Ducati Desmosedici GP09 avklädd.

Jo absolut, till en viss gräns...men lättar man så infernaliskt så driftsäkerhet och rimmlig tålighet försvinner så...

Det var därför jag skrev "väldigt mycket lättare"....det är ju inget självändamål om det kostar driftsäkerhet mm...att ranta runt med 15 KG bly och samtidigt ha lövtunna fotpinnsplattor och kåpor som inte tål en försiktig nedläggning...ja du hajjar.

Nåja, tror grabbarna som konstruerar pryttlarna har hygglig koll eller så är min konsulting för dyr i år igen:D (jälla)

Det är ju perfekt att kunna lägga 15 kg lite var man vill, ytterligare nåt man kan justera för varje bana. Att hojen håller och är bra är ju rätt tydligt, sen är det väl upp till Ducati om de vill byta ram varje gång nån våldar in i räcket eller nåt. Det gjorde de nog f.ö. innan också. Men det känns som att ha flyttbara vikter kan göra enorm skillnad för hur fjädringen jobbar och kan man då anpassa det för varje bana är det ju perfekt.

Mycket vackert och Ducatis tänkande runt motogp hojen imponerar.

Inte för att Filippo Preziosi inte vet det eller "bara snott" designen men som sagt är det gjort förut av Britten.

Synd bara att det inte finns mer info om den aluram dom testar nu.

Ducati är smarta nog att inse att de måste spöa japanerna med andra medel än att försöka bygga en likadan hoj, som tex BMW försöker med i WSBK.

I 2010 års regler står det ju att endast en maskin per förare är tillåten per möte, så de gäller att de nya kol maskinerna krascha bra :brinnerup

Kolfiber Ducatin

Tydligen finns en Aluram motsvarighet med motorn som bärande del om det skulle bli protester och förbud mot kolfiber ramar .

Enligt MCN finns det indikation på att 1098 i framtiden kommer få ett liknande konstruktion och att man kommer överge den klassiska burspråkramen

Fördelarna lär vara förutom chassietekniskt även möjligheter till större luftbox och ha större tank

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...pr1409-new-mcn-186bhp-bayliss-rep-first-test/

Aluramen som testas är nog snarare en förberedelse inför 2010 års reglemente med en hoj per förare.
Att endast ha en hoj med en kolfiberram vars duglighet är otroligt svår att kontrollera efter en vurpa är ingen höjdare.

ang lätta hojjar så kommer jag ihåg på slutet av 80-talet när det kom en min vikt på 500cc hojjarna.. minvikt blev 130kg och texaskungen Kevin S, fick vikta upp sim hoj med 15eller 17 kg ,, det är häftigt (tänk på att det e 80-tal)
Utan att veta, så gissar jag att effekten låg närmre 200 kusar redan då.
I början på nittiotalet visade det sig ju att 250cc klassen gick fortare på en del banor.
Illtrimmade 500cc blåtaktare var för svårkörda.

BTW:
Britten v1000 vägde 138 kg och levererade cirka 165-170 hk.

Vad är fördelen med denna ramen, förutom en klar viktminskning (?)

Är det genomförbart helst/endast med V-motor, eller funkar det med rad-motor?

Hur tjock kan man bygga kolfiber, hur tjock är tex ramen? Kan det bli hur som helst, man styr genom olika antal lager eller hur funkar det?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna