Ducati Hypermotard 796/1100

Grattis till en fin hoj scud! Vad tycker du om den nu när du hunnit köra den lite?

Sugen på o kosta på hojen lite extra när det är dags för service i vinter. Någon som har bytt kammar och kan berätta vilken skillnad det gjorde på hojen? Skulle gärna ha en växellägesindikator också, har haft det på tidigare hojar och det är grymt skönt att ha... Har Ducati någon egen eller kan man köpa vilken som?

Jag är riktigt nöjd, perfekt hoj för gata/landsväg.
På min satt redan 2-1, kammar, ecu och mindre framdrev på när jag köpte den så jag vet tyvärr inte hur mycket skilnaden är.
 
Jag monterade race-kammar på min 08:a
Samtidigt blev det 2-1-system, lättat svänghjul och kamdrivning i aluminium istället för ståldrev som är original.
Det blev en helt annan motor, varvade glatt 10000 mot standard 8-8500 rpm.
Gick som ett skott :tummenupp

Är det inte varvstopp vid 8750 eller nåt? Det regleras väl via ECU:n eller är jag ute och cyklar nu?
 
Är det inte varvstopp vid 8750 eller nåt? Det regleras väl via ECU:n eller är jag ute och cyklar nu?

Man får en ny ECU i kamaxelsatsen om jag inte missminner mig.
OM jag missminner mig så får man en ny ECU till avgassystemet i alla fall.
Kan kolla upp i morgon om så önskas.
 
Man får en ny ECU i kamaxelsatsen om jag inte missminner mig.
OM jag missminner mig så får man en ny ECU till avgassystemet i alla fall.
Kan kolla upp i morgon om så önskas.

Ja till avgassystemet får man en iallafall vad jag läst mig till, det kanske går att justera varvstoppet i den då eller så är det högre varvstopp i den.
 
Ja till avgassystemet får man en iallafall vad jag läst mig till, det kanske går att justera varvstoppet i den då eller så är det högre varvstopp i den.

Det kanske är den till avgaset som har högre varvstopp men att den inte orkar ända dit med standardkammarna.
Frågar imöra, änna :)
 
Det kanske är den till avgaset som har högre varvstopp men att den inte orkar ända dit med standardkammarna.
Frågar imöra, änna :)

Finns det olika race ecu:er? Jag har som sagt både 2-1 helsystem och racekammar. I papprena så ser det ut som att ecu:n kom i kam-kittet.
Inte riktigt koll på var varvstoppet är på min hoj, drar mest på lägre varv :)
 
Finns det olika race ecu:er? Jag har som sagt både 2-1 helsystem och racekammar. I papprena så ser det ut som att ecu:n kom i kam-kittet.
Inte riktigt koll på var varvstoppet är på min hoj, drar mest på lägre varv :)

Nu minns jag:
Först monterade jag ett slip-on, ny ECU.
Sen köpte jag 2-1 systemet, ny ECU igen.
Sen blev det ett kam-kit, ytterligare en ny ECU.
 
Ska ringa o höra hur mycket dom vill ha för en storservice med kamremsbyte, nya race-kammar och nya däck fram o bak.....

Vilken verkstad är att föredra av Ducati Stockholm och Italia Bike Center i Arboga?
 
Ska ringa o höra hur mycket dom vill ha för en storservice med kamremsbyte, nya race-kammar och nya däck fram o bak.....

Vilken verkstad är att föredra av Ducati Stockholm och Italia Bike Center i Arboga?

Jag är partisk, så jag säger Ducati Stockholm.
 
Som jag minns det så blev den bättre över hela registret utan svackor och den varvade ut mycket lättare.
Jag har för mig att kammarna kostade runt 6000 spänn, värt varenda krona.
Monteringen vet jag inte vad den kostar, det fick jag hjälp av en kompis med, men då kom jag dit med hojen helt strippad:

Vad är det för tryckplatta man ser på bilden, slirkoppling? Jag tänkte köpa någon lite snyggare platta, likt den på din bild. Men har inte sett någon det står ducati på, utom just de till slirkopplingarna (vilket jag inte känner att ja har riktigt vill lägga pengarna på)
 
Vad är det för tryckplatta man ser på bilden, slirkoppling? Jag tänkte köpa någon lite snyggare platta, likt den på din bild. Men har inte sett någon det står ducati på, utom just de till slirkopplingarna (vilket jag inte känner att ja har riktigt vill lägga pengarna på)

Det är en vanlig tryckplatta, Ducati Performance.
Finns olika fabrikat i en massa olika färger och utföranden.

edit: notera ventilkåpor i magnesium, dyrt men snyggt :tummenupp
 
Last edited:
Har läst att nya evo motorn från 2010 har vassare kammar b.la, är det racekammarna som sitter som standard från 2010 eller finns det racekammar även till 2010 och framåt?

Gött att de behållt torrkopplingen också till skillnad från den nya evo Monstern.

Är jefligt sugen på en evo sp till nästa år :tungan
Har läst flera recensioner där testarna är helt lyriska :)

Minns att min 1100 evo-sp varvade drygt 9200-95000rpm då med helsystem och race ecu .
Jag hitta aldrig varvstoppet ialf ...

Vad köstade helsystem och ecu?
Du skulle sålt din hoj billigt till mig :gnissla
 
Last edited:
Har läst att nya evo motorn från 2010 har vassare kammar b.la, är det racekammarna som sitter som standard från 2010 eller finns det racekammar även till 2010 och framåt?

Gött att de behållt torrkopplingen också till skillnad från den nya evo Monstern.

Är jefligt sugen på en evo sp till nästa år :tungan
Har läst flera recensioner där testarna är helt lyriska :)



Vad köstade helsystem och ecu?
Du skulle sålt din hoj billigt till mig :gnissla

Dyrt runt 20k .

Den finns hos probike syd för ett någorlunda vettigt pris :tummenupp

Fin hoj , hade jag haft mer stålars hade jag haft kvar henne !!
 
Prisuppgifter från Italian Bike Center i Arboga

Storservice med kamremmar, ventilkoll/justering, olja osv skulle gå på ca 6000:-
Racekammar med montering och injustering, ca 10 000:-
Omläggning av däck om man har nya däck med sig, 250:-/däck

Ska ringa till Ducati Sthlm imorgon, känns som att racekammarna får vänta lite.
 
Har läst att nya evo motorn från 2010 har vassare kammar b.la, är det racekammarna som sitter som standard från 2010 eller finns det racekammar även till 2010 och framåt?

Det där har vi inte listat ut än, alltså tagit ut en kam och jämfört.
Klart är dock att det är andra profiler på kammarna i EVO-motorn, finns inte racekammar till den iaf.
 
Vad jag har läst så är den äldre varianten med helssystem och race ecu ungefär likvärdig med en Evp-sp orginal . ca 90-92 hk på bakhjulet .

Vill man ha mer effekt i båda modellerna är det kanske inte racekammar som är prio 1 iom de är tilltäppta i luftburken .

Finns att köpa sk stacks där man i princip tar bort hela luftburken och sätter dit filter direkt på insugen då blir det skillnad om du har racekammar i tex .

På gamla modellen upp till 10hk lite mindre på nya Evo iom den har en lite öppnare luftburk redan som standard .

Det låter riktigt nice , finns på youtube om man letar lite i bänkkörningar !

HAde jag haft min kvar så skulle detta vara intressant efter garantin gått ut ;)



2012 Corse :tummenupp . Snabbare färg :banana
 

Bifogat

  • 2012 Ducati 1.jpg
    2012 Ducati 1.jpg
    218.9 KB · Visningar: 102
Last edited:
Blev en service på Italian Bike Center, ca 2900:- för olja, filter och kamremmar. Ventilerna ska inte justeras förrän vid 1200mil så det får vänta till nästa vinter, blir inte så många mil med tidskrävande jobb och två småbarn hemma.

Nu är hon nytvättad och ska snart ställas undan för vintern, däcken ska bytas ut till nästa säsong och det lutar åt Michelin Pilot Sport 2CT. I övrigt blir det vaxning och putsning under vintern för att hålla abstinensen borta, den får stå i uterummet som ligger bredvid vardagsrummet så jag kommer att se henne från tv-soffan hela vintern :)

Någon som vet vart på nätet man kan köpa iläggsfärg för att täcka några fula stenskott på framkåpan?

En bild från säsongens sista åktur, den vridstarka motorn går hårt åt bakdäcket så det blev lugn körning...
 

Bifogat

  • Hypermotard 1.jpg
    Hypermotard 1.jpg
    253.9 KB · Visningar: 106
  • Hypermotard 2.jpg
    Hypermotard 2.jpg
    220.2 KB · Visningar: 95
  • Hypermotard 3.jpg
    Hypermotard 3.jpg
    239.3 KB · Visningar: 97
  • Hypermotard 4.jpg
    Hypermotard 4.jpg
    254.3 KB · Visningar: 107
  • bakdäck.jpg
    bakdäck.jpg
    241.3 KB · Visningar: 104
En månad utan ett enda inlägg i den här tråden... Kom igen nu!

Hojen står nu undanställd för vintern, ser den perfekt från "mitt" hörn i tv-soffan :)
 

Bifogat

  • Hypermotard.jpg
    Hypermotard.jpg
    97.8 KB · Visningar: 122
Påminner mig om att det är läge att sätta den på underhållsladdning...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top