Ducati drar sig ur Superbike serien?

Löjligt, så fort det blir lite motvind å de inte riktigt hänger med så drar de sig ur. De har ju tidigare antydt att om de inte får som de vill så drar de sig ur. Denna gången så fick de tydligen inte det. :arsele

\Masonit
 
Last edited:
Står även en del på www.crash.net

Intressant att Aprilia går så bra och sen kommer Ducati med ett besked att de drar sig ur!

De har tidigare även anklagat BMW och Aprilia att köra med prototyp motorcyklar, lite långsökt.
Eller är det så att Ducati har svårt att hitta nya lösningar till att få mer sprutt i motorerna? Vad vet jag!

Tydligen är det femåringar i Ducatiledningen som blir sura och smäller igen dörren till sitt rum när det blir lite tungt!

Men ta en 'time out' och kom igen när ni känner er bättre igen! ;)
 
Får Ducati inte köra med Desmon? Den har ju serietillverkats, eller?

(Dåligt insatt i reglerna så bara kötta på med svar.)

/J
 
Får Ducati inte köra med Desmon? Den har ju serietillverkats, eller?

(Dåligt insatt i reglerna så bara kötta på med svar.)

/J

Bara under ett år. Det måste väl vara ständig produktion på gatmaskinerna?

För övrigt, vad är det för reglemente nu då som Ducati inte gillar? Funkar inte de inhyrda gråterskerna längre? :D

Tror att det kan ligga lite sanning i det hela också iofs. Ducati står inför någon stor förändring tror jag. Nya ramkonstruktioner och V-4:or. Det surras en hel del...
Den som lever får se.
 
Undrar vart Haga och Fabrizio ska ta vägen nu? blir det ett nytt satelit ducati team, eller e det slutåkt för Haga nu. Fabrizio får nog jobb ganska lätt.
 
Blir trött på att ducati i wsbk beter sig som en treåring som inte vill att kompisen ska leka med hans leksaker! Så fort dom inte är i topp eller får högre kubikgräns så skriker dom eller lägger av.

Kanske dax att ta sig i kragen och överge twinkonceptet och hitta på något nytt a´la aprilia?

Kan omöjlig vara så att wsbk ska följa en tillverkares nycker då alla andra fogar sig!

Dra er tillbaka och kom tillbaka med en serietillverkad screamer med 200hk...
 
Känns lite som klagan/hot, ändra annars drar vi, mja.

"Despite the decision to interrupt its official participation in the World Superbike Championship, Ducati will continue to work, in collaboration with the championship organizers, other manufacturers and the FIM, to define a technical regulation aimed at containing costs"

Jo tjena, hålla nere kostnaderna, så hette det även då dom grät in 1200cc med, inte fan hade dom ont om deg då heller, nya gynnande regler kommer såklart.

"Recently the Superbike World Championship, according to the current regulations, has been interpreted as moving more towards competition between prototypes rather than for bikes derived from production machines. This has led to an increase in costs, both for the manufacturers and the teams participating in the championship."

Vadå nyligen?
Vilka är det som alltid släppt specialversioner för halva miljoner,,
nu när andra tar efter så lipas det direkt.

Haga styr inget eller en Kawa nästa år.

Hoppas japsen fattar nu att det är dags att göra likadant, tillbaka med dubbelR versioner, och när dom ändå håller på så varför inte,
"nä vi tillverkar inte gsxr1000 längre, här är våran gsxr1150rr"
 
Dra er tillbaka och kom tillbaka med en serietillverkad screamer med 200hk...

Screamer? Du vill alltså att Ducati gör en fyra med 180graders tändföljd precis som Honda, Suzuki, Kawasaki och BMW redan gör? Låter jävligt trist.
Jag förstår inte gnället om att det är är olika kubik gränser. En twin är ju naturligt sett lättare men ger mindre effekt än en fyra med samma volym. Själv gillade jag dom gamla reglerna med 750cc fyror mot 1000cc twinnar. Om det skulle vara samma skillnad nu som då så skulle en twin få ha runt 1300cc.
Hoppas hur som helst att det är möjligt att köpa en hypersport twin även i framtiden.
 
Screamer? Du vill alltså att Ducati gör en fyra med 180graders tändföljd precis som Honda, Suzuki, Kawasaki och BMW redan gör? Låter jävligt trist.
Jag förstår inte gnället om att det är är olika kubik gränser. En twin är ju naturligt sett lättare men ger mindre effekt än en fyra med samma volym. Själv gillade jag dom gamla reglerna med 750cc fyror mot 1000cc twinnar. Om det skulle vara samma skillnad nu som då så skulle en twin få ha runt 1300cc.
Hoppas hur som helst att det är möjligt att köpa en hypersport twin även i framtiden.

Ett exempel som vilket annat som helst..

De får gärna göra en wankel, stånka, v4 eller ångdriven 1000cc
istället för att gå och gråta till FIM
 
Lite ironiskt att man hotade med att lämna superbike om inte reglerna skrevs om (var det viktgränserna man klagade på sist?). Sen fick man sin vilja igenom, och ändå lägger man ner....

Kostar det så jäkla mycket pengar att få över Rossi till deras MotoGP satsning att man måste lägga ner WSBK satsningen. Det låter ju jättekonstigt....
 
Ä man är så less, de slutar garanterat med nån regeländring innan nästa säsong och ducce stannar när dom fått 25 kg mindre i vikt eller nått.
 
Är säkert bara ett av Ducatis vanlig utspel för att få som de vill. Lite uppförsbacke och vips så ska reglerna skrivas om för att passa dem.

Pinsamt!
 
BoTT's framtid..

OM nu detta är sant med att Ducati drar sig ur WSBK.........vad händer då med BoTT......? Jag vet flera som tyckt att det ska bli en "Italian Cup" istället för bara v-twinnar, detta har INTE gillats i BoTT "ledningen" och något annat än twinnar lär det inte bli i BoTT.

Kanske dags för en naturlig utveckling, "Cup Europe" med alla märken från Europa eller enklare "Cup D'Italia" med endast Italienska märken.

/J
 
Tråkigt att märket hoppas av, vad nu riktiga anledning är spelar inte någon roll för mig men tråkigt är det iaf..

Men det kanske blir en kul hoj om några år istället, L4a kan man alltid hoppas på! :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top