Såvitt jag förstår så har desmon vissa fördelar gentemot "vanliga" fjädrar.
Framförallt så är det väll just den precisa styrningen av ventilerna som är största fördelen. Detta är ju dels viktigt för varvtalen, men även för möjligheten av val av kamaxellober, acceleration av ventilen/vippan OSV.
Att det går att varva 15.000+ varv med vanliga ventiler är en sanning med modifikation. Det gäller rad4 motorer där du enbart har en kamaxel/ventilrad och mindre förbränningsrum. Jämför istället med 1000cc sporttwinnar på marknaden (det finns ju inte så många kvar tyvärr) och vad de varvar.
En sak som ofta tas upp som en nackdel, men som jag anser vara en fördel är friktionen. Man klarar lätt att dra runt en kamaxel på en desmo med ena handen direkt på kammen. Om det går med en konventionell styrning med fjädrar har jag faktiskt inte provat, men jag inbillar mig att så inte är fallet. I så fall så skulle desmosystemet ha en LÄGRE friktion/motstånd att arbeta mot.
Men naturligtvis är den främsta anledningen att ha det på gathojar enbart märkesgimmick relaterat. En sportducce SKALL ha torrkoppling, desmosystem, bromsar från Brembo och fjädring från Öhlins samt avgassystem från Termignoni. Det bara är så..
Men på de mindre motorerna så överger Ducati vissa delar som alltid funnits. Fler hojar får konventionella "blöta" kopplingar och enklare fjädring från både Showa eller Boge/Sachs.. Bromsskivorna är inte längre dubbla 320mm semi-flytande Brembo utan kan vara fastmonterade med flytande ok eller ibland bara en skiva.
EDIT: Troy Bayliss 999F-06 skall enligt uppgift ligga runt 14.000 RPM, men hur mycket sanning det är i det vetif*n.. Körbarheten verkar det iallafall inte vara några problem med.