

Vad har du för tail tidy och var allt bult-on inkl lampor?

Märkt när jag kört att vinkeln på styret är mer rakt än bla tidigare 939, vilket resulterar i riktigt trötta ytterfingrar, någon som bytt och isf till vad?
 
Fantastisk naturfilm haha.

Ja det är nog så, testkörning, har släppt det där nu iaf.

Vad har du för tail tidy och var allt bult-on inkl lampor?

Märkt när jag kört att vinkeln på styret är mer rakt än bla tidigare 939, vilket resulterar i riktigt trötta ytterfingrar, någon som bytt och isf till vad?

TidyTail är från Highsider (https://www.highsider-germany.de/en/product/280-165-license-plate-holder-ducati-hypermotard-950-19-102703/ ) men bracket till blinkers passar inte till mina slipon så skaffade en blinkers bracket från biltema. Mini-blinkers är också från biltema. Är plugger n play, men jag klippte orginal labels och lödde fast till ändarna. Finns adaptrar men ville inte vänta och standard blinkers åker ändå inte på igen.
 
Last edited:
Hur är volymen på dina slipons? Ser riktigt bra ut!

Jag tycker den låter rätt lagom, men ska nog ta bort exhaust valve för att låta den gå mer fritt på lägre rpm.

Tänker AR Racing om du vill behålla katalysatorn. Och SC Project S1-M om du vill göra decat. Låter ändå bra utan decat men du känner dig inte som en värsting ljudmässigt. Men bra mycket bättre än standard.
 
Jag tycker den låter rätt lagom, men ska nog ta bort exhaust valve för att låta den gå mer fritt på lägre rpm.

Tänker AR Racing om du vill behålla katalysatorn. Och SC Project S1-M om du vill göra decat. Låter ändå bra utan decat men du känner dig inte som en värsting ljudmässigt. Men bra mycket bättre än standard.

Hur tar du bort den, finns det något plug-in eller rycker man en säkring?
 
Vad är rätt däcktryck på 950 SP:n?

Kollade nyss däcktrycket, 2,2 bar - 31,91 fram och 2,6 bar - 37,71 psi bak och hojen är ny.

I manualen står det:
Fram: 2,3 bar - 33,36 psi
Bak: 2,1 bar - 30,5 psi

På etiketten på hojen står det:
Front SP: 33 psi
Front: 36 psi
Rear SP: 31 psi
Rear: 36 psi

Lite lätt förvirrande!
 
Du bör gå efter det som står på etiketten.
Front SP: 33 psi Rear SP: 31 psi

Det går ju fint att kolla på däcktillverkarens sida med. De brukar ha info om däcktryck för det däck du har.
Sen är det ju mer ett ungefär känner jag det där med däcktryck.
 
Någon som hittat bra inställningar på retur och komp på 950 SP-modellen???

Upplever min som extremt stötig, med fabriksinställning så tog kontakt med Dave Moss, lämnade uppgifter om hoj, körstil (glad amatör utan ban-ambition), egen vikt 95-100kg med utrustning - mm och fick följande:

Fram:
Retur: 12 klick vs 10 klick i manualen
Komp: 16 klick vs 15 klick i manualen

Bak:
Retur: 14 klick vs 16 klick i manualen
Komp 12 klick vs 18 klick i manualen

Upplever dock hojen fortfarande som stötig över små som stora ojämnheter.
 
Någon som vet med vilket moment bakhjulet ska dras med på Hyper 1100:an? Googlade på det och fick fram 177 nm. Låter det rimligt? Står inget i min instruktionsbok.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Någon som vet med vilket moment bakhjulet ska dras med på Hyper 1100:an? Googlade på det och fick fram 177 nm. Låter det rimligt? Står inget i min instruktionsbok.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
I mitt minne är det 176 Nm, jag har verkstadshandboken på CD men ingen läsare att stoppa den i tyvärr.
 
Någon annan som kör nya Hypermotard 950 och som sett att det rinner ut rostfärgat vatten från bakänden via bakkåporna ner på bakskärmen? Tror det gissningsvis är att vatten samlas i själva bakramen som sen rinner ut när man har framhjulet lyft från marken, men inte felsökt tillräckligt, hursomhaver sjukt störigt!
 
Någon annan som kör nya Hypermotard 950 och som sett att det rinner ut rostfärgat vatten från bakänden via bakkåporna ner på bakskärmen? Tror det gissningsvis är att vatten samlas i själva bakramen som sen rinner ut när man har framhjulet lyft från marken, men inte felsökt tillräckligt, hursomhaver sjukt störigt!

Har inte sett, men skulle fråga i Ducati Hypermotard Owners Club gruppen på FB.
 
märker att tråden hoppar från 1100 -> 821 -> 950 :)

Någon input om 939? :) standard vs sp.
De verkar ligga i rätt prisklass för mig :)
 
märker att tråden hoppar från 1100 -> 821 -> 950 :)

Någon input om 939? :) standard vs sp.
De verkar ligga i rätt prisklass för mig :)

Världen bästa hoj men jag är jävligt biased:)
Har du råd så köp SP, standardmodellen har ganska simpla doningar, framgaffeln är inte ens justerbar vilket är underligt då hojen är relativt dyr.

Som alla hojar med motardstuk gör den sig absolut bäst på det mindre vägnätet, där är den svårslagen!

Men, min är en 2018 och helt original, och jag kan inte förstå hur man kan släppa en hoj med så jävla dålig insprutning. Den rycker som en skadeskjuten kråka vid jämn belastning, vissa kallar det charm men jag kallar det dålig modellutveckling. Det går såklart att jobba bort detta med rexxer och allt vad det heter.

Kan man leva med detta så är det i mitt tycke bland det roligaste man kan köra, inte snabbast men skoj har man.

1600 mil för närvarande på min, inte ett fel. Köp men provkör noga!
 
En bra mappning löser mycket av ryck och knyckandet.
Finns många ställen i landet som fixar det.
 
Jag köpte fel hoj, jag följde inte hjärtat och det blev en tenere700. Efter 180mil insåg jag att jag gillar mer köra asfalt än grus så nu har jag sålt T700an och letar en Ducce igen. Ni som testat 950 och 939, är det stor skillnad mellan dem? Har båda quickshift och blipper?
 
Körde 950 hypermotard igår, vilken hoj. Visst den är ingen +160hk hoj med nästan otäck acceleration men den har nog allt jag vill ha förutom den där sjukt snabba accelerationen. Men om man jämför med en 701 så är den en supermoto på steroider: )
Ni som kör hypermotard 950, har ni märkt att handtagen är mycket bra vibrationsdämpade men att det är ganska mycket vibrationer i sadeln när man ligger på 3an o 4an? Eller var det bara det exemplar som jag testade som hade detta?
Sedan är det ingen hoj man kör när det är fuktigt på marken...hela ryggen o hjälmen var neskvätt av smutsigt vatten:)
Nu är frågan, köpa nu eller hålla i pengarna tills i vår...man kan ju inte köra på nästan 5-6 månader (med nöje)...och betala för ränta o amorteringar under 5-6 månader är ju inget kul...
 
Körde 950 hypermotard igår, vilken hoj. Visst den är ingen +160hk hoj med nästan otäck acceleration men den har nog allt jag vill ha förutom den där sjukt snabba accelerationen. Men om man jämför med en 701 så är den en supermoto på steroider: )
Ni som kör hypermotard 950, har ni märkt att handtagen är mycket bra vibrationsdämpade men att det är ganska mycket vibrationer i sadeln när man ligger på 3an o 4an? Eller var det bara det exemplar som jag testade som hade detta?
Sedan är det ingen hoj man kör när det är fuktigt på marken...hela ryggen o hjälmen var neskvätt av smutsigt vatten:)
Nu är frågan, köpa nu eller hålla i pengarna tills i vår...man kan ju inte köra på nästan 5-6 månader (med nöje)...och betala för ränta o amorteringar under 5-6 månader är ju inget kul...

Jag skulle nog vänta tills modell 2021 presenteras för att se hur dom har löst Euro 5-kravet, utseende och andra modifieringar kanske inte är lika estetiskt som nuvarande modell.
I så fall finns det ju 2020 års modell kvar hos handlare.
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top