Ducati Desmo 400SS

DR-Zätare skrev:
2247172 Det enda sättet är nog att leta reda på någon med en Mille eller SP-1:a och helt sonika riva deras topp så att vi kan prova. :)

Japp. Håller du ögonen öppna efter lämpligt objekt så kommer jag med verktygslådan.

Klagar ägaren så får bi ju förklara att det är ett vetenskapligt test och vänligt,men bestämt, be denne stå åt sidan. :D :D :D :D

Teddan skrev:
2247202 Det är inte bara varvtalet, men det är en del i anledningen... Med Desmostyrda ventiler kan du köra vassare kammar på högre varv än med motsvarande konventionellt styrda ventiler.

Helt rätt.. Jag glömde det.

Teddan skrev:
2247202 Det är inte bara varvtalet, men det är en del i anledningen... Med Desmostyrda ventiler kan du köra vassare kammar på högre varv än med motsvarande konventionellt styrda ventiler.

Man KAN köra vassare kammar, ja
...men GÖR man det?
BEHÖVER MAN GÖRA DET?

Som tidigare sagt så kör ju dom flesta racehojjar med kam och fjäder, precis som för hundra år sedan, och det verkar räcka till.

När vi ändå är inne på udda lösningar, vilka hojar har använt sidventiler förutom Harley och indian?
Någon som har använt "snarkventiler" alltså vacum* öppnade ventiler

*undertrycksöppnade för ordmärkare, ventiler med klen fjäder som öppnar själv av insugsundertrycket

Sånt gillar jag, sen att motorerna blir oerhört slöa av det, det spelar mindre roll...

GuW skrev:
2250930 Man KAN köra vassare kammar, ja
...men GÖR man det?
BEHÖVER MAN GÖRA DET?

Som tidigare sagt så kör ju dom flesta racehojjar med kam och fjäder, precis som för hundra år sedan, och det verkar räcka till.

När vi ändå är inne på udda lösningar, vilka hojar har använt sidventiler förutom Harley och indian?
Någon som har använt "snarkventiler" alltså vacum* öppnade ventiler

*undertrycksöppnade för ordmärkare, ventiler med klen fjäder som öppnar själv av insugsundertrycket

Sånt gillar jag, sen att motorerna blir oerhört slöa av det, det spelar mindre roll...
Sidventiler användes väl av de flesta fram till efter WWII cirka. Harley var på den tiden i teknologns framkant och byggde sin sista sida 1936. De engelska tillverkarna byggde sidor i ca tjugo år till.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back