Ducati drar sig ur WSBK

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Undrar vad som är bäst för sporten? Valencia har 7 Duccar, 6 Hondor, 4 Yamaha, 3 Suzuki, 2 Kawor och 1 MV Augusta. Så får man väl se lite till vad det kostar att göra sig en konkurrenskraftig maskin också.

Själv tycker jag det vore en förlust om Ducati drog sig ur, WSBK är nästan synonymt med dem - på gott och ont, men mest gott. Nippon In-line-4 cup vore tråkigare.

KTM LC-8 eller vad den heter, bygger inte de också en 1200 V-twin lite m.a.p. vad de tror på för WSBK reglementet?

Citat:

"The manufacturer said that they will totally stop the production of 100cc twin for sports bikes, so race with one of those will not make any sens..."

Visste inte att Ducati gjorde 100cc twinnar.. :rolleyes:

Undrar vad som är bäst för sporten? Valencia har 7 Duccar, 6 Hondor, 4 Yamaha, 3 Suzuki, 2 Kawor och 1 MV Augusta. Så får man väl se lite till vad det kostar att göra sig en konkurrenskraftig maskin också.

Själv tycker jag det vore en förlust om Ducati drog sig ur, WSBK är nästan synonymt med dem - på gott och ont, men mest gott. Nippon In-line-4 cup vore tråkigare.

KTM LC-8 eller vad den heter, bygger inte de också en 1200 V-twin lite m.a.p. vad de tror på för WSBK reglementet?

Dagens lösning är väl bra för sporten/klassen.. ?
Det är väl inte enbart kubiken som ev ska ändras, utan även trimningsgrad.
LC-8 är en prototyp som KTM mkt troligen kan släppa ja, och dom har uttalat sig att 1200cc vore att föredra.

vadå hoppas?

lökig du e..
ja jag vet :tungan

Citat:

"The manufacturer said that they will totally stop the production of 100cc twin for sports bikes, so race with one of those will not make any sens..."

Visste inte att Ducati gjorde 100cc twinnar.. :rolleyes:
Men seriöst, det där är ju bara skrämseltaktik och spel för galleriet.

Flammini har sagt att serien bör återspegla det som säljs, och självklart hakar Ducati då på och släpper större motorer.
(fast sanningen är att detta är överenkommet för länge sedan bakom stängda dörrar, mellan ducati och flammini)

Mycket gnäll från Ducati...
Varför ska dom vara garanterade att vinna? Dom verkar ju inte direkt avhängda med 1000cc lika för alla.

Om jag minns rätt så va det ett j-la liv från dom när Pirelli blev enhetsdäck för några år sen.
Anledning: man tyckte sig ha ett övertag med Michelin och ville inte tappa det.

Strular Flammini och Ducati till det för mycket kommer man att tappa en eller flera av Japanerna och hur intressant blir serien då?

det är ett förhandlingsspel, så hetsa inte upp er.
och eftersom bröderna Flammini vill tjäna pengar på sin verksamhet
så gör de nog det som är bäst ur den synvinkeln. Dvs brett startfält
och täta race ger bra intresse från publiken och därmed tillverkare och
sponsorer.

Ducati var emot enhetsdäcken men FSG (och FIM) tog det beslutet ändå
(så mycket för den konspirationsteorin)
och idag är väl de flesta överens att det sportsligt var ett bra beslut.

”Two equal tyres. That´s all I´ve ever asked for.” lockades till serien iaf. :)

Last edited:
Det är ju inte säkert Ducati kommer ha så mycket övertag bara för det, de får ju inte trimma lika mycket som tidigare.

Mycket gnäll från Ducati...
Varför ska dom vara garanterade att vinna? Dom verkar ju inte direkt avhängda med 1000cc lika för alla.

Visst med duccen kostar enormt mycket mer då man måste trimma hårdare för att hänga med. Ser inte problemet med att behålla den ursprungliga tanken om att man med färre cylindrar skall få ha mer cc något man haft sen superbike började. 1200cc twin med samma trimmning som R4 1000cc är inte mer än naturligt och det är långt ifrån säkert att duccen blir snabbare än tidigare dock blir det garanterat billigare vilket öppnar för fler privata duccar.

Jag tror inte att kostanden att trimma är det som hindrar någon av fabrikerna, varken dom italienska eller japanska. Man är med om man har en chans att vinna, känner man att det inte är lönt så är man inte med.

Ducati (och Honda/Yamaha/Suzuki/Kawasaki) kommer att trimma 1000/1100/1200 cc så mycket det behövs för att vinna oavsett kostnad. Det enda som begränsar är reglementet. Som jag ser det är det jämnt mellan 2 & 4-cylinder nu.

Personligen skulle jag gärna se en mer standardbetonad serie där ett litet stall med rätt kille/tjej skulle kunna komma in och vinna, men det är givetvis inte fabrikerna intresserade av.
Jag tycker att prototypracingen är trist (nu känns det som om jag svor i kyrkan). Så ingenjör jag är vill jag inte se racing mellan ingenjörer och utvecklingsresurser utan mellan förare.

Visst med duccen kostar enormt mycket mer då man måste trimma hårdare för att hänga med. Ser inte problemet med att behålla den ursprungliga tanken om att man med färre cylindrar skall få ha mer cc något man haft sen superbike började. 1200cc twin med samma trimmning som R4 1000cc är inte mer än naturligt och det är långt ifrån säkert att duccen blir snabbare än tidigare dock blir det garanterat billigare vilket öppnar för fler privata duccar.

Du är förståndig :)

Fast, hur mäter man "trimning"?

Last edited:

Kan inte annat än instämma.
Förstår inte varför just cylindervolym är en sån helig ko.
Ändringar/skillnader för regler som rör andra saker såsom trimningsgrad, antal cylindrar, bränslemängd, vikt etc etc som också påverkar lika mycket lyfter inte många ögonbrynen över.

Speciellt som skillnaden mellan i cylindervolym mellan olika motorkonfigurationer har varit en av grundpelarna för SBK/SS racing.

Jag tror inte att kostanden att trimma är det som hindrar någon av fabrikerna, varken dom italienska eller japanska. Man är med om man har en chans att vinna, känner man att det inte är lönt så är man inte med.

Ducati (och Honda/Yamaha/Suzuki/Kawasaki) kommer att trimma 1000/1100/1200 cc så mycket det behövs för att vinna oavsett kostnad. Det enda som begränsar är reglementet. Som jag ser det är det jämnt mellan 2 & 4-cylinder nu.

Personligen skulle jag gärna se en mer standardbetonad serie där ett litet stall med rätt kille/tjej skulle kunna komma in och vinna, men det är givetvis inte fabrikerna intresserade av.
Jag tycker att prototypracingen är trist (nu känns det som om jag svor i kyrkan). Så ingenjör jag är vill jag inte se racing mellan ingenjörer och utvecklingsresurser utan mellan förare.

Inte fabriksteam, men privatteam är beroende av att kostnaderna inte skenar för mycket.

Loppen i går visade ju att det är väldigt jämnt mellan tillverkarna så vi får hoppas att det nya reglementet inte ger Ducati någon fördel.
Kan iofs förstå Ducati då de sagt att de inte ska tillverka fler tusenkubiks gathojar men det är ju ett medvetet val från deras sida.

Det här citatet kanske kan vara värt att lägga på minnet för alla Ducati-fans som tror att deras egen 999 är ungefär samma hoj som Bayliss och Lanzi använder:

At the current state of play we're racing with a highly developed bike, a highly tuned bike which is more a prototype machine than anything else, against 1000cc four [cylinder] Japanese bikes which are much closer to the spirit of World Superbike regulations.

de har t ex en annan vev med mycket liten massa,
därför har de på racehojsmanér ingen tomgång,
vilket är lite opraktiskt på en gathoj.
Utöver motorn är nog som helhet en standard 999R mycket mer lika
Xaus vinnarhoj än en standard Fireblade är lik Toseland moppe.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back